En bedre amerikaner

Jeep Grand Cherokee kan sende en tak til tyske Mercedes-Benz - men interiøret halter stadig efter

Mere kantet uden at være klodset. (Polfoto)
Mere kantet uden at være klodset. (Polfoto)
Den amerikanske indianer er nu blandet med europæisk blod. Og det har gjort DaimlerChrysler-koncernens seneste Jeep til en langt bedre bil.

Nu er der både underholdning, motortæft og hidtil usete køreegenskaber hos Jeep Grand Cherokee.

De tidligere ankepunkter omkring diesel-larm og ustabil landevejskørsel er praktisk taget forduftet. Den nye Grand Cherokee kan nu med god samvittighed blande sig i dysten med de nærmeste konkurrenter som VW Touareg, Porsche Cayenne, Nissan Murano samt inspiratoren fra moderselskabet: Mercedes-Benz M-klasse.

Kun på enkelte punkter mangler Grand Cherokee stadig det sidste: interiør og detalje-finish. For selv om bilen er et amerikansk/europæisk miks, lægger den sig for meget op ad interiør-stilen fra de seneste generationer af USA-biler.

Gråt
Trods den gode teknik og det fine ydre design har Grand Cherokee stadig for meget plastic- og gråt-i-gråt fornemmelse over kabinen. Og her gælder denne kritik først og fremmest omkring instrument-panelet. Det lever slet ikke op til de standarder, der efterhånden hersker for store SUV-modeller på vore breddegrader. Og slet ikke i forhold til nærmeste familie-medlem, den ligeledes nye Mercedes ML.

Ud over gråtonerne bryder de let klodsede kontakter til klimaanlægget ethvert forsøg på mere moderne design. Det er for kedeligt. Og så er der ligefrem halvgammel europæisk standard, når det gælder håndbremse: En stor/overdimensioneret arm ved siden af gearvælgeren.

Stabil undervogn
Når det er nævnt, skal Grand Cherokee roses for svært behagelige sæder og gode pladsforhold i denne testede van-version. Specielt er der fine muligheder for placering af indkøbsposer mellem forsæder og lastrum - så man undgår, at de rutsjer rundt bagude. Samtidig er der et dansk bygget rum med aflåsning i skillevæggen - det samme system som i MB ML, og det fungerer.

Mest veltrimmet er den nye drivline, der nu byder på en langt mere stabil undervogn til almindelige gade - og landevejskørsel. Det indebærer nye forhold, der næsten eliminerer det tidligere vuggende køremønster. Selvom Grand Cherokee stadig er en smule stiv i undervognen, er køreegenskaberne på landevej blevet langt bedre -også det kan Jeep takke Mercedes-Benz for.

Nu er 4x4-systemet blevet permanent med mulighed for indkobling af reduktionsgear og spær til de svære terræn-kørsler. Og her fungerer Grand Cherokee upåklageligt.

Mercedes-diesel
Til denne test fravalgte jeg den seneste store amerikaner V8-motor af flere årsager. Den er lige så dyr, som den er voldsom: En 330 hk HEMI-motor, der med enkelte modifikationer er identisk med maskineriet i Chrysler 300 C HEMI. I stedet valgte jeg CRD-udgaven: Jeep/Chryslers betegnelse for diesel. Læs: Mercedes-Benz diesel.

Amerikanerne gør meget lidt i diesel, så hvad er mere naturligt end at bruge den nye Mercedes V6-diesel fra M-klassen. Denne 3-liters motor anvendes både i ML 280 CDI og ML 320 CDI -og man skal ikke lade sig forvirre af de to størrelses-angivelser 280 og 320. Der er ikke tale om en henholdsvis 2,8 liters motor og en 3,2 liters V6. Men derimod to motorer af samme slagvolumen med forskellige ydelse -190 hk og 224 hk.

Her kalder Jeep deres CRD for en 3,0 liters, og finurligt nok ligger hestekræfterne nogenlunde mellem de to, nemlig 218 hk. Og som hos Mercedes-Benz ML er denne V6 er fund til Jeep Grand Cherokee. Her er der saft og kraft til en hver køre-situation med imponerede anslag, hvad enten det er på landevejen, i terrænet eller med trailer på krogen. Endnu et par plusser til dette motorvalg er et pænt lavt forbrug (ca. 10 km/l i gennemsnit) samt et lydniveau, der ikke længere skurer i ørerne. Som hos Mercedes er dieselhakkeriet i denne Jeep Grand Cherokee CRD næsten elimineret.

Og prisen har denne Jeep med sig: 399.594 kroner inklusive moms. Det er 50.000 billigere end Mercedes M-klasse 320 CDI.
1 af 3 Amerikanerne har det stadig svært med interiør. Gråt-i-gråt. Og læg mærke til det overdimensionerede greb til håndbremsen.
2 af 3 Stilen er blevet mere ren, men Jeep Grand Cherokee har bevaret de lodrette pløkker i grillen. (Polfoto)
3 af 3 Mere kantet uden at være klodset. (Polfoto)