De høje biler er moderne, men: Du sidder stadig bedst i de klassiske firmabiler

De gode kontorstole er for alvor rykket ind firmabilerne. Det viser en gennemgang af sæder, ergonomi og betjening i 10 relevante modeller

Fysioterapeut Stig Holm har testet ergonomi og sæder i 10 forskellige firmabiler, og alle har et højt niveau. Volvo V60 endte dog som en klar vinder. Foto: Jonas Ahlstrøm
Fysioterapeut Stig Holm har testet ergonomi og sæder i 10 forskellige firmabiler, og alle har et højt niveau. Volvo V60 endte dog som en klar vinder. Foto: Jonas Ahlstrøm

Vip, drej og bøj. Der er høje krav til sæderne i firmaklassens biler, der for mange agerer rullende arbejdspladser i det daglige. Meget tyder imidlertidig på, at de gode kontorstole er begyndt at finde vej til jobbilerne.

Sammen med Stig Holm, der er fysioterapeut og leder af Arbejdsmiljøcentret i Kolding, har vi sat sæderne i 10 aktuelle firmabiler på prøve. Puljen består af alt fra klassiske stationcars til moderigtige SUV-modeller, og alle er stillet op med de bedst tilgængelige sæder.

Nogle sæder er standardudstyr, mens andre koster 10.000-20.000 kroner ekstra. Og over hele linjen kan Stig Holm mærke en tydelig forbedring.

- Det er et niveau, som er meget højt, og som har flyttet sig markant inden for de seneste par år. Det lover godt for fremtiden, siger han.

Førertrøjen tager den nye Volvo V60. Her går alt op i en højere enhed med gode sæder og en logisk betjening, hvor man ikke behøver at anstrenge sig unødigt.

- Volvo V60 har et rigtig godt sæde, der passer godt til resten af førerpladsen. Sædet er nemt at indstille og har en god lændestøtte. Det er en super og helstøbt arbejdsplads med en nem og intuitiv betjening af instrumenteringen, siger fysioterapeut Stig Holm.

Han mangler dog en mulighed for at forlænge sædet i bunden, så langbenede får ordentlig støtte.

Til gengæld giver det point, at sædet kan vippes og har en lav, men støttende, sidestøtte. Volvo V60 har en smallere døråbning end flere af konkurrenterne, men det opvejes af sæderne.

'AGR'-sæderne i Opel Insignia Country Tourer er med til at sikre bilen en andenplads i testen. Det samme er den øgede frihøjde, der gør indstigningen nemmere. Foto: Jonas Ahlstrøm
'AGR'-sæderne i Opel Insignia Country Tourer er med til at sikre bilen en andenplads i testen. Det samme er den øgede frihøjde, der gør indstigningen nemmere. Foto: Jonas Ahlstrøm

Top-feltet
På de efterfølgende pladser i toppen af testen finder vi i nævnte rækkefølge Opel Insignia Country Tourer, VW Passat Variant og Ford Mondeo.

Midtergruppen består af Mazda 6 stationcar, Peugeot 508 og VW Tiguan, mens Audi A4 Avant, BMW X2 og Volvo XC40 ligger i bunden.

Både Opel Insignia og den nye Peugeot 508 er udstyret med ergonomiske 'AGR'-sæder, som er godkendt af tyske ryglæger.

De store og multiindstillelige sæder henter point til Opel Insignia, der er stillet op i skovmandsskjorte-versionen Country Tourer. Denne version har lidt højere frihøjde, hvilket er med til at gøre indstigningen lettere.

- Opel Insignia har et rigtig højt niveau med et supergodt og nemt indstilleligt sæde og en skærm, der er intuitiv at bruge. Men den manglede lidt det sidste for at komme helt til tops, siger Stig Holm.

Volkswagen Passat har som altid et godt bundniveau, og modellen er stillet op med 'Ergo'-sæder til en merpris på en halv snes tusinde kroner.

- Passaten har et lækkert og godt sæde, som er bredere end i Volvo’en. Der er meget benplads, og så er der også her en intuitiv arbejdsplads. Insignia og Volvo er dog foran, siger fysioterapeuten.

Herefter følger firmabilsklassikeren Ford Mondeo, der i 'ST-Line'-udgaven har 10-vejs justerbare elsæder som standardudstyr.

- Ford Mondeo har god plads og et sæde med mange indstillingsmuligheder. De fire øverste biler ligger tæt, hvor Volvo’en dog stikker af, mens Ford mangler en smule finish, siger Stig Holm.

Det specielle i-Cockpit i Peugeot 508 er ikke velfungerende, mener fysioterapeut Stig Holm. Betjeningen spiller i hans øjne ikke helt med hensyn til ergonomien. Foto: Jonas Ahlstrøm
Det specielle i-Cockpit i Peugeot 508 er ikke velfungerende, mener fysioterapeut Stig Holm. Betjeningen spiller i hans øjne ikke helt med hensyn til ergonomien. Foto: Jonas Ahlstrøm

Midtergruppen
På næste trin finder vi Mazda 6, der har klare kvaliteter, men også mangler.

- Mazda 6 har det hurtigste sæde at indstille, men man føler ikke, at det passer så godt til bilen, at det er muligt at indstille det optimalt. Rattet er mere tungt at justere, og betjeningen er ikke så intuitiv. Der mangler noget finesse, og bilen er ikke så harmonisk, siger han.

Herefter kommer den nye Peugeot 508, der er stillet op som hatchback og med 'GT-Line'-udstyr. Den har Peugeots i-Cockpit, hvor instrumenterne er hævet over et lille rat. Den opstilling er Stig Holm ikke vild med.

- To ting taler ned for 508; det er den lave indstigningshøjde og dens i-Cockpit, der falder lidt igennem. Her er instrumenteringen lidt mærkelig, mens sædet er rigtig godt, men meget lavt. Alt andet er lækkert i bilen, siger han.

Med justeringer vil 508’eren dog kunne rykke højere op i feltet. Stig Holm glæder sig til at se, om indstigningshøjden og sæderne bliver anderledes i den mere praktisk anlagte stationcar-udgave, der er på vej.

Høje biler i bund
Næste model er den høje VW Tiguan, der byder på en god indstigningshøjde og et fint 'Ergo Active'-sæde. Og først nu kommer Audi A4 så ind på listen.

Premium-modellen byder ellers på et perfekt rat, som ligger godt i hånden, ligesom modellen byder på god benplads. Men førersædet fra 'Sport Business Edition'-modellen har kun få indstillingsmuligheder.

BMW X2 byder på en smal døråbning, så den er svær at komme ind i. Afstanden fra rattet til B-stolpen er heller ikke særlig stor, hvilket betyder færre indstillingsmuligheder.

Volvo XC40 lander helt i bund, selv om den ifølge Stig Holm ikke er dårlig. Det drejer sig i stedet om, at niveauet ligger meget højt hos konkurrenterne.

- Hvis jeg kørte som sælger og skulle ind og ud af bilen 15 gange om dagen, ville jeg vælge en høj bil og så ofre pengene på bedre sæder, siger han og fortsætter:

- Men skulle jeg kun have to-tre stop om dagen, ville jeg vælge en klassisk firmabil, fordi sæderne er meget bedre, og fordi man sidder bedre og mere komfortabelt.

Testbiler og placering

1. Volvo V60 'Momentum' med standardsæde. Rigtig godt sæde med god lændestøtte og en helstøbt førerplads med nem og intuitiv betjening af instrumenteringen.

2. Opel Insignia Country Tourer 'Innovation'. 'AGR'-førersædet er standardsom er standard. Det støtter godt og er nemt at indstille.

3. VW Passat Variant 'Highline Premium'. Har et indbydende sæde med mange indstillingsmuligheder og god ergonomi. Førersædet er en del af en DK-pakke til 11.000 kroner.

4. Ford Mondeo stationcar 'ST-Line'. Bilen har en god indstigningshøjde, bred døråbning og et godt sæde med mange indstillingsmuligheder og god lændestøtte.

5. Mazda 6 stationcar 'Optimum'. Standard-sædet indstilles hurtigt, har god lændestøtte, den største vandring i højden samt frem og tilbage.Indretningen opleves dog noget rodet.

6. Peugeot 508 'GT-Line'. 'AGR'-sædet er standardudstyr og byder på mange indstillingsmuligheder og god støtte. i-Cockpittet fungerer dog ikke helt optimalt, og indstigningshøjden er lav.

7. VW Tiguan 'Highline Plus'. Bilen har høj indstigning og et fint sæde, men lavere biler tilbyder en bedre kørestilling. 'Ergo Active'-sædet er en del af en DK-pakke til 11.000 kroner.

8. Audi A4 Avant 'Sport Business Edition'. Rattet er godt at gribe om, støjniveauet lavt og benpladsen god. Standardsædet mangler dog indstillingsmuligheder.

9. BMW X2 'Advantage'. Bilen har en høj indstigning, lave vulster på sædet og rigtig god benplads. Sportssædet er ekstraudstyr til 10.000 kroner.

10. Volvo XC40 'Momentum'. Indstigningshøjden er god, men selv om sædet kan vippes, har det ikke mange indstillingsmuligheder.

109 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere