Den første Årets Bil var en sportsvogn

I 1969 blev Ford Capri kåret som den første Årets Bil i Danmark. Bilen var bygget til dem, der måske havde fået børn, men alligevel gerne ville have en hurtig bil

Lang front, kort udhæng bagtil og en sjælden elegance. Her er det en Capri mrk3 2,8 Injection fra 1981, som er en eftertragtet bil i dag. Foto: Ford
Lang front, kort udhæng bagtil og en sjælden elegance. Her er det en Capri mrk3 2,8 Injection fra 1981, som er en eftertragtet bil i dag. Foto: Ford

De fleste mener nok, at den største begivenhed i 1969 var månelandingen 20. juli, men for mange bilentusiaster vil året måske også blive husket som det, hvor Ford Capri blev introduceret.

Capri var det europæiske svar på den amerikanske Mustang, og Ford kaldte den for 'bilen, du altid har lovet dig selv'.

Den var direkte målrettet den mere designbevidste generation, og samme år blev sportsvognen belønnet med titlen som den første Årets Bil i Danmark – en årlig kåring af den fremmeste bil på markedet, der er fortsat siden og næste år kan fejre 50-års jubilæum.

I de 18 år, Capri eksisterede, solgte Ford mere end to millioner eksemplarer af den lave coupé, og modellen opnåede derved status som et ikon.

Ford Capri høstede mange titler på racerbanen med prominente navne bag rattet. Her er det Dieter Glemser, der giver den gas i 1974. Foto: Lothar Spurzem
Ford Capri høstede mange titler på racerbanen med prominente navne bag rattet. Her er det Dieter Glemser, der giver den gas i 1974. Foto: Lothar Spurzem

Sportslige linjer
I slutningen af 1960'erne var det, som om den sportsligt indstillede bilist var begyndt at stille nye krav.

Mange havde fundet ud af, at en åben MG ikke lige var sagen, i hvert fald ikke året rundt. Og nogle havde måske fået børn, men ville alligevel gerne have en bil, der var smart og hurtig.

Kunderne var nemme at overbevise, for coupékarrosseriet var smukt og sportsligt med en motorhjelm, der var lang som på et slagskib.

En startpris på 25.581 kroner var godt nok ikke decideret billigt, men gjorde alligevel Capri til en sportslig indgangsbillet for langt flere end tidligere.

Man skulle dog lidt højere op i motorprogrammet, før præstationerne kunne yde bilens design retfærdighed. Basisudgaven af Ford Capri havde en motor på blot 1,3 liter, men der var selvfølgelig også kraftigere varianter på programmet.

Nogle husker måske også Ford Capri fra racerbaner og rally. På banerne blev det til et hav af sejre og mesterskaber med navne som Dieter Glemser, Manfred Winkelhock, Hans-Joachim Stuck og Jochen Mass, der kørte den kraftigste Capri af alle, turboversionen med 560 hestekræfter.

Men også de almindelige udgaver fik chauffører med benzin i blodet til at trykke på speederen.

Kunderne elskede modellen, og forsikringsselskaberne hadede den. Capri var nemlig i en periode procentvis den bil, der var involveret i flest trafikuheld. Årsagen var selvfølgelig, at det sporty look tiltrak kørere med tung speederfod.

Ford Capri

  • I 1969 præsenterede Ford sin Capri-serie på biludstillingen i Genève, der satte diskussioner i gang overalt. Bilen havde lang snude, et anderledes design og efter et par år også stor succes på racerbanerne.
  • Frem til 1986 blev der fremstillet 1,9 millioner enheder. Det var dog anderledes tider dengang, hvad man også får en fornemmelse af, når man hører, at basisversionen kun havde en 1,3-liters motor, der ydede sølle 50 hk. 1,5-liters motoren havde 60 hk.
  • Topversionen var den 108 hk kraftigere 2300 GT, og R-versionen nåede op på 125 hk.

Tyske Capri var bedst
Landets motorjournalister var dog dengang ikke så imponerede over, at Ford Capri rent teknisk var så konventionel. Under det nye karosseri benyttede bilen nemlig gammelkendt teknik fra Taunus og den engelske Cortina.

Alligevel fik bilen generelt ros for sine køreegenskaber, der blev beskrevet som nogle af de bedste på markedet.

Instrumenteringen og sæderne var designet specielt til Capri, så standardkomponenterne var både udvendigt og indvendigt godt gemt bag den sporty udstråling.

Trods det tilnærmede 2+2-karrosseri havde bilen efter den tid forbavsende god plads.

I begyndelsen kom kun de engelske modeller til Danmark, men den engelske bilindustri var på det tidspunkt inde i sin værste krise med total ligegyldighed over for arbejdets udførelse og langvarige strejker. Da de tyske modeller kom til Danmark, var forskellen i kvalitet direkte synlig.

Med Capri gentog Ford det kunststykke, der havde gjort Mustang til et kæmpehit på den anden side af Atlanten. Sporty linjer til overkommelige penge var lige præcis det, som mange europæere havde ventet på, da den oprindelige Capri debuterede for snart 50 år siden.

Ny serie om Årets Bil

Til næste år er det 50 år siden, at den første Årets Bil blev kåret i Danmark. I en ny serie går vi tæt på de biler, der har vundet gennem årene.

Årets Bil i Danmark gennem tiderne:

1969: Ford Capri

1970: Fiat 128

1971: Citroën GS

1972: Fiat 127

1973: Audi 80

1974: Fiat 126

1975: VW Golf

1976: Simca 1307

1977: Ford Fiesta

1978: Alfa Guilietta

1979: Fiat Ritmo

1980: Opel Kadett 1.3

1981: Ford Escort 1.3 L

1982: VW Polo

1983: Ford Sierra

1984: Fiat Uno

1985: Opel Kadett

1986: Ford Scorpio

1987: Peugeot 309

1988: Peugeot 405

1989: Fiat Tipo

1990: Renault 19 GTX

1991: Nissan Primera

1992: Citroën ZX

1993: Mazda 626

1994: Citroën Xantia

1995: Fiat Punto

1996: Fiat Bravo/Brava

1997: Skoda Octavia

1998: Alfa Romeo 156

1999: Ford Focus

2000: Fiat Multipla

2001: Skoda Fabia

2002: Peugeot 307

2003: Citroën C3

2004: Mazda 3

2005: Mitsubishi Colt

2006: Seat León

2007: Opel Corsa

2008: Mazda 2

2009: Honda Jazz

2010: VW Polo

2011: Ford C-Max

2012: Opel Ampera

2013: VW Up

2014: Skoda Octavia

2015: Citroën C4 Cactus

2016: Opel Astra

2017: Peugeot 3008

2018: Seat Arona

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Benjamin Krogh
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen