Vi gider ikke elbiler: Løsning - sæt bilafgifterne op

Ekstra afgifter på små biler og mindre firmabilbeskatning på elbiler er nogle af de tiltag, der skal få os til at købe elbiler. Hvorfor køber du ikke en elbil?

Elbilen VW e-Up koster 186.000 kr. Det er mere end en billig benzinbil. E-Up er dog laaaangt bedre udstyret end en normal Up. Men den slags er alligevel et problem, mener elbillobbyister (elsker det ord). Hæv afgifterne på småbiler, mener nogle. Fjern firmabilbeskatningen, mener andre. Hvad mener du?
Elbilen VW e-Up koster 186.000 kr. Det er mere end en billig benzinbil. E-Up er dog laaaangt bedre udstyret end en normal Up. Men den slags er alligevel et problem, mener elbillobbyister (elsker det ord). Hæv afgifterne på småbiler, mener nogle. Fjern firmabilbeskatningen, mener andre. Hvad mener du?

- Elbiler er sløve, tunge og primitive - og kører ikke langt nok. Og hvem ved om jeg overhovedet kan sælge den igen? Efter alt at dømme tænker du ligesom resten af de bilkøbende danskere sådan. Faktum er i hvert fald, at danskerne er meget utilbøjelige til at købe elbiler.

Den mest solgte elbil i Danmark er en Nissan Leaf, som der er solgt 143 styks af i år. Renault Zoe kommer ind på en andenplads med 54 biler og på tredjepladsen kommer den nyligt introducerede Tesla S, som ifølge statistikkerne har solgt 42 biler. Men resten af listen ser endnu mere sløj ud: Renault Twizy har solgt blot 12 styk og Peugeot Ion 7 sølle biler. Sammenlagt er der solgt 258 biler i 2013 - og desuden foræret et styk Tesla til Kronprins Frederik.

Nordmænd er 21 gange flinkere til at købe elbiler end danskere

Af et samlet bilsalg på foreløbig 135.170 indregistrede biler i 2013 udgør de 259 elbiler blot 0,19 procent af det samlede salg.

I Norge kan man til gengæld godt gøre elbiler til folkeeje. Det samme forholdstal er nemlig hele 4 procent - hvilket svarer til at nordmændene er 21 gange flinkere til at købe elbiler end danskerne. I Norge er der i år solgt 4.250 elbiler ud af i alt 105.784 solgte biler samlet set i 2013.

Heraf er 3.039 af dem en enkelt bilmodel: Nissan Leaf. Men også den dyre Tesla S har godt fast i køberne med samlet set 805 solgte biler i år. En Tesla S er endda ikke nogen billig bil - heller ikke i Norge, hvor den billigste model omregnet koster hvad der svarer til 411.000 kr.

Se også: Dyr Tesla S nummer ét i Norge

Fjernet momsen
Ifølge Thorvald Gjønnæss, Opplysningsrådet for Veitrafikken i Norge skyldes det, at man i Norge fra politisk hold har gjort det yderst attraktivt at vælge elbil. Man har fjernet trængselsskatten, momsen, tilladt elbiler at køre i busbanerne og gjort det gratis at parkere - og måske ikke mindst: reduceret beskatningen af firmabiler på el med 50 procent.

Og netop den sidste metode med at fjerne beskatningen, er hvad der skal til for at gøre - i hvert fald de dyrere - elbiler mere populære i Danmark, mener Esben Pedersen fra Tesla i Skandinavien.

- I EU er det ikke tilladt at fjerne momsen, men at nedbringe firmabilbeskatningen ville rykke virkelig meget, fortæller Esben Pedersen.

Nul afgifter er ikke nok
Ifølge Søren Have, chefkonsulent i PA Consulting Group, er problemet, at den afgiftfritagelse man har givet i Danmark ikke er nok til at få folk over i elbilerne.

- Som bil nummer to er en lille elbil stadig meget dyrere end en billig benzinbil, og som bil nummer ét løser elbiler ikke opgaven - efter at konsortiet Better Place gik konkurs og lukkede og slukkede for muligheden for at skifte batteri undervejs - en konkurs han mener, at både Renault og den danske stat kunne havet medvirket til at undgå, hvis man virkelig havde ønsket at gøre noget for elbilerne.

Se også: Dyr Tesla S nummer ét i Norge Søren Have mener simpelthen, at den danske regering gør for lidt for at gøre det attraktivt at købe elbil.

- Vi kan gøre som i Norge fjerne noget af firmabilbeskatningen, gøre parkering gratis og tillade elbiler at køre i busbaner.

Lærke Flader, lobbyist og Branchechef i Dansk Elbil Alliance ville gå endnu mere drastisk til værks og gøre noget ved bilbeskatningen:

- Det er et problem, at du kan købe eksempelvis en Ford Ka til 70.000 kr. eller finansiere den for 795 kr. om måneden. Det er billigere end et månedskort, siger Lærke Flader og tilføjer at staten kun indkasserer omkring 20.000 i registreringsafgift for de små biler.

Ekstra afgift på små biler
Derfor vil Lærke Flader have hævet afgifterne for de små biler, så de små elbiler kan konkurrere med benzin-bilerne.

Desuden har Dansk Elbil Alliance foreslået regeringen, at man tillader elbiler at køre i nødsporet på samme måde som Trængselskommisionen har foreslået at biler med mindst to personer i kan få lov til - naturligvis i kombination med informationstavler, der fortæller hvornår man skal forlade nødsporet hvis der f.eks. skal gøres plads til en ambulance.

Tilskud virker ikke
For at gøre ondt værre, virker de tiltag som regeringen har foretaget ikke - f.eks. er står et kæmpe tilskud til elbiler stort set urørt.

Den såkaldte 'udligningsafgift for dieselbiler' har givet staten en provenu på 750 millioner kroner - og i skatteaftalen for 2102 blev det besluttet at bruge 650 millioner kroner af dem til afgiftfritagelse for elbiler frem til 2015.

Problemet er, at pengene, som det ser ud nu - vil samle støv og ryge tilbage i statskassen i 2015, mener Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance

- Hvis antallet af elbiler ikke stiger med en takst der er større end i dag, vil vi i 2015 dag stå med 450 millioner kroner, som ikke er brugt til det fastsatte formål. Derfor: kom nu - gør nu noget, lyder opfordringen fra Lærke Flader.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere