Dansker jager hemmelige biler

Freddy står bag nogle af de største bureauer for spionbilleder af biler

Han har kæmpet mod krokodiller med de bare næver og jaget bisoner i Australien, levet som Robinson Crusoe på Tonga og er optaget i Kalinka hovedjægerstammen på Filippinerne. Men nu handler det om andre trofæer for Freddy Wulff, som i 70’erne var manden, herremagasinet Ugens Rapport sendte ud i verden på eventyr-reportager.

Spionfotografen må ofte vente time- eller dagevis i sit frostkolde skjul bag et træ i håb om det rigtige bilbillede. Foto: Automedia
Spionfotografen må ofte vente time- eller dagevis i sit frostkolde skjul bag et træ i håb om det rigtige bilbillede. Foto: Automedia
 

Freddy Wulff står nemlig bag nogle af verdens største bureauer for spionbilleder af biler.

Biler i ødemarken
De skarpe foto-shots bliver tit hentet hjem fra det nordligste Sverige, hvor spionfotografer med telelinser, hvide overtræksdragter og snesko tålmodigt lurer ud over de hvide veje eller tilfrosne søer i den knagende frost.

Heroppe er forholdene tilpas barske og områderne øde nok til, at bilerne kan udsat for ekstremer. Men altså også kameraer fra bureauer som Automedia, Carparazzi, Scoopy og Lehmann Photo-Syndication, Freddy Wulff ejer sammen med den tyske fotograf Andreas Conradt.

- Jeg har altid været glad for at jage, og nu jager jeg altså også ny bilmodeller, siger Freddy Wulff, der i mange år har været storvildtsjæger og udgivet flere bøget om emnet på Gads Forlag.

Billederne sælges til store bilblade og bilmedier verden over. Herhjemme er det månedsbladet Bil Magasinet, som bringer billederne.

Et vidt forgrenet net af fotografer og meddelere sørger for, at holde et vågent øje med kommende modeller.

Det kan være folk, som spotter transporttog på stationer, betjener benzinstationer eller serverer for fabrikkernes folk.

- Det gælder om at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, konstaterer Freddy Wulff.

Bevogtet som Fort Knox
VW-koncernen har et stort anlæg i afrikanske Namibia, der er bevogtet som Fort Knox. Høje hegn, dybe grave og vagttårne er ikke nok. Inden for ligger et otte meter bredt sandbælte, som jævnligt rives, så spor af uvedkommende afsløres, mens underjordiske garager lukker for nysgerrige øjne. Det afholdt ikke Freddy Wulffs folk i at sende et svævefly op i en fotovenlig højde. Men det blev spottet af, så bilerne røg ned i det underjordiske anlæg.

Det var lettere at komme på skudhold, da VW i slutningen af sidste årtusinde byggede et kæmpe testkompleks nær Søndre Strømfjord på Grønland.

Testbilerne blev i hemmelighed fragtet til Grønland med enorme russiske Antonov AN 225 transportfly, som er verdens største. Alligevel lykkedes det fotograferne til bilfolkenes forbavselse at være klar, når der var nyheder på banen. Det skyldes et net at lokale meddelere på tilkørselsvejen. I dag har VW dog lukket anlægget.

Spion-billeder er no go
Billeder, som bliver taget internt på fabrikkerne, for eksempel med mobiltelefoner, afvises.

- Så vil det være industrispionage, og det vil vi ikke have noget med at gøre. Vi overholder lovgivningen, og tager kun billeder på offentlig vej, siger Freddy Wulff.

Testbilerne har typisk camouflage, som dækker for- og baglygter, og er pakket ind stribet folie.

En tidligere designchef fra BMW er ansat til at skrælle camouflagen af elektronisk. Det skete, da den første generation Porsche Cayenne i sin tid blev afsløret.

- Vi rammer i 90 procent af tilfældene. Forlygterne er det nemmeste, mens baglygterne er noget sværere at afsløre,  siger Freddy Wulff.

Freddy Wulff i sit es tilbage i 1992, hvor han fanger vildsvin levende i Australien. Han blev kendt, som vildmanden, Ugens Rapport sendte på eventyr i 1970’erne, og har siden været aktiv storvildtsjæger. Foto: Blid Alsbirk
Freddy Wulff i sit es tilbage i 1992, hvor han fanger vildsvin levende i Australien. Han blev kendt, som vildmanden, Ugens Rapport sendte på eventyr i 1970’erne, og har siden været aktiv storvildtsjæger. Foto: Blid Alsbirk
 

Mercedes A-klasse og Golf
Scoops har der været en del af.

- Vi fik den første A-klasse, da den flippede rundt, fortæller han med henvisning til den famøse elgtest, af Mercedes A-klassen i 1997, hvor den lille bil væltede ved en dobbelt undvige manøvre og som ironisk nok bevirkede, at den model fik det ESC-antiskrid system, som i dag er standard og noget af det vigtigste sikkerhedsudstyr på de fleste biler.

På Scoop-listen står også VW Golf.

- Hver gang der kommer en ny Golf, er det en stor historie. Det er normsætteren i klassen, siger Freddy Wulff.

Bilfabrikkerne er ikke glade for fotos i utide. Det er ifølge Freddy Wulff kun kommet til korporligheder i et enkelt tilfælde, hvor en fotograf blev overfaldet. Hele miseren blev dog optaget på video og endte med, at den overfaldne fik erstatning.

Bilnyheder - 24. jan. 2013 - kl. 23:16 Volvo-ingeniør overfalder fotograf

Ud over Nordsverige er det også yndet at teste biler i øde bjergegne af Spanien og Frankrig og amerikanske ørkenområder som Death Valley.

Nogle gange kan fotografen kan være heldig at komme helt tæt på prototyper som denne Mini Cooper. Foto: Automedia
Nogle gange kan fotografen kan være heldig at komme helt tæt på prototyper som denne Mini Cooper. Foto: Automedia
 

Freddy Wulff, som nærmer sig 70 år, har stadig mange jern i ilden. Han bor i Spanien og New Zealand, og har netop været Down Under med Steen Andersen fra DK4 for at lave fire jagtprogrammer. Næste projekt bliver hans bog nummer tre.

1 af 2 Freddy Wulff er medejer af flere spionbilledebureauer og har skrevet bøgerne ”Jæger” og ”Professionel jæger”. Foto: Natalia Franc Gallardo
2 af 2 
12 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere