BMW M3 og M4 med turbo og 431 hk

V8'eren er droppet til fordel for en hårdpumpet 6-cylindret rækkemotor i de to nye M'er fra BMW

Den firedørs udgave af M3 har ligesom coupe-udgaven fire karakteristiske udstødningsrør som vi kender det fra forgængeren
Den firedørs udgave af M3 har ligesom coupe-udgaven fire karakteristiske udstødningsrør som vi kender det fra forgængeren

Så går det løs. Med 431 hestekræfter fra en rækkemotor med turbo, bliver M3 og M4 Coupe (som tidligere hed M3 Coupe) bliver den nye M'er den hurtigste M3 nogensinde - og hvordan skulle det da også kunne være anderledes?

Betegnelsen M4 henviser til den modelserie, som den nye M model er baseret på, og for første gang lanceres coupé-modellen samtidigt med firedørsvarianten. Sedan-udgaven bibeholder M3 modelnavnet.

Den firedørs udgave af M3 har ligesom coupe-udgaven fire karakteristiske udstødningsrør som vi kender det fra forgængeren Bilnyheder BMW M3 og M4 med turbo og 431 hk

Motoren (som internt kaldes N54) kender vi i sin basiskonstruktion fra mange andre BMW'er - gennem tiden har den haft alt fra 258 til 340 hk med og uden turboer. En videreudvikling på den 2.979 ccm store rækkesekser giver 431 hk og 550 Nm.

Tag i kulfiber
Bilen er samtidig 80 kg lettere end forgængeren, som var lidt af en sværvægter med 1.655 kg som sedan. Vægtesparelsen er opnået med udstrakt brug af letvægtsmaterialer såsom kulfiberforstærket plast (CFRP) og aluminium til en række undervogns- og karrosserikomponenter. Begge biler har kulfibertag. Det handler om få kg, men det er kg, som man helst ikke vil have på taget i en sportsvogn. Bilerne får dermed et marginalt lavere tyngdepunkt - formentlig nogle mm.

Vægtbesparelse og ekstra hk (+11 hk) gør naturligvis bilen hurtigere: 0-100 klares på 4,3 sekunder med manuelt gear og 4,1 sekunder med dobbeltkoblingsgearkasse.

Testet på racerbanen
BMW M3 og BMW M4 er ifølge BMW fyldt med teknologiske løsninger, der er hentet direkte fra motorsporten, og de er testet til bunds i form af tusindvis af runder på verdens mest udfordrende racerbane, Nordschleife på Nürburgring.

I forbindelse med udviklingen af BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé var et af hovedformålene at sikre, at de nye modeller byder på præstationer, der kan måle sig med dem, man forbinder med vaskeægte racerbiler. De er derfor udstyret med et kølesystem med samme specifikationer som dem, der normalt anvendes til banebrug, så der altid opretholdes en optimal temperaturbalance for både motor, turboladere og gearkasse.

Her på Ekstra Bladet krydser vi fingre for at den nye M3 også har bremser, der kan tåle at køre på bane i længere tid. Det var nemlig et problem på forgængeren.

De nye M'er er femte generation af BMW M3. Fjerde generation af BMW M3 Coupé blev fremstillet i over 40.000 eksemplarer.

Se mere om den nye M3'er på lørdag i 7. udgave af Topfart - Ekstra Bladets tv-magasin om biler.

1 af 3 Det bliver formentlig en smal sag at køre sidelæns i den nye M4. 431 hk og 550 Nm er voldsomme størrelser for en hvilken som helst baghjulstrækker
2 af 3 M4 Coupe bliver lanceret samtidig med sedan-modellen
3 af 3 Den firedørs udgave af M3 har ligesom coupe-udgaven fire karakteristiske udstødningsrør som vi kender det fra forgængeren
0 kommentarer
Vis kommentarer