Danske dieselbiler er tikkende bomber

93.000 danske biler har en bil med en motor, som kan være i overhængende fare for at bryde sammen uden varsel. Selvom der bliver repareret et hav af motorer, afviser Ford, at der er problemet er generelt - Peugeot indrømmer, at motoren kunne være bedre

Forleden kunne DR1-programmet Kontant afsløre, at den 1,6 dieselmotor, som Ford, Peugeot og Citroen benytter i en lang række modeller, har store problemer med at holde.

Kort fortalt bryder turboladerne på bilerne sammen. DR fortalte dog ikke den fulde sandhed om problemerne. Så den får du her:

H. Daugbjerg A/S er en af de store danske grossistvirksomheder, som leverer reservedele til danske værksteder uden om de autoriserede forhandlere og værksteder, og har omkring 20 procent af markedet på reservedele.

- Alene sidste år sidste år solgte vi 1.600 turboer af den pågældende type til landets mekanikere, fortæller H. Daugbjergs administrerende direktør Jan Eisensøe til Ekstra Bladet.

Og det er et rigtig stort problem, meget større end hvad de fortalte i Kontant, oplyser H. Daugbjerg, som har solgt turboer i rigtig mange år.

Kort fortalt er der ifølge grossisten tre problemer, som kan føre til, at motoren bryder sammen:

1) Fejlkonstruktion: Turboens oliereturrør sidder lige op af katalysatoren og partikefilteret, som er ekstremt varme. Når olien passerer, bliver noget af den omdannet til koks, som sætter sig overalt i motorens smøresystem.

2) Fejlkonstruktion: Bundkarret (der indeholder olien) er forkert konstruereret, så man ikke kan tømme al den gamle olie af. Derfor flyder der altid gammel olie rundt i motoren.

3) Oliemængden er for lille - de 3,6 liter olie, som er foreskrevet, er i underkanten, hvis motoren og turboen skal smøres ordentligt.

Langt flere end oplyst
Det er mange danskere, der potentielt kan blive mødt med en regning på 18-20.000 kr., for i Danmark kører der omkring 93.000 biler rundt med 1,6-dieslen. De fleste af dem er Citroën og Peugeot og Ford. Dertil kommer end mindre andel Mini, Mazda, Suzuki, Volvo, og en enkelt Fiat varebil.

Men hos Ford mener man ikke, at kunderne ikke skal være bekymrede.

Hos Ford har man solgt 18.700 biler med 1,6 dieselmotoren med enten 90 eller 110 hk. Og af dem er 0,45 procent ramt af fejl, fortæller Fords PR-chef Lene Dahlquist til Ekstra Bladet. Det svarer til, at omkring 85 Ford-modeller svarende til ni styks (9) om året har fået udskiftet turboen.

Ford har altså på omkring et år solgt 177 gange færre turboer end grossisten H. Daugbjerg alene sælger på ét år.

Tror ikke på tallet
Men Fords tal afspejler ikke virkeligheden, netop fordi problemerne opstår efter garantiens udløb. Forklaringen er altså, at langt de fleste turboer, der bliver solgt, er importeret uden om importøren.

Peugeot: Noget om snakken
Hos Peugeot vil man ikke af med tallet på hvor mange reklamationer man får hos Peugeot Danmark - men Peugeots tekniske chef, Kjeld Seidler, fortæller til Ekstra Bladet, at der er noget om snakken.

- Vi har indskærpet overfor forhandlerne (dog ikke på skrift), at de skal være meget opmærksomme, når de skifter olie på 1,6 HDI-motorerne. Hvis de får en opfattelse af, at olien ikke har det godt, piller de simpelthen bundkarret af for at få det slam ud, som risikerer at tilstoppe olieforsyningen - og dermed risikerer at ødelægge motoren.

Peugeot-chefen fortæller os også, at man i 2007 fjernede et metalfilter i et olierør netop for at undgå tilstopningen, og at man i varevognen Peugeot Expert netop kører med et større bundkar for at sikre at olien holder sig frisk i længere tid. Men den ændring har man ikke indført på personbilerne, indrømmer Kjeld Seidler.

Vi har desuden spurgt Peugeot, hvorfor man ikke har ændret bundkarret og gjort beskyttelsen mod overophedning af olie bedre. Kjeld Seidler har selv spurgt fabrikken på et tidligere tidspunkt - men endnu ikke fået et fyldestgørende svar.

Kjeld Seidler anerkender, at bundkarret burde se anderledes ud, og bifalder den løsning, som grossisten FTZ tilbyder værkstederne: Et andet bundkar! Men selv den løsning kunne være bedre, mener Kjeld Seidler.

- Bundproppen, der holder olien inde, sidder nemlig meget udsat på FTZ's bundkar - og det øger risikoen for at miste olie og tabe olietryk, hvis bundkarret rammer en forhindring på jorden eller vejen.

Vi følger op på sagen i de kommende dage ...

[

Hvad kan man selv gøre, hvis man har en bil en 1,6 motor fra PSA-koncernen?
Ifølge journalist Ebbe Sommerlund, der har fulgt problemerne med dieselbiler tæt i årevis, er der adskillige ting man gøre for at minimere risikoen.

- Korrekt service er så vigtigt på en moderne diesel, at jeg ikke kan finde et dækkende ord for det. Du skal være ekstremt minituøs med dine service - ikke spare på olien, og skift også filter - hver gang!

- Bed mekanikeren om at fjerne al olien - inklusive det der står tilbage i bundkarret, når bundproppen har været fjernet.

- Bed mekanikeren skifte filteret, som sidder i en såkaldt banjobolt på i olierøret, der går op til turboladeren.

- Sørg for at få lavet et servicerens - ved hvert olieskift. Sådan et koster omkring 500 kr.

- Lad være med at træde speederen i bund de første 10 km efter start.

- Undgå såvidt muligt korte ture, hvor motoren ikke bliver ordentlig driftvarm.

Personligt anbefaler Ebbe Sommerlund desuden, at man benytter dieseladditiver - f.eks. Bell-Ad eller Lindemann - de holder bilens system mere rent.

- Men selvom det virker, og virker godt, får du ikke en importør til at indrømme, at det er godt for motoren, slutter Ebbe Sommerlund.

Du kan læse flere gode råd til hvordan du holder din diesel i god stand på denne hjemmeside.

]

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

14,8 millioner kroner blev samlet ind på en time