Designchef: Nu er det slut med stationcars

På vore breddegrader er vi tossede med de rummelige stationcar-modeller, men snart kan udvalget blive langt mindre

De rummelige bilmodeller med det store bagagerum er snart fortid hos en af Europas store bilproducenter. (Foto: PR)
De rummelige bilmodeller med det store bagagerum er snart fortid hos en af Europas store bilproducenter. (Foto: PR)

Danskerne er vilde med stationcar-versionerne af de typiske familiebiler. Eksempelvis udgør salget af Opel Astra i den ekstra rummelige model omkring 70 procent af salget.

Men sammen med en række enkelte andre europæiske lande er vi de eneste, der for alvor har interesse for de rummelige bilmodeller.

Lygtesignaturen afslører måske, hvilken bil der er tale om. Hvis du ikke kan gætte det, kan du trykke videre til næste billede. (Foto: PR) Bilnyheder Hvad?! Her er Tysklands mest populære sportsvogn  

I USA og Kina vil bilejerne eksempelvis langt hellere køre i sedan- og hatchback-versionerne, og hvis der for alvor skal være plads til bagagen, er SUV-modellerne de foretrukne. Derfor har Jaguar nu droppet at udvikle nye modeller i stationcar-versioner.

Jaguar X-Type var populær som stationcar, men interessen for denne type bil er dalende. (Foto: PR)
Jaguar X-Type var populær som stationcar, men interessen for denne type bil er dalende. (Foto: PR)

Det fortæller mærkets designchef, Ian Callum, ifølge Automotive News.

- Markedet for denne biltype falder drastisk. Det er jeg meget ked af, men det er et marked, der er meget svært at retfærdiggøre, lyder det fra designchefen hos Jaguar.

Tysk dominans
Den britiske bilproducent har forsøgt at etablere sig på markedet med to forskellige stationcar-modeller – det var Jaguar X-Type, der blev lanceret i 2004, og den tidligere generation af Jaguar XF fra 2012.

Den nuværende XE og XF sælges udelukkende i sedan-versionen.

Det er sjældent, at de største bilproducenter i Tyskland ligefrem hjælper hinanden, men i jagten på fremtidens teknologi har de alligevel slået pjalterne sammen. (Foto: PR) Bilnyheder Vild udvikling: Derfor vil Audi og BMW arbejde sammen  

Ian Callum indrømmer ifølge Automotive News, at konkurrencen med de tyske bilmærker har været for stor.

- Verdens største marked for stationcars er Tyskland. Og hvad køber tyskerne? De køber tyske biler, forklarer Ian Callum og henviser til BMW, Mercedes og Audi, der alle har adskillige stationcars i modelprogrammet.

Bilnyheder Vi kører VW Up - så luksuriøst kører de i Sverige  

I stedet satser den britiske bilproducent på, at den nye SUV kaldet F-Pace får stor succes. Rent faktisk forventer Ian Callum, at F-Pace bliver den bedst sælgende model i bilmærkets historie.

Den nye Jaguar F-Pace forventes at udfylde tomrummet i modelprogrammet. (Foto: PR)
Den nye Jaguar F-Pace forventes at udfylde tomrummet i modelprogrammet. (Foto: PR)
 

Med rensdyrskind som bundmåtter kan du formodentlig sagtens holde fødderne varme, selvom taget mangler. (Foto: Ebbe Sommerlund, Bilbasen) Bilnyheder Drømmebilen – hvis en 7-årig pige havde kørekort  

34 kommentarer
Vis kommentarer