Bilens farve kan koste kassen

Det er ikke underordnet, hvilken farve du vælger til bilen, hvis du forventer at skulle sælge den igen – ny undersøgelse afslører de mest populære farver

Finalefeltet ved Årets Bil 2016 afspejler tidens trends – også når det kommer til farver. Den hvide Mazda CX-3 og den sorte Audi A4 er det sikre farvevalg, som langt de fleste vælger. Men særligt den blå farve på Jaguar XE og også de røde og brunlige nuancer på Opel Astra og Volvo XC90 er på vej frem, viser ny undersøgelse. (Foto: Esben Skrumsager)
Finalefeltet ved Årets Bil 2016 afspejler tidens trends – også når det kommer til farver. Den hvide Mazda CX-3 og den sorte Audi A4 er det sikre farvevalg, som langt de fleste vælger. Men særligt den blå farve på Jaguar XE og også de røde og brunlige nuancer på Opel Astra og Volvo XC90 er på vej frem, viser ny undersøgelse. (Foto: Esben Skrumsager)

Det kan måske være fristende at bestille en lyserød Renault Twingo eller en skrigende gul VW Golf, næste gang du står ved forhandleren og gerne vil skille dig lidt ud i mængden.

Se også: Fast & Furious-fan? Flere nye film er bekræftet

Men der er god grund til at tænke sig om. Et modigt valg kan pludselig blive en dyr fornøjelse, hvis bilen skal sælges igen. Det forklarer markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen:

- Bilens gensalgsværdi er i høj grad afhængig af farven. Vores tal viser, at et atypisk farvevalg kan betyde op til 10 procent større afskrivning, fortæller Jan Lang.

Se også: Kø-rekord på tyske motorveje: Disse delstater skal du undgå

Det betyder, at en bil til en halv million kroner hurtigt kan miste 50.000 kr. mere i værdi, hvis den har fået en omgang med den lyserøde pensel frem for en mørkeblå.

Kvinderne vil have flere farver
Statistik fra Bilbasen viser dog også, at jo dyrere bilen er, desto mere konservative bliver køberne generelt i forhold til farvevalg, så det er de færreste firmabiler, der bliver leveret i andet end blå, hvid, sort og sølvmetal.

Se også: Slap billigt fra drama: Se motorcykeldæk eksplodere ved 290 km/t

Til gengæld er der mere smæk på farvepaletten hos køberne af de mindre biler, og særligt kvinderne er vilde med bilmodeller, der kan sætte lidt kulør på tilværelsen – blandt andet i form af biler med mere end én farve.

- Kvinderne er mere farverige bilkøbere. I alle segmenter er der generelt mange flere farver på, både når vi taler om kvindelige købere og sælgere, lyder det fra Bilbasens analytiker.

Se min bil – den er hvid som sne
De mest populære farver er netop hvad det tyske firma BASF har opgjort i en rapport. Og rapporten viser tydeligt, at de hvide biler er i høj kurs. 30 procent af alle ny solgte biler i Europa er nemlig hvide. Lagt sammen med tallene for de sorte, sølv og grå modeller udgør de fire farver 75 procent af de nye biler i Europa.

Se også: Porsche-chef klar i spyttet: Vores biler skal ikke køre selv

Ser man på de såkaldte kromatiske farver, bedre kendt som metallak, er der mere gang i farverne. Her er den blå farve det foretrukne valg med hele 39 procent efterfulgt af rød med 27 procent og brun 17 procent.

Flere penge giver flere farver
Generelt bevæger vi os dog mod mere mangfoldighed på markedet. For selvom det stadig er hvid, sølv og sort, der dominerer, er der kommet langt større variation igen efter finanskrisen, fortæller Jan Lang fra Bilbasen.

Se også: Bliv klar til camping med den nye California

- Når der er krise, skal vi være rationelle og fornuftige. Men når vi som nu begynder at få lidt mere frirum, så vender farverne tilbage. Lige nu ser vi både blå og røde nuancer, som vi ikke så for fem år siden.

Hvis du vil være sikker på at få det optimale for din bil, når du skal sælge den igen, kan du altså med fordel vælge en af de sikre farver, men skal det være lidt specialt, kan du altså overveje at bevæge dig ud i de røde, blå og brunlige nuancer, som er moderne netop nu.

Se også: Nu vil Seat også lege med: Spansk SUV-model på vej

10 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere