- Min VW skal renoveres efter 30.000 km

Garantien på Lars Hansens Volkswagen Golf 1,6 TDI Variant DSG var lige udløbet, men så skulle koblingerne skiftes

Vi er glade for bilen, den kører dejligt og vi har ikke tænkt os at sælge den – vi kan sikkert heller ikke få ret meget for den med al den snak om dårlige DSG-gearkasser. Men jeg er da nervøs for, om det kan ske igen, når VW ikke kan give nogen garanti for at koblingerne er bedre eller at softwareopdateringer løser problemet, siger Lars Hansen
Vi er glade for bilen, den kører dejligt og vi har ikke tænkt os at sælge den – vi kan sikkert heller ikke få ret meget for den med al den snak om dårlige DSG-gearkasser. Men jeg er da nervøs for, om det kan ske igen, når VW ikke kan give nogen garanti for at koblingerne er bedre eller at softwareopdateringer løser problemet, siger Lars Hansen

Garantien på Lars Hansens Volkswagen Golf 1,6 TDI Variant DSG var lige udløbet, men så skulle koblingerne skiftes.

I garagen ved Lars Hansen hus lidt uden for Haderslev står en nydelig blåmetallic Golf stationcar med lædersæder og automatgear.

- Det skulle være en bil til mange år, så vi ville gerne have den godt udstyret, fortæller Lars Hansen, der ejer bilen med sin kone Helle.

Parret gik efter en bil med automatgear, og valget stod mellem Golf og Volvo V50, men den sidste kunne endnu ikke leveres med automatgear på den lille diesel, så det blev en Golf.

- Bilen kører rigtig godt, men efter noget tid lagde vi mærke til, at bilen af og til huggede i det i bakgear, så det fortalte vi ved 30.000 km service, og værkstedet kalibrerede koblingerne, siger Lars Hansen.

- Det fik vi desværre ikke noget papir på, og kort tid efter opdagede min hustru, at bilen rystede, når hun drejede, men kun engang i mellem. Det var når, man accelererede ud af et sving i andet gear ved 1.200-1.400 omdrejninger, siger Lars Hansen og uddyber.





- På det tidspunkt var bilen 2 år og tre måneder gammel, og dermed var det slut med garantien. Da jeg fortalte det til Autohuset, tænkte jeg at serviceteknikeren skulle ud at køre i bilen, men han gik bare i gang på computeren og fandt en såkaldt TPI, der beskriver fejl, som VW kender til. Han sagde samtidig at han aldrig var stødt på problemet før. I første omgang skulle gearkassen have en softwareopdatering, og hvis ikke det hjalp, så skulle der nye koblinger til.

Det ville koste 18.000 kr., men parret skulle kun betale 2.500 kr., hvis det skulle komme så vidt, og teknikeren prøvede at berolige dem, og sagde at det ikke var sikkert, at de skulle skiftes.

Betaler i protest
Men softwareopdateringen virkede ikke, og værkstedet må skifte koblingerne.

- Da jeg henter bilen efter udskiftningen, siger de, at de har lavet nogle stykker, hvilket er underligt, da teknikeren sagde, at han aldrig havde set det før. Det er lidt foruroligende, og efter samråd med FDM betaler jeg regningen i protest, så der er mulighed for at få pengene tilbage, hvis det viser sig, at problemet er generelt, siger Lars Hansen.

Fortsat problemer
Selv efter udskiftningen af koblingen er gearkassen ikke perfekt.

- Da bilen havde fået nye koblinger lugtede den af brændte bremser eller brændt kobling, og gearkassen sagde klak-lyde ved nedgearing til 3. Nu er den blevet kalibreret, og det har hjulpet, men den kan stadig finde på at ryste og hugge i bakgearet. Jeg har hørt om en anden, der har skiftet koblinger tre gange på 100.000 km. Hvis jeg skulle det samme, kommer det jo til at koste mig 100.000 kr. over de 200.000 km, vi har tænkt os at køre i bilen fremover, siger Lars Hansen.

Men parret overvejer ikke at skifte bilen ud, på trods af usikkerheden.

Stadig nervøse
- Vi er glade for bilen, den kører dejligt og vi har ikke tænkt os at sælge den – vi kan sikkert heller ikke få ret meget for den med al den snak om dårlige DSG-gearkasser. Men jeg er da nervøs for, om det kan ske igen, når VW ikke kan give nogen garanti for at koblingerne er bedre eller at softwareopdateringer løser problemet, siger Lars Hansen.

Volkswagen kommenterer ikke på enkeltsager, og dermed heller ikke på historien om Lars Hansens koblinger, der kun klarede lidt over 30.000 km, lyder det fra importøren.

Til gengæld står Lars Hansen ikke alene.

Vores kolleger på Bil Magasinet har tidligere på året referet til en række sager med frustrerede bilejere med det 7-trins DSG-gear.

Bl.a. Ole Flysta fra Måløv, som allerede efter to år fik skiftet koblinger på sin VW Golf 1,4 TSI fra 2009. Efter tovtrækkeri med VW i Danmark endte det med, at han fik en regning på 17.000 kr. barberet ned til 5.800 kr. En anden VW-kører, Henning Carlsen fra Lynge, har fået helt ny gearkasse i sin Golf Plus årgang 2009.

Det har ikke kostet ham noget, men ejeren er stadigvæk ikke tilfreds med gearkassen.











Billedetext: Lars Hansen har en VW Golf stationcar med 7-trins DSG-gear, men efter 30.000 km fik den nye koblinger. Han har fået betalt det meste af importøren, men er bekymret for holdbarheden. Fotos: Ebbe Sommerlund

Billedetext: Der er andre utilfredse ejere af biler med 7-trins DSG-gear. Flere har fået regningerne betalt af VW, mens andre selv har måttet betale en del selv.

Fakta:





Hvad er kulance?

Til de gode kunder

Når en bil er uden for garanti, kan værkstedet, importøren eller fabrikken vælge at hjælpe kunden per kulance.

Det betyder, at kunden ikke skal betale hele regningen selv.

Kulance gives normalt kun, hvis alle service er overholdt på mærkeværksted, selv der findes eksempler på, at bilfabrikker har hjulpet, selv hvis bilejeren ikke har været trofast.

0 kommentarer
Vis kommentarer