Trækkrog kan blive meget dyr

Et praktisk anhængertræk til din mikrobil kan ende med at blive en meget skidt forretning

Ejere af Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1 og VW-trillingerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii kan normalt ikke fås med anhængertræk. Fabrikkerne har nemlig ikke godkendt bilerne med træk. Men nu er der altså godkendt

Alligevel har Trafikstyrelsen tilladt et par anhængertræk til de seks minibiler.

VW: Vi er nødt til at reagere på det her ...

Det ene anhængertræk - det der passer til Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 - er godkendt af de tyske myndigheder efter en test hos instituttet TÜV, der efterfølgende har tilladt en totalvægt på 350 kilo med trailer uden bremser - 500 kilo med - til sammenligning har en almindelig Brenderup Trailer en totalvægt på 500 kilo.

LÆS OGSÅ:

Bilnyheder - 28. feb. 2013 - kl. 19:00 Spar op til 4.000 kr. på jydekrogen

Pressechefen hos Toyota Danmark, Anders Tystrup, har ved en tidligere lejlighed udtalt til Ekstra Bladet, at "Aygo ikke er godkendt af Toyota til at få monteret træk". Toyota Danmark anbefaler derfor, at man ikke monterer anhængertræk på sin Aygo.

Hvis man alligevel gør det - trods Toyotas anbefalinger om det modsatte - og man kommer ud for en ulykke, hvor Toyota kan påvise, at årsagen til ulykken er kørsel med anhænger, kan Toyota ikke gøres ansvarlig, mener man hos Toyota.

LÆS OGSÅ:

Bilnyheder - 13. okt. 2011 - kl. 16:43 Vupti - sådan får du ekstra plads til bagagen



Trafikstyrelsen har godkendt et bestemt anhægertræk til trillingerne Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo, men både Peugeot og Toyota fraråder det
Trafikstyrelsen har godkendt et bestemt anhægertræk til trillingerne Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo, men både Peugeot og Toyota fraråder det


Men det er slet ikke uheld som bliver set som det store problem, men hvad bilen er bygget til, lyder det fra VWs pressechef Søs Righolt Ilum:

- Problemet er, at bilerne ikke er bygget til anhængertræk, og derfor kan tage skade fordi kølingen og koblingen ikke kan følge med, når der kommer en anhænger på. Især hvis det går op ad bakke, når der slæbes.

LÆS OGSÅ:

Bilnyheder - 2. jan. 2013 - kl. 22:42 Giv mikrobilen vokseværk

Nu også til VW-trillingerne
Trafikstyrelsen har netop godkendt et anhængertræk til Danmarks suverænt mest solgte nye bil, VW Up, og dens slægtninge Skoda Citigo og Seat Mii.

Hidtil har man kunnet montere en trækkrog, der kunne holde f.eks. en cykelholder, men ikke kunne bruges til trailere.

Producenten Mister Dot Com har nu lavet et anhængertræk, der er typegodkendt til VW-trillingerne. Det må tilmed trække en temmelig stor vægt i forhold til mikroernes egenvægt.

Der er givet dispensation til, at trækket med typebetegnelsen de tyske trillinger er godkendt til, at trillingerne må trække op til 500 kg uden bremser og op til 750 kg med bremser.

Typegodkendelsen på de tre biler siger dog, at bilerne intet må trække, og det er der en grund til, oplyser Volkswagen Danmark. Hverken motorkøling eller kobling er dimensioneret til trailerkørsel. Bilen er med andre ord ikke bygget til at køre med trailer.



Et træk kan nu købes til VW Up, og monteres lovligt. Hos VW-importøren er man derfor komplet uforstående overfor at Trafikstyrelsen har godkendt VW Up til anhængertræk uden at rådføre sig med importøren eller fabrikken.
Et træk kan nu købes til VW Up, og monteres lovligt. Hos VW-importøren er man derfor komplet uforstående overfor at Trafikstyrelsen har godkendt VW Up til anhængertræk uden at rådføre sig med importøren eller fabrikken.


Komplet uforstående
Hos VW-importøren er man derfor komplet uforstående overfor at Trafikstyrelsen har godkendt VW Up til anhængertræk uden så meget som at slå på tråden:

- Trafikstyrelsen blåstempler noget som de slet ikke har involveret os i. De har ikke engang ringet til os og spurgt os til råds, fortæller VWs pressechef Søs Righolt Ilum, pressechef hos Volkswagen Personbiler i Danmark.

Garantien bortfalder
Ifølge pressechefen vil garantien på de berørte dele kunne bortfalde, såfremt det dokumenteres at bilen har været brugt til trailerkørsel.

- Vi er nødt til at reagere på det her. For at være helt ærlig: Vi kunne tjene millioner på at montere anhængertræk, men det kunne vi ikke drømme om. Det ville simpelthen være uetisk, slutter Søs Righolt Ilum fra VW.

Hos FDM kalder man trækket for en "godkendt og lovlig løsning, som man kan vælge til sin bil".

Ifølge FDM skal man dog være opmærksom på, at bilen med den meget lave trækvægt på de 350 kilo hurtigt kan komme til at køre med overvægt, hvis man tager en almindelig havetrailer og fylder den med grus.

Trafikstyrelsen har ved en tidligere lejlighed udtalt til EB, at man som EU-medlemsland skal "acceptere den tyske godkendelse".

Trafikstyrelsen har dog gjort en indsigelse over for de tyske myndigheder (Kraftfahrt-Bundesamt), fordi man efter normal regelpraksis herhjemme hovedsageligt retter sig efter bilfabrikantens forskrifter frem for et prøvningslaboratorium som for eksempel TÜV.  

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere