Jeep udfordrer Range Rover

Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee er to vidt forskellige bud i suv-bilernes superliga

Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee har begge markante fronter og deres helt egen personlighed. Fotos: Christian Schacht
Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee har begge markante fronter og deres helt egen personlighed. Fotos: Christian Schacht

Masser af forhistorie, masser af attitude og masser af motorkraft.

Ugens to duellanter har det hele til overflod. Men trods lighederne, kunne de næsten ikke være mere forskellige, Jeep Grand Cherokee Limited 3,0L Multijet og Range Rover Sport SDV6 HSE Dynamic.

Amerikanske Jeep, som er overtaget af Fiat, er netop vendt tilbage herhjemme, mens Range Rover med nye indiske ejere har udvidet modelpaletten, hvor Range Rover Sport er en lettere og mere agil udgave af flagskibet, Range Rover.

Næsten halv pris
Priserne er henholdsvis 1.098.000 kr. for Jeepen, der er bestykket med en 3,0 liters diesel på 250 hk fra italienske VM Motori, og 1.445.000 kr. for Range Roveren, der dog også stiller op med en større motor på 292 hk samt en køredynamikpakke og ekstraudstyr for 330.000 kr., der skal lægges oveni. Med en mere sammenlignelig 258 hk diesel starter prisen fra 1.230.000 kr. Ekstraudstyret koster dog stadig som et husmandssted i udkantsdanmark.

Tunge kæmper
Med længder på henholdsvis 4,85 meter for englænderen og 4,83 meter for amerikaneren og kampvægte på 2,1 ton og 2,4 ton troner de også godt i landskabet. Her er Grand Cherokee med rødder fra 2010 det ærlige valg. Den er på mange måder en helt klassisk SUV, der med sit høje tyngdepunkt, rat med stor udveksling, som kræver mange omdrejninger, og kantede attitude har den amerikanske drøm ført up to date på første klasse.

Fin diesel
Den store dieselmotor, som i øvrigt også ligger under hjelmen på Maseratis dieseludgave af den nye Ghibli, er nemlig en veloplagt sag, der spiller godt sammen med den nyudviklede ottetrins gearkasse fra tyske ZF, der skifter hurtigt og umærkeligt. Tag også teknologiske lækkerier som det nye TFT display i instrumenthuset, hvor grafikken kan skifte karakter, eller multimedieanlægget med betjening og skærmmenuer, der er hurtigere og mere logisk bygget end i Range Roveren.



Jeep Grand Cherokee imponerer med det fleksible TFT-display i instrumenthuset, men finishen er ikke helt oppe at ringe.
Jeep Grand Cherokee imponerer med det fleksible TFT-display i instrumenthuset, men finishen er ikke helt oppe at ringe.


Småtarvelig USA-bil
Briten har dog flere strenge at spille på. Englænderne går ikke nær så meget på kompromis i kabinen. Kvalitetsindtrykket er second to none og klasser over amerikanerens finish med hård plast mange steder.

På vejen er Range Roveren også mere gennemført; den ligger mere stabilt og klippefast. Dieselmotoren er pakket bedre ind, gør bilen væsentligt hurtigere end Jeep og så er undervognen med luftaffjedring mere sofistikeret.

Raffineret englænder
Range Roveren er både komfortabel og sportslig, hvis du går til makronerne i sving, som den lægger op til. Her er en affjedring, der holder godt styr på bevægelserne, og den håndfaste indstilling til tingene fornemmes tydeligt ved, at vognen ikke krænger som et skib i havsnød, som Jeep har for vane, samtidig med at styremanden har fin fornemmelse for retningen gennem det præcise styretøj. Italienerne har også strammet op på undervognene i Jeepen, der er tilpasset europæiske forhold, så den er rimeligt fast. Det betyder dog, at på motorvejen slår små stød, som ellers absorberes i Range Roveren, tydeligt igennem.



Betjeningen af den otte tommer farveskærm I Range Roveren er noget besværlig, og den er langsommere end i Jeepen. Til gengæld er finishen i orden
Betjeningen af den otte tommer farveskærm I Range Roveren er noget besværlig, og den er langsommere end i Jeepen. Til gengæld er finishen i orden


Godt udsyn i Jeep
Nu har Range Roveren godt nok luftaffjedring med automatisk niveauregulering, men vi har tidligere testet Grand Cherokee i Italien med luftaffjedring og oplevede ikke her den store forskel.

Til gengæld har du med Jeepen meget bedre overblik på vejen.

Her opleves den store englænder med en nærmest uendelig kølerhjelm som en skude, og det kan være en vanskelig manøvrere at få den ind i en parkeringsbås, trods flere sensorer, alarmer og radere end de tidligere Øresundsfærger.

Indre kæmper
I det daglige er begge kantede biler regulære, praktiske og med plads ad libitum. Bagagerummene sluger let 780 liter, mens for- og bagsæder nærmest opleves som sofastykker. Der er ikke noget at sige til, at amerikanske hockeymoms elsker den slags biler til at fragte folk og fæ ud over vidderne.

Op tæller bagklapper, som åbner elektrisk, og hvor Jeepen endda byder på lys integreret indvendigt i klappen. Og begge har cool detaljer som lysspot under fordørene.

Ikke så forslugne
Med en gennemsnitlig brændstoføkonomi på 13,3 km/l - på papiret - for begge behøver du ikke have så dårlig samvittighed, men de forholdsvis fine tal dykker kraftigt, når de tunge og kantede biler rammer motorvejsfart eller accelererer. Her presser vindstøjen sig også på i Jeepen.

Den største forskel slår igennem på udstyrsfronten, hvor Jeepen allerede som Limited model er fyldt med udstyr, mens den dyrere Summit bugner.

Godt nok har Range Rover automatgear og luftaffjedring, mens xenonlys og læderstue koster ekstra eller kræver, at man går et udstyrsniveau op. Det betyder, at du hurtigt kan bruge mange hundrede tusinder på ekstraudstyret.

Grand Cherokee, som netop har fået et facelift, er på mange måder en vellykket bil, der ikke behøver at skamme sig over at være en Jeep.

Den har ikke alene pondus, men også kvaliteterne til at være med til at bane vejen for Jeeps genfødsel herhjemme. Langt de fleste vil dog nok være interesserede i den mindre og helt nye Cherokee, der kommer senere på året, og er på størrelse med Audi Q5 og Range Rover Evoque.

Range Rover Sport er på anden side unik og helt sin egen. Valget handler først og fremmest om stil. Hvis du bare vil have en optimeret køremaskine, som ikke sætter en fod forkert, peger pilen mod BMW X5.

Men det hele kan også blive for klinisk. Her byder Jeep Grand Cherokee og Range Rover Sport på hver deres personlighed. Range Roveren er stadig unik - og dyr - og Jeepens manglende kvalitet, dårligere affjedring kompenseres af den lavere pris - og den bedste motor.

1 af 4 Begge er praktikere med masser af plads og bagagerum på 780 liter.
2 af 4 Design og finish er gennemført og på første klasse i Range Rover Sport.
3 af 4 Jeep Grand Cherokee imponerer med det fleksible TFT-display i instrumenthuset, men finishen er ikke helt oppe at ringe.
4 af 4 Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee har begge markante fronter og deres helt egen personlighed. Fotos: Christian Schacht
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen