Alfa Romeos vilde sportsvogn

Alfa Romeo 4C får chassis helt i kulfiber og teknologi fra supersportsvogne - og så kan du gense indslaget med den vilde 8C

Den endelige version af Alfa Romeo 4C bliver præsenteret på Genève Motorshow i marts måned. Den lille baghjulstrækker bygger på erfaringerne fra Alfas umanerligt smukke 8C Competizione, og har ligesom 8C centermotor og et chassis i ren kulfiberkomposit. Men hvor 8C er på størrelse med en normal supersportsvogn er 4C en lille bil på størrelse med Mazda MX5.

LÆS OGSÅ: TV-test af den fabelagtige Alfa 8C Competizione

Alfa Romeo 4C stammer direkte fra det koncept, der imponerede alle på biludstillingen i Geneve for to år siden, og vandt tre priser, blandt andet britiske What Cars "Most Exciting Car of 2013” tilbage i 2012.

4C-navnet refererer til Alfas stolte sportslige traditioner: Forkortelserne 8C og 6C prægede i 1930'erne og 1940'erne to sportsvogne, som havde otte og seks cylindre.

Vægt-effekt som BMW M3
Med 4C navnet ved vi altså at bilen har fire cylindre - men også at et vægt-/ydelsesforhold på under 4 kg/hk - eller nogenlunde det samme som en standard Porsche 911 eller en BMW M3.

Men i modsætning til de to dyre tyske bilmærker, satser Alfa på en forholdvis lille motor og lav vægt. Motoren er en 1750 ccm turbobenzin motor bygget i aluminium og udstyret med direkte indsprøjtning og koblet på Alfas forholdvis nye dobbeltkoblingsgearkasse samt Alfas (lidt irriterende) DNA-systemet, som nu får en "race-indstilling".

Åbner du dørene springer kulfiber straks i øjnene. Kulfiber-kompositten udgør nemlig hele den centrale del af bilen, og den er fuldt synlig for at ejeren aldrig skal være i tvivl om at han har købt en sportsvogn.

Alfa oplyser ikke vægten og effekten, men vi gætter på, at Alfas 1750-motor kommer til at yde omkring 230-250 hk. Det betyder, at Alfa 4C kommer til at veje omkring eller lidt under 1000 kg.



Alfa 33 Stradale fra 1967 er ifølge Alfa Romeo selv den designmæssige inspiration til Alfa 4C
Alfa 33 Stradale fra 1967 er ifølge Alfa Romeo selv den designmæssige inspiration til Alfa 4C


1 af 2 De kompakte mål gør, at 4C skiller sig klart ud fra sine konkurrenter: Den er lige under 4 meter lang, og hele 200 cm bred, 118 cm høj og har en akselafstand på under 2,4 meter
2 af 2 Den nye Alfa Romeo superbil med centermotor, baghjulstræk og to sæder præsenteres på biludstillingen i Genève til marts. Bilen bygges på Maseratis fabrik i Modena. Den bliver tilgængelig i løbet af 2013, hvor den samtidig markerer det italienske mærkes tilbagevenden på det amerikanske marked.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere