Er du en af dem, der hele vinteren har længtes efter dagen, hvor du kan trække den støvede pressening af, svinge dig i sadlen og dreje gashåndtaget, så motoren brøler på den helt rigtige måde efter at have ligget i dvale i de lange, mørke vintermåneder, så er dagen endelig oprandt.
Kalenderbladet viser officielt den første forårsmåned, og udover at gader og stræder vrimler med D-vitamin-hungrende danskere med solbriller på, og skovbunden er dækket af forårsbebudere, så er 1. marts også en særlig dag for motorcykelentusiaster.
For fra 1. marts til 31. oktober er motorcykelsæsonen i gang.
Men inden man helt forårskåd spænder hjelmen, trækker i læderbukserne og begiver sig ud på de danske landeveje, er der et par ting, man skal have styr på.
- Groft sagt gælder det om to ting. For det første at cyklen ikke er blevet ‘rusten’ af at stå vinteren over, og for det andet at man husker at få banket rusten af sine egne evner som fører, og ikke lade forårsfornemmelserne stige en til hovedet på de første par ture.
Sådan siger Henrik Bundgaard, der er koncerndirektør for Skadeservice i Alm. Brand Group, som tæller både Codan, Alm. Brand, Privatsikring og Erhvervssikring.
Motoren skal smøres
Øverst på tjeklisten står et forårstjek af selve motorcyklen. Kabler og slanger, der er blevet møre, skal udskiftes.
Dækkene skal have luft, så dæktrykket er i orden, mens lys, bremseklodser og oliefilteret skal efterses.
Selvom man selv synes, man er ganske ferm til at rode med sin maskine, lyder anbefalingen alligevel fra Henrik Bundgaard at få en professionel til at kigge på motorcyklen, især hvis der er ting, der skal laves.
For det mekaniske kan volde problemer ovenpå en lang vinter i garagen.
- 60 procent af de skader, vi ser med motorcykler, er mekaniske, og det understreger også vigtigheden af, at man får tjekket sin cykel godt igennem i begyndelsen af sæsonen.
- En del af de skader ville man nok have kunnet forebygge med et grundigere gennemsyn af maskinen, siger han.
Vær opmærksom i trafikken
Det er ikke kun motorcyklen, der skal støves af efter en lang vinter. Det skal føreren også.
Dog vil Henrik Bundgaard gerne starte med at rose MC-folket. For kigger man isoleret på dem som gruppe, har de generelt rigtig godt styr på sikkerheden i trafikken.
- Folk, der kører på motorcykel, er entusiaster, der ikke går ned på udstyr, heller ikke sikkerhedsudstyret. De kender risikoen ved at sætte sig i sadlen, og det afspejler også kørslen, siger han og fortsætter:
- Derfor ser vi heldigvis kun få ulykker med dødelig udgang, og flest hvor folk slipper derfra med skrammer og brækkede lemmer, siger han.
Ifølge Codan har der i flere år været flest ulykker i begyndelsen af MC-sæsonen, hvor folk måske overvurderer egne evner eller undervurderer vejrforhold, forårsfrostgrader og våde vejbaner.
- I begyndelsen af sæsonen er det kombinationen af frost og vådt vejr, der kan komme bag på føreren, mens ulykkerne om sommeren kan kobles sammen med, at farten øges i takt med det gode vejr, siger Henrik Bundgaard.
Tjek vejrudsigten
Uanset om man er novice eller har kørt motorcykel i årevis, er det en god idé at tænke over, hvordan man kører i begyndelsen.
For mange skal unægteligt have banket rusten af efter vinteren.
- Det kan sammenlignes med skisæsonen. Vi har en tendens til at glemme, at det ikke var i går, vi sidst susede ned af løjpen.
- Det samme gælder med motorcykler, så vær ekstra opmærksom i trafikken, og hold igen med gashåndtaget. I hvert fald i begyndelsen, siger Henrik Bundgaard.
Selvom solen netop nu skinner fra en knaldblå himmel, så kan forårsvejret være omskifteligt og både marts og april være ganske kolde bekendtskaber.
Derfor lyder et sidste råd fra Henrik Bundgaard også, at man tjekker vejrudsigten en ekstra gang, inden man slipper bæstet fri på landevejen.
- Er vejrprognoserne til den kolde side, så start ud med et par rolige ture og gem de skarpe sving og farten til senere på sæsonen, hvor vejret er varmere.
- Det kan være svært, når man har glædet sig hele vinteren til igen at komme ud at køre, men for sin egen og andres skyld, så kør varsomt, siger koncerndirektøren for Skadeservice i Alm. Brand Group.
Kan du huske galningene fra 'American Chopper'? Læs, hvad der blev af dem lige her.