Tænketank: Sænk registreringsafgiften og øg indtægten

Den svenske stat tjener mere på bilsalget end Danmark, selv om svenskernes afgifter er lavere end de danske. Cepos peger på, at det samme vil ske herhjemme, hvis politikerne turde sænke registreringsafgiften

Cepos beregninger viser, at en nedsættelse af registreringsafgiften til 60% vil være selvfinansierende for staten. FDM mener at en sådan ville være miljø- og sikkerhedsfremmende (Foto: Jens Dresling)
Cepos beregninger viser, at en nedsættelse af registreringsafgiften til 60% vil være selvfinansierende for staten. FDM mener at en sådan ville være miljø- og sikkerhedsfremmende (Foto: Jens Dresling)

Når svenskerne vælter over sundet er det almenkendt, at det ofte sker i dyre, mere luksuriøse biler end den bilpark de danske bilister drøner rundt i.

Se også: Så lidt tjener staten på bilafgifter

På den anden side af sundet betyder reglerne for afgifter nemlig, at det er betydeligt billigere at købe 'dyre' biler i Sverige end det er i Danmark. Det skyldes blandt andet, at man ikke har nogen registreringsafgift Sverige.

Men selvom svenskerne ikke betaler registreringsafgift på deres biler, tjener den svenske statskasse alligevel mere på bilsalget end den danske trods de tårnhøje afgifter på biler herhjemme. Der skriver Berlingske i dag. (... og vi skrev det i januar.)

Se også: Penge i at fjerne bilafgifterne

For hvor de mest solgte biler i Sverige er Volvo V70 og VW Passat, er det de mindre og billigere VW UP og Toyota Aygo, der topper listen.

Det betyder, at svenskerne betaler markant mere i moms for deres biler. Samtidig betyder de danske regler, at vi betaler mindre i afgift for de små biler, og derved udvaskes indtjeningen yderligere.

Det er netop den øgede momsbetalinger der betyder, at svenskerne hiver flere penge hjem til statskassen end de tårnhøje afgifter gør til den danske.

Se også: Så lidt tjener staten på bilafgifter

- Det er bestemt ikke normalt, at der kører så mange mikrobiler, som det er tilfældet i Danmark. Vi efterlyser en normalisering af det danske bilmarked.

- Ud fra et rationelt synspunkt burde vi ikke have en registreringsafgift, men desværre er der ikke politisk opbakning til at fjerne den lige nu. Men derfor er der stadig behov for, at de afgifter, vi har, i langt højere grad afspejler miljø- og sikkerhedsmæssige hensyn, siger direktør i FDM Thomas Møller Thomsen til Berlinske.

Den liberale tænketank Cepos peger i en rapport fra april på, at den danske registreringsafgift kan sættes ned til 60 pct. for alle biler uden det vil koste staten indtægter.

0 kommentarer
Vis kommentarer