Salget af private familiebiler kollapset

Salget af familiebiler til private er faldet med 75 procent siden 2007

Sådan en dejlig praktisk VW Passat køber danskerne ikke længere af egen lomme. I 2007 købte private personer 2.184 styks fabriksnye VW Passat. I 2012 var tallet 212.  I 2007 blev der købt 2.970 Passat'er i firmaregi mod 1.434 sidste år.
Sådan en dejlig praktisk VW Passat køber danskerne ikke længere af egen lomme. I 2007 købte private personer 2.184 styks fabriksnye VW Passat. I 2012 var tallet 212. I 2007 blev der købt 2.970 Passat'er i firmaregi mod 1.434 sidste år.

Mens 2012 blev endnu et rekordår målt på salget af nye biler med i alt 170.611 solgte biler, så slog salget af familiebiler til private ny bundrekord og er siden 2007 faldet med 75 procent.

Siden 2007 er salget af store familiebiler som Ford Mondeo og VW Passat til private faldet fra 23.854 til kun 6.017 familiebiler i 2012.

Dermed er det i stigende grad virksomheder og herunder leasingfirmaer, der tegner sig for salget af nye familiebiler i Danmark, og sidste år fandt mere end 85 procent af de nye familiebiler frem til de danske landeveje som leasingbiler eller firmabiler.

- Private bilkøbere i Danmark er stort set stoppet med at købe nye familiebiler. I stedet køber de dem på brugtbilmarkedet, når de er faldet i pris, forklarer direktør i BilBasen og DBA Biler, Morten Heuing. Og han tilføjer, at familiebilerne generelt falder til cirka halv pris, når de er blevet tre til fire år gamle.

Og i Spar Nord kan cheføkonom Jens Nyholm sagtens genkende billedet af en dansk forbruger, der er tilbageholdende med at forbruge.

- Danskerne er i spare-humør. Og netop omkostninger til bilen er typisk en tung post i husholdningsbudgettet, og derfor er der – i hvert fald på kort sigt - store besparelser at hente ved at shoppe en brugt familiebil i stedet for en ny, uddyber han.

Jens Nyholm henviser i øvrigt til, at både detailsalget og forbrugertilliden i Danmark fortsat er i bund uden udsigt til, at det ændrer sig lige foreløbig.

Opgørelsen fra Spar Nord og BilBasen viser, at mens private danskere i 2012 købte godt 6.000 nye familiebiler, så er der i samme periode handlet omkring 170.000 brugte familiebiler.

Mens salget af nye familiebiler til private danskere er styrtdykket, så forholder det sig stik modsat med minibilerne. Hele ni ud af 10 af de mest solgte, nye biler i 2012 er i minibil-klassen.

- Markedet herhjemme er efterhånden blevet oversvømmet med minibiler, der koster under 100.000 kroner og kører langt over 20 kilometer på en liter brændstof. Og selv om danskerne generelt er tilbageholdende med at forbruge, så gælder det altså ikke, hvis forbruget hænger sammen med udsigten til at spare penge. Og det gælder i øvrigt uanset, om det handler om minibiler, solcelleanlæg eller noget helt tredje, siger Jens Nyholm.

Han henviser også til, at en del af de i alt 27 milliarder kroner, som danskerne i 2012 har fået udbetalt i efterløn, efter alt at dømme er blevet brugt på nye minibiler.

0 kommentarer
Vis kommentarer