Benhård priskrig på bilsyn

Der er 400 kr. i forskel mellem dyreste og billigste bilsyn - også lokalt

Der er store prisforskelle på bilsyn, og prisen kan nemt svinge med flere hundrede kroner inden for få kilometers afstand. Foto: Berner
Der er store prisforskelle på bilsyn, og prisen kan nemt svinge med flere hundrede kroner inden for få kilometers afstand. Foto: Berner

Varen er i princippet ens, men der er meget store forskelle på, hvad det koster at få synet din bil.

Et hurtigt tjek viser, at der inden for få kilometers afstand kan være flere hundrede kroners forskel, så priserne typisk svinger fra i underkanten af 400 kr. og helt ned til 250 kr. En kæde som Applus svinger således fra 539 kr. til 299 kr. i Københavnsområdet, mens et af de dyreste steder er på Samsø, hvor et syn løber op i 650 kr.

Niels Rask Larsen, Rask Gruppen, der er formand for Dansk Lokalsyn, som organiserer de mindre synsvirksomheder, mener, det er umuligt at drive en forretning med en pris på 250 kr.

Rustskader er ekstremt dyre, og derfor skal du få bilen minutiøst gennemgået for rust, inden tæringsgarantien udløber. En tæringsgaranti gælder mellem 6 og 12 år. Kommer man ud over tæringsgarantien, kan den almindelige klageret, som altid følger med køb af en brugt bil fra en forhandler, i nogle tilfælde også dække skjulte rustskader. Biler - 4. dec. 2007 - kl. 07:12 Tjek bilen mens der er garanti

For mange synshaller
Han vurderer, at der er kommet langt flere synshaller, end markedet kan bære.

- Alle priser under 400 kr. er hobby. Hvis du sætter prisen til 250 kr. forudsætter det, at der hele tiden holder biler i kø og venter. Der er alt for mange synshaller, og vi vil se en konsolidering, siger Niels Rask Larsen, som dog ikke tror, at den lavere pris giver ringere kvalitet.

Han mener dog, at nogle kunder vægter service og lokalitet højest. Frem til 2005 havde Statens Bilinspektion med sine 72 synshaller monopol. Siden da er antallet af synshaller vokset, og der er i dag 450 af slagsen.

Trafikstyrelsen er rolig
Siden markedet er blevet liberaliseret er det gået kun én vej; priserne er faldet og kvaliteten er blevet bedre. Selvfølgelig er der brodne kar, men vi laver løbende kontrol og besøger synshallerne i gennemsnit fire gange om året, siger Mads Gundelund Gerlach, som er kommunikationsmedarbejder og henviser til, at man på Trafikstyrelsens hjemmeside kan se, hvilken karakter hver synshal har fået efter en Smiley-ordning.

Niels Rask Larsen fra Dansk Lokalsyn giver dog ikke meget for den ordning.

Han mener, at bilister, som går efter at få deres bil nemt gennem syn netop kan gå målrettet efter virksomheder med en sur smiley.

Der kan også være penge at spare på bilforsikringen. Ifølge undersøgelse betaler ni ud af to for meget i forhold til, hvad de behøver.

51 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere