Du betaler for din nabos mikro-bil

Mikrobiler koster staten penge. Alene i moms bidrager en elektrisk Tesla otte til ti gange mere til statskassen, end en mikrobil kaster af sig i registreringsafgift

Modstandere af de afgiftsfrie elbiler, som i de seneste uger har fået frit spil i mange danske aviser og afstedkom blandt andet, at Politikens klimaredaktør i en artikel gav sin mening til kende:

"Hver eneste solgt Tesla betyder et tab for statskassen og bliver dermed i princippet betalt af alle danskere", lød påstanden.

Han glemmer dog at tjekke fakta mener Kasper Hjorth, der er biløkonom. - Virkeligheden ser anderledes ud.

Hvordan Teslaejerne ville have forholdt sig, hvis Tesla S ikke havde været på markedet, prøver vi her på Ekstra Bladet at finde ud af. Svarene fra Tesla-ejere over hele landet fylder i disse dage godt i indbakken. Den opgørelse vender vi tilbage til. I første omgang forsøger vi at forholde os til virkeligheden, og den ser ifølge en biløkonom anderledes ud end hvad man har kunnet læse i aviserne de seneste dage.

- Du betaler ikke for din nabos Tesla, som Politikens redaktør Jakob Nielsen (og andre, red.) hævder. Så snart du begynder at inddrage fakta i diskussionen, ser regnestykket helt anderledes ud.

Det siger Kasper Hjorth, der har 20 års erfaring fra sit arbejde med biler og rådgivning omkring netop biløkonomi.

 

Topfart - 25. maj. 2015 - kl. 12:01 Betaler du for din nabos Tesla?

Alene i moms bidrager en Tesla otte til ti gange mere til statskassen, end en mikrobil kaster af sig i registreringsafgift.

Elbiler er fritaget for registreringsafgift. Men køber du en, betaler du moms, som nemt kan blive dyrere end den registreringsafgift, du betaler for en mikrobil
Elbiler er fritaget for registreringsafgift. Men køber du en, betaler du moms, som nemt kan blive dyrere end den registreringsafgift, du betaler for en mikrobil
 

Når man taler om manglende indtægter på grund af elbilers afgiftsfritagelse, så er den store skurk  i den sammenhæng -  ifølge biløkonomen  - salget af de såkaldte mikrobiler.  Dem er der i år solgt 17.258 af frem til den 16. maj.

Fælles for de allerbilligste biler er, at registreringsafgiften er på 19.400 kroner. Til sammenligning indbringer salget af en Tesla mellem 160.000 og 200.000 kroner alene i moms. Altså et bidrag til statskassen der er otte til 10 gange større end mikrobilens bidrag. På bilens strømforbrug lægges der samtidig afgifter til staten.

- Fakta er, at hvis der kommer registreringsafgift på en elbil, som kun kan køre 350-400 km på en opladning, og som uden afgift koster omkring 800.000 kroner, så stopper salget med det samme. Med registreringsafgift ville en Tesla koste tæt på to millioner kroner, og hypotesen om, at staten ville få ekstra penge ind på den konto, er meget usandsynlig, siger Kasper Hjorth.

De allerbilligste minibiler bidrager ikke meget til statskassen i forhold til større biler. Du betaler omkring 20.000 i afgift plus 20.000 i moms - lidt afhængig af hvor meget komfort- og sikkerhedsudstyr bilen har
De allerbilligste minibiler bidrager ikke meget til statskassen i forhold til større biler. Du betaler omkring 20.000 i afgift plus 20.000 i moms - lidt afhængig af hvor meget komfort- og sikkerhedsudstyr bilen har

For tiden er der registreret i alt 2.345.762 personbiler i Danmark. Heraf er 3.655 elbiler, og 989 af disse elbiler er Teslaer.

- Det er ikke særlig store tal, og 3.655 biler vælter ikke økonomien. Faktisk findes der 3.369 indregistrerede Porscher i landet. De fleste af disse er flex-leaset, hvor leasingselskabet betaler registreringsafgiften af med en halv procent om måneden, og på den måde langt fra betaler den fulde afgift til staten. I den her diskussion bør man også medtage dén indirekte afgiftsfritagelse, siger Kasper Hjorth.

I øvrigt påpeger han, at kun de færreste vil have en nabo, der har en Tesla med henvisning til overskriften i Politiken “Du betaler for din nabos Tesla”

- Chancen for at jeg i det hele taget har en nabo, som har en Tesla er uendelig lille. I Danmark er der 2.636.586 husstande og i 989 af dem findes der en Tesla, så kan man jo selv udregne sandsynligheden. Hvis min nabo endelig havde en Tesla, så ville jeg takke ham eller hende for den rene luft Teslaen bidrager til og sikkert få en prøvetur. Teslaen bliver i øvrigt meget tit omtalt som en luksusbil og en sportsvogn. Bilen er måske nok både luksuspræget og har smækre sportsvognslinjer, men bilen kan fås med plads til syv passagerer, og er som sådan mere en storfamiliebil end en sportsvogn.

Ondt i Janteloven
- En anden ting, man glemmer, når vi danskere får ondt i Janteloven, er, at det i høj grad er Teslas fortjeneste, at så mange har fået øjnene op for elbilen som en mulighed, og at der overhovedet er et marked for elbiler i Danmark i dag. Tesla har også i høj grad bidraget til, at de mange opsatte ladestandere landet over også bliver brugt. Jeg hældte for 5 kroner strøm på i dag, og min Nissan Leaf var næsten tom. En sådan optankning på 25 kWh koster mig cirka 50 kroner i strøm, mens jeg kan hælde fem gange så meget strøm på en Tesla. Prisen for strømmen er 2,10 kroner for en kwh hjemme i privaten og 5,50 kroner på en offentlig ladestander. En Tesla har gratis strøm i bilens levetid, men strømmen bliver jo stadig betalt, og afgiften er en indtægt for staten, siger Kasper Hjorth.

Elbiler mister værdien hurtigt
Et andet faktum, der sjældent nævnes, er, at en elbil indtil videre falder dramatisk hurtigt i værdi. For eksempel taber Danmarks populæreste elbil - Nissan Leaf - mere end 100.000 kroner i værdi på bare et år. Den eneste grund til, at det regnestykke hænger sammen for de store biludlejere, er, at Nissan garanterer restværdien overfor kunderne, i Kaspers tilfælde Avis, hvor han leaser sin Leaf, der er den ene af familiens to elbiler.

- Bilen koster 265.000 kroner i indkøbspris, og hvis du sælger den efter halvandet år, så får du ikke mere end omkring 150.000 kroner for den. Det vil sige, at en Leaf taber mere end 100.000 kroner på godt et år, så det regnestykke kunne slet ikke hænge sammen, hvis ikke Nissan garanterede, at selskabet vil købe bilen tilbage for måske 200.000 kroner. Derfor og kun derfor kan jeg lease min Nissan Leaf for 3.500 kroner om måneden, siger Kasper Hjorth.

Har du andre fakta til sagen? Er Kasper Hjort gal på den? Skriv til berner@eb.dk

81 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere