Vi vil ha' stort, når den er brugt

Ingen af finalisterne i Årets Brugtbil tilhører det ellers populære A-segment, og det er der gode grunde til

BMW 3-serie er velkørende, robust og har et godt image. Den slags betyder en hel del, når danskerne skal vælge brugtbil.
BMW 3-serie er velkørende, robust og har et godt image. Den slags betyder en hel del, når danskerne skal vælge brugtbil.

Forleden valgte pressen og bilbranchen fem ud af 100 biler til opløbet om at blive årets bedste brugtbil. Alle fem biler er store biler fra firmabilklassen eller klassen lige under - almindeligvis kendt som Golf-klassen.

Man finder faktisk ikke en eneste A-segment- eller B-segment-bil blandt finalisterne, når eksperterne anbefaler brugte biler – BMW 3-serie, Ford Mondeo og Mercedes-Benz C-klasse er D-segment og Skoda Octavia og Honda Civic hører til i C-segmentet, når man bruger den europæiske klassifikation.

Indtil videre er der ikke noget, der har fået juryen til at stemme de små biler på podiet. En enkelt gang har en B-segment-bil placeret sig på toppen, og det var allerførste kåring i 2006, hvor Skoda Fabia kørte med laurbærrene. Siden har det været biler i C- og D-segmentet, der er blevet kåret.

Har brug for store biler
Der er grundlæggende to årsager til at brugtbilerne er større end de nye biler, som købes. Det handler om værditab og behov, fortæller Jan Lang, som er jurymedlem af Årets Brugtbil.

- De større biler er populære på brugtmarkedet, fordi de har tabt meget mere i værdi end de små biler. Og familierne har brug for lidt større biler, så det er helt naturligt, at jurymedlemmerne vælger familiebiler frem for mikrobiler. Familiebilerne fylder meget mere i Top 10 over omsatte biler end de små gør. Det store volumen af mikrobiler, har endnu ikke forladt første ejer, så der er en anden grund til, at de ikke er med i opløbet, siger jurymedlem Jan Lang fra BilBasen.

Som bh-størrelser
A- og B- segmentet er det ikke de eneste, der sjældent er med i finalerunden, og J-, M- og S-segmenterne holder sig udenfor. J-segmentet er SUV, altså f.eks en Toyota RAV-4 eller BMW X3 , M-segmentet er MPV-typerne som for eksempel VW Touran og S-segmentet er sportscoupeer og cabrioleter.

- Ja, man skal være lidt af en nørd for at gennemskue klassedelingen i bilverdnen, indrømmer brugtbilekspert Ebbe Sommerlund, som har lavet en opdeling af de forskellige bilklasser.

Segmenterne er som bh-størrelser, A er de små og E er de rigtig store. Men som bh-størrelser kan snyde selv den største bryst-ekspert, så er klasserne heller ikke helt til at gennemskue – en BMW 3-serie er langt fra lige så stor som en Ford Mondeo, selv om de er i samme segment. Hvorfor er det sådan?

- Sådan er det bare, fortæller brugtbilekspert og journalist Ebbe Sommerlund til Ekstra Bladet.

De små dur ikke
Så selvom vi danskere ser ud til at foretrække de allermindste biler, når vi køber ny bil - er de aldrig med blandt de de brugtbiler, som køberne søger efter - eller biljournalisterne vælger.

Til gengæld kunne man sagtens forestille sig, at en MPV-bil vandt - til gengæld er det ret usandsynligt, at se en sportsvogn eller en firehjultrækker på podiet. Og det er der en god grund til, forklarer Jan Lang.

- Driftomkostningerne er typisk for høje sammenlignet med mere ordinære biler. Årets brugtbil skal være et fornuftigt køb, og det er en stor firehjulstrækker eller en sportsvogn sjældent, siger Jan Lang.

Vinderen af Årets Bil offentliggøres den 11. april.

Årets fem finalister er

BMW 3-serie (2005-2013) – D-segment



Plads er der ikke meget af i BMW 3-serie – uanset karrosserivariant. Den har måttet vige for køreglæden, der til gengæld altid er med i den bayerske køremaskine.
Plads er der ikke meget af i BMW 3-serie – uanset karrosserivariant. Den har måttet vige for køreglæden, der til gengæld altid er med i den bayerske køremaskine.


Honda Civic (2006-2012) C-segment



En vigtig fortælling om Honda Civic, er, at den flere gange er kommet ud som vinder i leasingselskabernes bedømmelser. Den er nemlig utrolig billig i drift.
En vigtig fortælling om Honda Civic, er, at den flere gange er kommet ud som vinder i leasingselskabernes bedømmelser. Den er nemlig utrolig billig i drift.


Ford Mondeo (2007-) D-segment



Hvis du vil have pladsen fra en rendyrket familiecontainer, men vil have udseende og køreegenskaber fra en almindelig stationcar, så er det Ford Mondeo, der er dit bedste bud.
Hvis du vil have pladsen fra en rendyrket familiecontainer, men vil have udseende og køreegenskaber fra en almindelig stationcar, så er det Ford Mondeo, der er dit bedste bud.


Mercedes C-klasse (2007-) D-segment



C-klassen er den billigste Mercedes-Benz med det klassiske baghjulstræk, nogle ville sige den mindste ægte Mercedes. Og den opleves da også i den grad som en rigtig Mercedes - og det er positivt ment.
C-klassen er den billigste Mercedes-Benz med det klassiske baghjulstræk, nogle ville sige den mindste ægte Mercedes. Og den opleves da også i den grad som en rigtig Mercedes - og det er positivt ment.


Skoda Octavia (2004-2013) C-segment



Skoda Octavia er så kedelig som en Sloggi-trusse, men for de penge, man sparer i forhold til en VW, kan der købes en fin stak Victorias Secret til undertøjsskuffen.
Skoda Octavia er så kedelig som en Sloggi-trusse, men for de penge, man sparer i forhold til en VW, kan der købes en fin stak Victorias Secret til undertøjsskuffen.


Årets Brugtbil gennem årene

• 2012: Honda Accord, årgang 2009

• 2011: Kia cee'd, årgang 2007

• 2010: Opel Astra, årgang 2005

• 2009: Ford Focus, årgang 2005

• 2008: Ford Mondeo, årgang 2004

• 2007: Mazda6, årgang 2003

• 2006: Škoda Fabia, årgang 2001







0 kommentarer
Vis kommentarer