Det digitale instrumentbord lurer lige rundt om hjørnet

Ny avanceret teknologi vil sende de klassiske viserinstrumenter på pension. Det giver mange nye muligheder

Den kinesiske elbil Byton bliver en kørende computer med en kæmpestor skærm, der kan styres med stemmen, berøring, gestikuleren og ansigtsgenkendelse. Foto: Byton
Den kinesiske elbil Byton bliver en kørende computer med en kæmpestor skærm, der kan styres med stemmen, berøring, gestikuleren og ansigtsgenkendelse. Foto: Byton

De klassiske viserinstrumenter med ure lige ud for snuden og en betjening med klikkende drejekontakter kan snart være en saga blot.

Digital instrumentering, hvor informationerne vises på storskærme, og betjeningen klares med haptiske kontakter, der kan give feedback, og hvor du kan mærke på glaspladen, om der skrues op eller ned, er nemlig på hastig fremmarch sammen med talestyring, som Apple-brugere allerede kender fra Siri.

Det er en udvikling, vi i første omgang ser i premium-modeller som de nye Audi A8, A7 og A6, men som hurtigt vil sive ned i de mindre modeller, i takt med at teknologien bliver billigere.

Tendensen med fortsat flere skærme er taget i nærmere øjesyn af branchemagasinet Automobilwoche, der har et tema om udviklingen, som løber stærkt i disse år.

Et meget godt eksempel på udviklingen er udstyrsudbuddet i den nye Mercedes A-Klasse, som kommer til sommer, hvor betjeningen kan opgraderes til to store skærme på 10,5 tommer.

Mange indgange
Dieter Nazareth, der er professor og dekan ved Fakultetet for Informatik ved det tekniske universitet i sydtyske Landshut, forklarer til Automobilwoche:

- Digitale displays er mere fleksible og kan give flere informationer end klassiske analoge instrumenter, og de kan indbygges hvor som helst. Derfor er det uforståeligt, at der stadig indbygges viserinstrumenter i nye biler, siger Dieter Nazareth.

Udviklingen hen mod flere digitale skærme ses også tydeligt hos Volkswagen. Her kostede det for et par år siden 50.000 kroner at få digital instrumentering i en Passat, da det også var bundet op på et stort navigations- og infotainmentsystem.

I dag er prisen 9.000 kroner i en Passat, mens den er 7.000-9.000 kroner i Golf og nede på 5.000 kroner i Polo.

Hos VW-importøren ser man, at hver fjerde køber af Golf i dag vælger at købe den digitale instrumentering. Det har ligget stabilt i en periode, mens andelen er noget lavere i Polo, som også er en billigere bil.

- Jeg vil dog tro, at det vil blive mere udbredt på Polo, da vi først nu er ved at få Poloer med Active Info Display til landet. Folk skal først opleve det, før de forstår fordelene ved ekstraudstyret, siger Thomas Hjortshøj, der er kommunikationsmedarbejder hos Volkswagen.

Hos Peugeot har man valgt at gøre både digital instrumentering og berøringsskærm til standardudstyr på nye modeller som 3008, 5008 og den kommende 508.

Her er der også betjening af f.eks. varme og ventilation på en skærm. Det var noget, som vi allerede så med den nuværende model 308, men betjeningen er gjort bedre og hurtigere i de nyere Peugeot-modeller. Sikkerheden er også et aspekt.

- Digitale instrumenter gør bilisterne mere sikre, fordi 90 procent af alle sanseindtryk kommer gennem øjnene, siger Sajjad Khan, som er vicepræsident for Digital Vehicle and Mobility hos Daimler til Automobilwoche.

Han forestiller sig, at stemmestyringen i fremtiden også vil kunne give feedback med advarsler, for eksempel hvis der er risiko for sort is eller tanken er ved at være tom.

De store digitale displays i den kommende Mercedes-Benz A-klasse viser, hvad vej udviklingen går. Foto: Mercedes-Benz
De store digitale displays i den kommende Mercedes-Benz A-klasse viser, hvad vej udviklingen går. Foto: Mercedes-Benz

Det handler dog ikke kun om størrelsen på displayet og indstillinger af grafikken, men også - og især - om hastighed. Teknikerne hos Mercedes-Benz har gennem to år arbejdet på at finde den rette processor med den rigtige hastighed.

- Ingen ønsker at vente flere sekunder på et svar. De skal komme med det samme i realtid, siger Sajjad Khan.

Det kræver også, at systemerne er online, så de hele tiden kan optimeres med opdateringer.

Der kan dog hurtigt komme fart på udviklingen, hvilket en kommende elbil fra den kinesiske fabrikant Byton vidner om. Bilen har en skærm, som er 25 cm høj og 1,25 meter bred. Den kan både betjenes ved berøring, gestikuleren, ansigtsgenkendelse og stemmestyring.

Skærmen kan afspille videoklip, vise navigationsoplysninger og endda køre et sundhedsprogram, og der er sågar også indbygget en ekstra skærm i rattet. Den ny kombination af bil og computer lanceres i Kina i 2019 og vil efter planen kunne fås i Tyskland i 2020.

3D-instrumenter
Europæiske underleverandører som Continental, Bosch, Faurecia, Valeo og ZF arbejder sideløbende på at udvikle deres egne systemer, som vi snart vil se i nye biler.

Her kommer der i stor stil skærme med 3D-effekt, hvor man både kan betjene bilen i et tredimensionelt diagram og eksempelvis se et tværsnit af bilen i et selvdiagnose-program, hvis der er en fejl. Samtidig vil et display, som svarer til den kunstige horisont i fly, registrere status for alle hjælpesystemer.

- Fokus ligger på at forenkle præsentationen og gøre visuel kommunikation med føreren så intuitiv som muligt, siger Uwe Class, der er chef for integreret bilsikkerhed hos ZF’s Advanced Development Department.

Som alt anden elektronik handler det om mængde og pris. Så når produktionsprisen er billig nok, vil vi se systemerne i billigere biler.

Bilfabrikkerne har alle dage prøvet sig frem med alternative løsninger. De mest kendte er Citroëns instrumentering fra 70’erne med et speedometer som en badevægt i CX-modellerne, mens Opel Kadett GSI fra 1985 var den første med rendyrkede digitale tal i speedometret.

Her er dog lysår til de nyeste moderne multimedieskærme, som samler alt fra køredata som hastighed og rækkevidde til information om vejr, rute, trafik, musik og telefon-betjening eller apps.

* * *

Digital instrumentering

Peugeot 3008 og 5008 har digital instrumentering som standard. Foto: Peugeot
Peugeot 3008 og 5008 har digital instrumentering som standard. Foto: Peugeot

I takt med at infotainmentskærme og teknologien bag bliver billigere, vinder de digitale instrumenter ind i bilerne. De betjenes hovedsagelig med berøring som på en Ipad, men alternative betjeningsmuligheder begynder lige så stille at dukke op.

I BMW 5-serien kan du eksempelvis swipe dig gennem infotainmentsystemet ved at gestikulere i luften, sideløbende med at du kan bruge et traditionelt drejehjul. Muligheden for at betjene infotainmentsystemet ved at gestikulere kan også tilkøbes til den største skærm i mellemklassebilen VW Golf.

Flere bilproducenter arbejder desuden med at udvikle den stemmestyring, vi ser eksempler på med Siri i Apple Carplay, Alexa hos Amazon og det omfattende Google Assistant, der snart afløser det mere enkle, nuværende talesystem i Android Auto.

Amazon er også på vej med Alexa Onboard, og Toyota begynder nu at integrere det i visse modeller.

I den nye Mercedes A-Klasse er der lagt op til, at man nærmest kan få en samtale med den elektroniske stemme i Voice Control.

En række mærker, heriblandt Audi, arbejder med at udvikle haptiske kontakter, som kan give feedback ved at være mere træge eller vibrere i fingrene. Det ses blandt andet også i den nye elektriske Jaguar I-Pace. Underleverandøren Bosch er en af de store spillere her.

14 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere