Bilen skal nu selv bremse for cyklister

Fra i år skal nye biler have nødbremse, der stopper for cyklister, for at få fem stjerner i Euro NCAP-sikkerhedstesten. Cyklistforbund og Rådet for Sikker Trafik er meget positive

Du kan se hvordan Volvo Cyclist Detection System fungerer her. Video: Volvo

Det bliver gradvist mere sikkert at være cyklist. Fra årsskiftet har nye biler nemlig skullet have en automatisk nødbremse, der registrerer og selv bremser bilen for cyklister, for at få de maksimale fem stjerner i sikkerhedstesten hos Euro NCAP.

Det er den seneste videreudvikling af sikkerhedsorganisationens krav, der bliver stadigt skrappere. Her kom nødbremsen, som registrerer andre biler, til for et nogle år siden, mens en nødbremse, som også opfanger fodgængere, siden er blevet tilføjet. Det nyeste system har flere fordele.

- Det bruger en mere avanceret radar end de tidligere og vil derfor bedre kunne opfange fare og reagere hurtigere over for andre bilister og fodgængere, siger Søren W. Rasmussen, som er dansk repræsentant i Euro NCAP.

Han forventer, at de nye systemer vil have en klar effekt.

- Biler med automatisk nødbremse har været med til at reducere antallet af tilskadekomne i trafikken, og den udvikling skal gerne fortsættes, siger han.

Ulykker

Biler mod cyklister

2007: 747

2008: 714

2009: 610

2010: 511

2011: 613

2012: 614

2013: 580

2014: 621

2015: 616

2016: 575

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Cyklister er udsatte
Indtil videre er det forholdsvis få biler, hvor nødbremsen reagerer på cyklister.

Ifølge Euro NCAP er det da også vanskeligt at få sensorerne til at opdage dem. Sensorerne skal have en bred synsvinkel for at opdage de hurtige cyklister i god tid, og det kræver komplekse algoritmer at sikre korrekt identifikation af potentielle kollisionstrusler og samtidig undgå falske aktiveringer af nødbremsen.

Den nye Nissan Leaf er en af de få biler, der har anordningen og har netop fået fem stjerner, blandt andet af samme årsag. Derudover er det standard hos blandt andet Volvo, Subaru og Toyotas seneste generation af sikkerhedssystemer, men flere vil helt sikkert hurtigt følge.

Nissan Leaf har fået fem stjerner i den nye og skrappere Euro NCAP-test - bland andet takket være sit cyklist-genkendelsessystem, som bilen kombinerer med den automatiske nødbremse. Foto: Euro NCAP
Nissan Leaf har fået fem stjerner i den nye og skrappere Euro NCAP-test - bland andet takket være sit cyklist-genkendelsessystem, som bilen kombinerer med den automatiske nødbremse. Foto: Euro NCAP

Hos Rådet for Sikker Trafik er der ros til opgraderingen hos Euro NCAP.

- Der har i mange år været fokus på at forbedre sikkerheden for bilisterne. Det er godt, at vi nu i stigende grad får systemer, som også tager hensyn til de bløde trafikanter, og som her opfanger dem og automatisk selv reagerer, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Han peger på, at lande som Holland og Danmark, der er store cykellande, vil kunne få gavn af systemerne. Samtidig er der en udvikling henimod flere cykler på vejene. Det gælder især de ny elcykler, som kan køre hurtigt og være svære at styre for utrænede.

Mens antallet af bilister, der kører ind i andre bilister med personskade til følge, er faldet til næsten det halve på 10 år, er der samtidig blot sket et svagt fald i sager, hvor folk kommer til skade, når bilister kører ind i cyklister. Mens 747 tilfælde blev registreret i 2007, blev 575 registreret i 2016.

Til sammenligning var der i samme år i alt 596 tilfælde - altså næsten det samme antal - hvor en bil kørte mod en bil med personskade til følge, mens det skete 273 gange med en fodgænger.

Det er altså mest almindeligt, at personbiler kører ind i andre personbiler, mens cyklister er den næsthyppigste part.

- Mens mere sikre biler og fokus på fart og spirituskørsel har fået antallet af ulykker med biler ned, har vi ikke set samme tendens med cyklister, så der er rigtig god grund til at glæde sig over stjernebelønning til avancerede nødbremsesystemer, der reagerer på cyklister, siger Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik.

Cyklister stiller store krav til bilens sensorer, der skal have en bred synsvinkel for at kunne opdage dem i tide. Bilen skal desuden kunne regne ud, om en cyklist, der nærmer sig er i reel fare for at blive ramt eller ej. Foto: Volvo
Cyklister stiller store krav til bilens sensorer, der skal have en bred synsvinkel for at kunne opdage dem i tide. Bilen skal desuden kunne regne ud, om en cyklist, der nærmer sig er i reel fare for at blive ramt eller ej. Foto: Volvo

Mere sikre biler
Hos Dansk Cyklistforbund hilsner landsformand Jette Gotsche de nye nødbremsekrav velkommen.

- Det er dejligt, at man tager hensyn til cyklisternes sikkerhed. Det er den rigtige vej at gå, at man nu i højere grad tager hensyn til både cyklister og fodgængere, siger hun.

Med overgangen til 2018 har Euro NCAP også skruet op for en række andre krav ud over den avancerede nødbremse.

Søren W. Rasmussen fra FDM er ikke i tvivl om, at de stadigt skrappere krav er med til at løfte overliggeren for bilsikkerhed.

- Euro NCAP gør en stor forskel i udviklingen af sikkerhed i nye biler. Det sker ved løbende at skærpe kravene. Heldigvis har bilproducenterne hidtil formået at følge med. De har endda måske været for hurtige til at leve op til kravene, så syv ud af ti biler i dag får fem Euro NCAP-stjerner. Derfor er det nu tid til at stramme kravene yderligere, så vi får endnu sikrere biler til gavn for både bilister og bløde trafikanter, siger han.

De næste skridt for Euro NCAP bliver at se på sikkerheden i biler med selvkørende funktioner.

Skrappere sikkerhedskrav

  • Med overgangen til 2018 blev der igen skruet op for kravene hos Euro NCAP, så der nu skal mere til for at få de eftertragtede fem stjerner.
  • Det gælder især kravene til den automatiske nødbremse, der nu også skal kunne bremse for cyklister. Der er også øgede krav til børnenes sikkerhed, ud over bilens evne til at være så skånsom så muligt, hvis fodgængere påkøres.
  • Biler, der har femstjernet sikkerhed, får et fradrag i registreringsafgiften på 8.000 kroner i Danmark. Den første bil, som er testet efter de nye krav, er elbilen Nissan Leaf. Men da der ikke er registreringsafgift på elbiler som Nissan Leaf, udløser den gode sikkerhed ikke noget fradrag her.

120 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere