TV: Corvette i Gran Turismo 5

Corvette har lanceret sin TV-reklame, og en teaser for Gran Turismo 5, som Corvette er med i

Selvom Corvette er den mest gængse lykkepille for midaldrende, velstillede mænd, vælger GM at lancere TV-reklamen for Corvette under titlen ”Enemy of the Same” – som frit oversat betyder noget i retning af ”middelmådighedens fjende”. Men måske er netop det imageproblem, som GM forsøger at dæmme op for med en smart reklamekampagne.

Længe ventet
At Corvette-reklamen kommer netop nu er ikke noget tilfælde, for selv om det for os danskere kan lyde lidt sært, har amerikanske bilelskere ventet utålmodigt på den seneste reklame, som nu bliver præsenteret under Super Bowl-gamet. Super Bowl er nemlig tidpunktet, hvor alle amerikanere med hang til amerikansk fodbold sidder klinet til tv-skærmene.

For nylig har Corvette også fået lavet en teaser til det populære Gran Turismo 5, hvor Corvetten naturligvis også har fået en hovedrolle blandt alle de øvrige superbiler. Se indslaget i TV-rullen herover.

Gammel motor
Den nye Corvette, som er den første nye Corvette i ni år, blev vist på Detroit motorshow for et par uger siden, og er nærmest uhyggelig tro mod sit ophav: Det vil sige langsliggende 6,2 liters V8-motor i front og baghjulstræk. Motoren er en opdatering er af den eksisterende stødstangsmotor LT1, men yder nu 450 hestekræfter mod 435 hk i forgængeren.

Kvik bil
Chevrolet opgiver accelerationen fra 0 til 100 km/t til under fire sekunder. Hvis det går, som det plejer, vil vi senere se Chevrolet pumpe coupeen yderligere - sjette generation Corvette med tillægsbetegnelsen ZR1 ydede således 647 hk. Og mon ikke GM har planer om at slå den rekord?

Mest bemærkelsesværdigt er det, at Chevrolet har haft held til at presse den nye Corvettes egenvægt ned på under 1.400 kilo. Både tag og motorhjelm er f.eks. fremstillet i kulfiber-komposit. Corvette oplyser, at man har sparet 50 kg alene ved brug af kulfiber. I den tidligere udgave var den slags forbeholdt de heftige Z06 og ZR1.

Glasfiberpanelerne er gjort 17 kg lettere, og alurammen har tabt sig 45 kg, og alt i alt er Corvette 60 procent stivere end forgængeren.

7-trins manuel gearkasse
Syvende Corvette fås enten med en 6-trins automatgearkasse eller en 7-trins manuel. Dermed er den sammen med den nyeste Porsche 911 eneste bil i verden med 7-trins manuel gearkasse. Allerede nu står det klart, at den vil kunne fås med en Performance Package - bl.a. med Bilstein-støddæmpere, forbedret køling af bremserne og diverse aerodynamiske optimeringer.

Taget, som historisk betegnet kaldes T-Top kan, som i tidligere generationer, løftes af, så der er luft til personerne i bilens to formstøbte sæder.

I kabinen har Corvette fjernet sig fra interiør i Fisher-Price-kvalitet og har skudt en god dosis flot forarbejdet aluminium, kulfiber og håndsyede læderdetaljer. En 8 tommer skærm giver adgang til bluetooth, navi og lydanlæg.

Billigt facelift
GM har spenderet 131 millioner dollar (720 mio. kroner) på faceliftet, hvilket står i skærende kontrast til hvad europæiske producenter bruger på facelift. Hos Mercedes har man netop faceliftet E-klassen for ikke mindre en 1 mia. Euro eller 7,5 mia. kroner.

Produktionen af den nye Corvette skydes i gang i løbet af foråret, og den skulle være klar hos de første (amerikanske) forhandlere i tredje kvartal.

1 af 2 I kabinen har Corvette fjernet sig fra interiør i Fisher-Price-kvalitet og har skudt en god dosis flot forarbejdet aluminium, kulfiber og håndsyede læderdetaljer. En 8 tommer skærm giver adgang til bluetooth, navi og lydanlæg.
2 af 2 Den nye Corvette er sjette generation. Første kom i 1955
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere