Suzuki Swift årgang 2011

Den ligner sig selv så meget, den nye Suzuki Swift at naboen aldrig opdager, at du har købt ny bil, med mindre du vælger den i en anden farve

Det er ikke til at se, men motorens effektive diæt er den mest iøjnefaldende nyhed i den seneste generation af Suzuki Swift. I hvert fald for dem, der vælger bil ud fra andet end farven. Og det gør mange af Swift-kunderne.

Den nye 1,2-liters benzinmotor afløser de to forgængere på 1,3 og 1,5 liter.

94 hk og et forbrug på 20 km på literen ligger i den fine ende af det forventelige; og med Start/Stop-system giver det en CO2-udledning på 113 gram og en halvårlig ejerafgift på 260 kroner.

Det må siges at være et fint udgangspunkt for daglig transport. Specielt når det kan blive så hyggeligt og underholdende til prisen.

Den lille ny passer sit arbejde til punkt og prikke. Suzuki har ramt plet med det nøjsomme maskineri, der giver den en fordel før start på 15-20 hk i forhold til de mange af konkurrenterne.

Større og lettere
Hidtil har Swift udmærket sig ved at have en sjov GTI med 125 hk til at varetage underholdningen på asfalt, mens de øvrige varianter først og fremmest er billig transport. Men med det tilbundsgående facelift er alle roller lagt i hænderne på 1,2’eren.

Swift er blevet ni centimeter længere, mens grundlaget er vokset med fem centimeter på akselafstanden og en sjat i sporvidden. Alligevel er den blevet lettere ved at bruge mere højstyrkestål i konstruktionen.

Styreegenskaberne er blevet så duksede, at det snerper hen imod GTI’ens sportslighed. En ny bagaksel bidrager til den konsekvente stil og et mere tyst kabinemiljø.

Det er en tendens, vi ser hos mange bilmærker, hvor en mere effektiv undervogn giver mulighed for at bløde lidt op på affjedringen, så der ikke formidles så meget støj fra vejen til kabinen.

Komplet helårsbil
Sammen med et komplet sikkerhedsudstyr i alle modeller skaber det et godt udgangspunkt for alle versioner. Nogle vil måske anføre, at det ikke er helt godt nok, at man skal op i den bedste udstyrsversion, 1,2 GL Aircon, for at få luftmodificering i Swift.

Det betyder, at man reelt skal 20.000 over udgangspunktet på 128.000 for en tredørs og 135.000 for en femdørs, før man har fingrene i en komplet, moderne helårsbil.

Prisen for den lave pris er Swift’ens lidt mindre end tidssvarende design. Dens kvaliteter består i dens underholdende køreegenskaber.

Det bliver spændende at se, hvad de stiller op med den kommende afløser til GTI’en.

For den skal nok komme.

1 af 3 Den ser fræk og rallykæk ud, men Swift appellerer bredere i nyeste generation med et mere spændstigt og støjsvagt fundament.
2 af 3 Den ser fræk og rallykæk ud, men Swift appellerer bredere i nyeste generation med et mere spændstigt og støjsvagt fundament.
3 af 3 Den ser fræk og rallykæk ud, men Swift appellerer bredere i nyeste generation med et mere spændstigt og støjsvagt fundament.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere