Den store roadster-legende

null

Et mere aggressivt udtryk med ny grill og kæmpestjerne og et farvel til de runde dobbeltlygter og forhøjninger i motorhjelmen præger den opdaterede Mercedes SL 500. (Foto: Polfoto)
Et mere aggressivt udtryk med ny grill og kæmpestjerne og et farvel til de runde dobbeltlygter og forhøjninger i motorhjelmen præger den opdaterede Mercedes SL 500. (Foto: Polfoto)
Selvom Mercedes-Benz SL gennem årene har skiftet stil en hel del gange, er ingen af dem blevet for gamle. SL-modellerne er derimod alle blevet til klassikere siden den første fra tilbage i starten af 1950'erne.

Og SL er stadig at finde blandt de ypperste i den store vifte af modeller fra Mercedes-Benz. Seneste markante skift af type kom for omkring syv år siden, hvor stilen blandt var blødere former og et meget langt frontparti.

Men i år har legenden fået en gennemgribende teknisk opdatering og et ansigtsløft udført med let hånd. En helt ny model er det ikke blevet til her i 2008, men det er tæt på.

Katteøjne
Fronten er blevet mere aggressiv at skue. De fire runde forlygter er skiftet ud med et enkelt par skråtstillede katteøjne, grillen er præget af en større stjerne, og motorhjelmen har fået to forhøjninger, der skal signalere behov for mere plads til en voldsommere motor.

Men specielt kabinen er blevet genstand for en luksuriøs opdatering, hvor fabrikken i Stuttgart vil vise, at her spares ikke på noget. På instrumentbordet er stilen med huset til urene bevaret, men indpakning og finish har fået en gevaldig justering med mere læder og blanke detaljer i ypperlig kvalitet.

Ekstra udstyr
Når startprisen på denne testede SL 500 er på 2,3 millioner kroner, skal udstyret være i top. Alligevel skal man som her i den testede udgave ud med mere end 300.000 kroner ekstra for at få det hele med. Blandet andet afstandsreguleret fartpilot, varmeblæser i nakkestøtterne, lakforsegling af instrumentbord, komfortsæder m. massage og meget andet.

Så prisen for hele drømmen ender her på: 2.657.237 kroner.

For de penge får man en suveræn V8-motor på 5,5 liter, 32 ventiler, 388 hk og et drejningsmoment på 530 Nm. Topfarten er begrænset til de sædvanlige 250 km/t., men du når 0-100 km/t. på 5,4 sekunder.

Nyt styretøj
Selvom Mercedes-Benz SL 500 vejer over 1,9 ton, er den letkørt og adræt. Motor spiller til topkarakter sammen med den smidige 7-trins automatgearkasse. Her er bunker af kraftoverskud i enhver situation, og undervognen er fast uden at være ukomfortabel.

Det nye styretøj giver desuden en bedre vejføling end hos forgængeren - og det er både på snoede veje og ved de lange motorvejstræk.

Med SL 500 har Mercedes opnået at ramme tæt på at være den ultimative store roadster. Men med den pris må de fleste blot drømme.
1 af 3 Hækken er blevet frækkere at skue - og så lige heftige lavprofildæk monteret på 19 tommer AMG-fælge som ekstraudstyr. (Foto: Polfoto)
2 af 3 Læg mærke til glastaget i den opdaterede SL 500. Trods kombination af mængder glas og mindre metal er det blevet til et vippetag. (Foto: Polfoto)
3 af 3 Et mere aggressivt udtryk med ny grill og kæmpestjerne og et farvel til de runde dobbeltlygter og forhøjninger i motorhjelmen præger den opdaterede Mercedes SL 500. (Foto: Polfoto)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere