Fiat i udbrud

Det rumler i Torino og Detroit - Fiat og Chrysler har vilde planer for fremtiden og vil sælge 60 procent flere biler i 2018

Der sker ting og sager i Fiat-Chrysler-land - hvorend det måtte ligge. I januar købte Fiat resten af Chrysler, og ejer den Michigan-baserede virksomhed med hud og hår. Men bor holdningvirksomheden Fiat Chrysler Automobiles egentlig - og hvad har de af skumle planer for fremtiden.

(Videoen viser den kommende Maserati Alfieri ved Concorso d'Eleganza Villa d'Este i Italien - gør dig selv en tjeneste at skrue op for lyden)

Det første først: I januar beseglede Fiat-gruppen sit totale ejerskab af Chrysler ved at smide 4,35 mia. dollar, således at Chrysler i dag er 100 procent kontrolleret af Fiat. Så skulle man tro, at hovedkvarteret helt naturligt ville ligge der hvor Fiat altid har befundet sig: I Torino. Men så enkelt er det ikke ...

Overtaget hele butikken
I januar - da Fiat-Chrysler-bossen Sergio Marchionne bebudede overtagelsen af Chrysler, fortalte han, at FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ville blive børsnoteret i New York og Milano og at holdingselskabet ville blive registreret i Holland og faktuelt have chefkontorer i London.

Hovedsæde i London
Marchionnes begrundelse for at bosætte sig sammen med resten af ledelsen i London - Vi arbejder med udgangspunkt i London, men det betyder ikke at jeg overgiver mine forpligtelser i USA til andre. Vi kommer til at arbejde overalt.

Forvirret? Det er du ikke ene om: Både fagforeninger og italienske politikere har klaget over at Fiat-Chrysler officielt flytter udenlands, men topchef Marchionne har forsikret, at det ikke ville få indflydelse på antallet af arbejdspladser i Italien.

Tilbage til bilmærkerne og planerne for fremtiden: Marchionne og hans bestyrelse har fremlagt en ekstremt ambitiøs femårsplan - som ifølge Twitter-kilder fylder 87 sider.

Flere Fiat'er på vejene
Man vil øge det samlede salg med 60 pct. og få profitten til at stige til det femdobbelte i 2018. En del af væksten skal komme fra Asien, men også USA skal stå for sin del. For os europæere ser det til gengæld ud til, at både Fiat og Alfa kommer tilbage til fordums storhed

Målet er, at Fiat-salget i verden skal stige fra 1,5 mio. biler i 2013 til 1.9 mio. biler i 2018. I Europa er vil man løfte salget fra 610.000 styk i dag til 730.000 biler i 2018.

Ny Punto om to år
Til gengæld vil Marchionne forsøge at tjene flere penge på de modeller, som rent faktisk bliver solgt. Derfor vil koncernen bl.a. lancere en helt ny og længe ventet Punto i 2016, der sandsynligvis får en del ligheder med Fiat 500-modellen, blot en del større, og som en slags femdørs 500.

Størrelsesmæssigt placerer den sig mellem den tredørs 500 og den nye 500 L. I Golfklassen har mærket også længe ventet på en afløser til Bravo, der aldrig er slået an i den nuværende model.

Tidspunktet for lanceringen af modellen, der kommer som femdørs, sedan og stationcar og skal produceres i Tyrkiet, er ukendt, men sidste år var det samlede Bravo-salg på 10.000 eksemplarer, og den fås slet ikke herhjemme.

Svært at være Fiat
I 2018 ser vi en ny Panda, mens Fiat, angiveligt i 2016, får en ny roadster, udviklet sammen med Mazda. Rygterne siger, at man vil genoplive det gamle 124 Spider-navn.

Det store problem for Fiat og hele årsagen til, at Marchionne ikke vil satse særligt meget på at øge væksten mere markant er, at de såkaldte mainstreammærker har det vanskeligt i Europa.

Det er fabrikanter som bl.a. Ford, Opel, PSA Peugeot-Citroën, der har meget svært ved at sælge deres dyre modeller, fordi europæerne hellere vil køre Audi, BMW og Mercedes, når der skal mange penge på bordet. VW har som det eneste mainstream-brand formået at skabe en slags premium-oplevelse til forholdsvis lav pris.

Alfa-salg skal firedobles
Derfor satser Fiat-koncernen på bl.a. Jeep-mærket, der skal stå for en markant vækst og som har et strejf af klasse. Marchionne fastslår at Jeep skal sælge 1,9 mio. biler i stedet for 731.000 biler i 2013 - en stigning på 260 procent, som skal opnås ved at bygge ti nye fabrikker i seks lande herunder Brasilien og Kina. I dag har Jeep fire fabrikker.

Fiat satser også på succes hos Alfa Romeo, hvor salget skal vokse fra 71 til 400.000 biler i 2014. Alene 150.000 skal sælges i USA, hvor Alfa ikke befinder sig i dag. Analytikere (blandt andre Nick Bunkley fra Automotive News) mener at det er totalt urealistisk at forvente så store salgstal:

- Det tog BMW 25 år, Audi 41 og Mercedes 47 år at nå så høje salgstal. Volvo og Infiniti er slet ikke nået derop, skriver Automotive News journalisten.

Otte nye Alfaer
Mere konkret er planen, at Fiat Chrysler Automobiles vil lancere otte nye Alfaer inden 2018 og investere 5 mia. euro. Det er især premium-mærker som Alfa og Jeep, som Fiat Chrysler Automobiles forventer at tjene penge på fremover.

Chrysler skal globalt vokse fra 350.000 til 800.000 solgte biler i 2018 ved at nå ud til flere købere med billigere biler. Fiat Chrysler Automobiles vil tynde ud i Dodge-programmet og satse på nogle få special-modeller. Bilerne det går blandt andet ud over Dodge Avenger, Grand Caravan og det sportslige underbrand SRT bliver stedt til hvile ved samme lejlighed. Viper bliver til Dodge Viper.

Maserati overlever
Maserati har også en lovende fremtid ifølge femårsplanerne: En ny Gran Turismo dukker først op i 2018. En stor SUV kaldet Levante dukker op inden da, i 2015, og en ny sportsvogn - i klasse med Jaguar F-type Coupe - kaldet Alfieri bliver lanceret året efter. Konceptet er vist frem - senest på den årlige Concorso d'Eleganza Villa d'Este i maj måned, hvor man fik lov at se bilen køre, som du kan se i indslaget herover.

412 mia. investeringer
Planerne for Dodge er dog heller ikke særligt vidtløftige - Fiat-Chrysler har ingen ambitioner om at øge salget af Dodge mere end nogle få procent. Lancia har heller ingen stor plads i Fiat-Chryslers fremtid: Lancia er på vej i graven. Mærket skal udelukkende sælges i Italien og uofficielt også erkendt, at der fra 2016 kun vil være én model tilbage.

Analytikeres vurdering er, at det er nemt at skitsere en plan, men svært at udføre den, og den største udfordring bliver ifølge en del eksperter at skaffe pengene. Fiat har netop besluttet at sælge 3,5 procent af aktierne for 620 mio. euro for at skaffe penge til investeringer.

Samlet set vil Fiat Chrysler Automobiles investere 55 mia. euro svarende til 412 mia. kroner på firmaets nye strategi.

0 kommentarer
Vis kommentarer