Diesellokomotiv i sportstrim

Skoda Octavia Combi RS 2,0 TDI med 184 dieselheste er et motorvejslokomotiv - men ingen racerbil

Ekstra spoilere, bi-xenonlys og 17-tommers fælge kendetegner Skoda Octavia RS. Foto: Christian Schacht
Ekstra spoilere, bi-xenonlys og 17-tommers fælge kendetegner Skoda Octavia RS. Foto: Christian Schacht

Skoda vil ikke nøjes med at være et datterselskab til VW, og den tjekkiske fætter fører sig mere og mere selvsikkert frem.

Ikke alene byder flere af modellerne nu på teknologi, som er helt på linje med de andre modeller i koncernen – topvarianterne vil også bide skeer med resten af familien.

Det gælder også den sportslige RS-line, der spiller ud med to motoriseringer – en 2,0 TSI benzinmotor med 220 hk og en 2,0 TDi med 184 dieselheste. Begge umiskendeligt stylede med store spoilere, diffusere, 17-tommers alufælge og bi-xenonforlygter med LED-kørelys og adaptivt lys, som indstiller sig efter vejbanen. Vi tester Octavia RS i stationcarversionen Combi med 184 hk og DSG-dobbeltkoblingsgearkasse til en pris på 448.000 kr.

Kraftkarl med attitude

For den pris får du en rummelig og velkørende familiebil, som har en attitude, der matcher det motorvejslokomotiv, den store dieselbrænder vitterligt er.

Kerneværdier som et moment på 380 Nm, en acceleration 0-100 km/t. på 8,3 sekund og et gennemsnitligt forbrug på 20,0 km/l gør, at du både kan spille powerplay og alligevel holde driftsøkonomien på ret køl.

Du kan spille powerplay og alligevel holde driftsøkonomien på ret køl

Inden døre er stylingen gennemført med velstøttende bucketsæder, sportspedaler, trim i kulfiberlook og specielle instrumenter. Betjeningen er stringent og velfungerende og med røre-lækker finish, mens pladsen er til granvoksne mænd for og agter, og bagagerummet med sine 610 liter er klassens største.

Praktikken fejler ikke noget. Det gælder også køreegenskaberne, som er strammet op med sportsundervognen, der er standard, og XDS differentialespærret, som tillader større acceleration i sving.

Den har et fast greb om herlighederne, uden at det på noget tidspunkt bliver for stenhårdt. Altså pluspoint til anvendeligheden. Du skal dog ikke lade dig forblænde af RS-bogstaverne og sætte næsen op efter en hurtig sportsvogn. Her er hverken hidsig speederrespons, hysteriske omdrejninger, rage-knivsskarpt styretøj eller spruttende arrigt soundtrack fra udstødningen.



Indendørs byder RS-modellen blandt andet på kulfiber-trim, bucketsæder og specielle sportsinstrumenter. Foto: Christian Schacht
Indendørs byder RS-modellen blandt andet på kulfiber-trim, bucketsæder og specielle sportsinstrumenter. Foto: Christian Schacht


I det daglige gør Octavia RS diesel sig nemlig snarere som et kultiveret og kraftfuldt motorvejslokomotiv. Du kan tilkøbe en Performance Mode Selection-pakke for beskedne 4000 kr., som kan sætte bilen op til narrestreger. Det kan bestemt anbefales, hvis der skal være lidt ræson i det kække ydre.

Moden fremfærd

Det ændrer dog ikke ved bilens mere modne fremfærd. Andre grene af VW-koncernen, som bl.a. Seat, differentierer mere med en sportslig FR-model, som ligger under den hidsige Cupra. Det kunne meget vel bruges på testbilen, som mest er et tilbud til de modne og velovervejede.

De fartglade kan dog vende blikket mod den hurtigere benzinudgave til samme pris, som har en anden gangkultur, et næsten tilsvarende moment og klarer 0-100 km/t. på 7,1 sekunder med automatgear.

Undervognen bygger på koncernens MQB-platform, som også lægger grund til VW Golf, Seat Leon og Audi A3. Prisen er i alle tilfælde ikke afskrækkende.

Og for dem, som er for utålmodige til at vente på den næste Passat-generation, har modellen her pondus til at være et frisk alternativ for mange.

0 kommentarer
Vis kommentarer