Flot og rummelig Suzuki lige om hjørnet

Suzuki har det svært - både herhjemme og i Europa. Men S-cross giver nyt håb ...

S-Cross får en yderst rummelig kabine og det største bagagerum i segmentet. Den vigtigste konkurrent bliver Nissan Qashqai, som er blevet en enorm succes både i Europa og herhjemme. Bilen blier 431 cm lang, 184 cm bred og 160 cm høj og er dermed 2 cm kortere, en smule lavere, men til gengæld hele 6 cm bredere end Qashqai.
S-Cross får en yderst rummelig kabine og det største bagagerum i segmentet. Den vigtigste konkurrent bliver Nissan Qashqai, som er blevet en enorm succes både i Europa og herhjemme. Bilen blier 431 cm lang, 184 cm bred og 160 cm høj og er dermed 2 cm kortere, en smule lavere, men til gengæld hele 6 cm bredere end Qashqai.

Suzuki har det svært, både i Europa og i lille Danmark. På europæisk plan har Suzuki ikke tjent penge siden 2008, og i Danmark er salget styrtdykket.

I 2012 gik Suzuki Danmark 23 procent tilbage til 6.400 biler, og siden 2005 er salget faldet med 60 procent. 6400 biler er nu slet ikke så ringe endda, men intet i forhold til de fede Suzuki-dage, hvor Suzuki lå på en klokkeklar førsteplads med 15.300 solgte biler. Forklaringen var dengang, at Suzuki havde ikke bare én men hele fire fire sællerter på programmet: Alto, Liana, Ignis og Swift, der alle solgte i over 2.700 styks.

Selv den forslugne Grand Vitara solgte godt med over 1.900 solgte biler. I dag er det faktisk kun Swift, der sælger godt med 2.739 solgte biler sidste år.

Forklaringen er dels, at Suzukis modelprogram, bortset fra den lille Swift, er forældet. Desuden har konkurrencen fra de helt små biler, VW Up, Kia Picanto osv. gjort at køberne i 100.000 kr. klassen har langt flere biler at vælge imellem. Problemet er forstærket af, at den privatejede Suzuki-importør ikke har haft samme mulighed for at påvirke priserne som flere af de større importører.

Gode priser
Interessant nok har Suzuki fortsat den yderst rummelige Splash på programmet til 100.000 kr., men det er som om, at køberne ikke rigtig har opdaget den, selvom Suzuki gør hvad man kan og f.eks. tilbyder den med en billig servicekontrakt, hvor du betaler blot 3.500 kr. om året for fuld service inkl. sliddele.

Men nu er der måske endelig lidt lys forude for Suzuki:

I efteråret viste Suzuki et stilstudie frem på Paris motorshow. Concept S Suzuki Cross hed den, og det var helt nye toner fra japanske Suzuki. Med et design som var en europæisk luksusbil værdig, lignede Concept S Suzuki Cross en sikker opskrift på en bil, som både kunne se godt ud og kunne sælges til en god pris.

Qashqai-konkurrent
Efter alt at dømme bliver den endelige udgave rap at se på - omend ikke helt så rap som konceptbilen. Forlygterne og fronten har skiftet udseende, A-stolperne er nu mere synlige samtidig med at spejlene har fået en mere konventionel udformning.

S-Cross får en yderst rummelig kabine og det største bagagerum i segmentet. Den vigtigste konkurrent bliver Nissan Qashqai, som er blevet en enorm succes både i Europa og herhjemme. Bilen blier 431 cm lang, 184 cm bred og 160 cm høj og er dermed 2 cm kortere, en smule lavere, men til gengæld hele 6 cm bredere end Qashqai.

Bilen får ligesom Qashqai mulighed for firehjulstræk, men vil som standard have forhjulstræk.

Den nye model ventes at blive introduceret i slutningen af året.

1 af 4 
2 af 4 Sådan så bilen ud, da den blev vist på Paris Motor Show i efteråret
3 af 4 
4 af 4 S-Cross får en yderst rummelig kabine og det største bagagerum i segmentet. Den vigtigste konkurrent bliver Nissan Qashqai, som er blevet en enorm succes både i Europa og herhjemme. Bilen blier 431 cm lang, 184 cm bred og 160 cm høj og er dermed 2 cm kortere, en smule lavere, men til gengæld hele 6 cm bredere end Qashqai.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere