Dansk designer sagsøger Aston Martin for 100 mio. dollars

Henrik Fisker mener, han bliver chikaneret af sin tidligere arbejdsgiver - det skal koster dem over en halv milliard kroner

Henrik Fisker stod i sin tid som designchef hos Aston Martin blandt andet bag den smukke DB9. (Foto: Thomas Sjørup)
Henrik Fisker stod i sin tid som designchef hos Aston Martin blandt andet bag den smukke DB9. (Foto: Thomas Sjørup)

Som designchef hos Aston Martin var danskeren Henrik Fisker blandt andet ansvarlig for Aston Martin DB9 og V8 Vantage, og succesen for den kreative dansker ville dengang nærmest ingen ende tage.

Se også: Hovsa! Billeder af ny Mercedes lækket før stor biludstilling

Men siden bruddet i 2003 er forholdet mellem den danske bildesigner og den britiske bilproducent blevet værre og værre, og nu ser en retssag ud til at være under opsejling. Knap 700.000.000 kroner – hvilket svarer til prisen på omkring 300 Aston Martin DB9-modeller på danske plader – er hvad Henrik Fisker kræver i kompensation. Det skriver britiske Autocar.

”Drop dit design!”
Det første spadestik til den aktuelle konflikt blev taget sidste år, hvor Aston Martin forlangte, at Henrik Fisker droppede produktionen af en bil, som i deres øjne mindede lidt for meget om deres Vanquish-model. Dengang valgte Fisker at rette ind, og projektet blev stoppet for at undgå en retssag.

Se også: Tæt løb i nyt rekordår: Her er de mest solgte biler i 2015

Men nu har den danske designer fået nok. For lillejuleaften 2015 modtog Henrik Fisker endnu et brev fra Aston Martin. Denne gang ville de have ham til at droppe præsentationen af hans nyeste projekt – Force 1 – som efter planen bliver præsenteret på den store bilmesse i Detroit i næste uge.

Aston Martin mener, at Force 1 minder alt for meget om deres DB10-model, som mange blandt andet vil genkende i den seneste James Bond-film, Spectre.

Se hvilke fede features denne DB10-model har. Lige netop denne har trods alt medvirket i 'Spectre'....

Den sjældne Aston Martin DB10 gæstede for nylig Toldboden i København. (Foto: Jens Henrik Daugaard)
Den sjældne Aston Martin DB10 gæstede for nylig Toldboden i København. (Foto: Jens Henrik Daugaard)
 

Ingen har set bilen
En spøjs detalje ved Aston Martins forsøg på at få Fisker til at droppe endnu et projekt er, at der ikke er nogen hos den britiske bilproducent, som endnu har set bilen. Hverken på billeder eller i virkeligheden.

Ud fra denne tegning mener Aston Martin at kunne bedømme, at Force 1 minder for meget om DB10. (Tegning: Henrik Fisker)
Ud fra denne tegning mener Aston Martin at kunne bedømme, at Force 1 minder for meget om DB10. (Tegning: Henrik Fisker)
 

Utilfredsheden med designet på Force 1 kan derfor kun bunde i en skitse af bilen, som Henrik Fisker selv har offentliggjort på sin hjemmeside, og derfor mener han, at Aston Martin er ude i decideret chikane, fortæller hans advokat til Autocar:

- Vi mener, at de kun gør dette for at undgå yderligere tab af markedsandele. Aston Martin har udtænkt denne plan for at kunne trampe på Henrik Fiskers tilstedeværelse på markedet for dyre luksussportsvogne.

Se også: Elektrisk sambabus skal køre VW ud af krisen

Hvis Henrik Fisker vinder, og han sætter bilen i produktion, har han tænkt sig at bygge højst 50 eksemplarer af den eksklusive bil i kulfiber. Forhåbentlig kommer der flere informationer om bilen, når den bliver præsenteret på Detroit Auto Show.

Chris Evans har tilsyneladende store samarbejdsproblemer i rollen som den nye vært på Top Gear. Flere ansatte på programmet har sagt op siden hans ansættelse. (Foto: Ian West, AP) Bilnyheder - 6. jan. 2016 - kl. 15:33 Kaos før premiere: Evans ego truer med at ødelægge Top Gear

20 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere