Efter 54 år: Tysk bilmærke genopstår

I 1961 erklærede grundlæggeren af den tyske bilproducent Borgward sig konkurs, men nu vender mærket tilbage med grundlæggerens barnebarn i spidsen og en topmoderne SUV

Her er Borgwards første bilmodel i nyere tid. Den såkaldte BX7. (Foto: PR)
Her er Borgwards første bilmodel i nyere tid. Den såkaldte BX7. (Foto: PR)

Du har måske ikke hørt om det tyske bilmærke Borgward. Og det er der en god grund til.

De har nemlig ikke produceret biler siden 1961, hvor grundlæggeren – Carl F.W. Borgward – måtte erklære sig konkurs.

Se også: Stenrig dansker sælger ud af bilsamling til 274 mio. kr.

Men nu forsøger barnebarnet til Carl Borgward sig med bilindustrien, og det sker i første omgang med en ny syvsæders SUV – BX7 – der umiddelbart står til at skulle konkurrere med Kias Sorento - i første omgang om de kinesiske kunder.

Den 4,7 meter lange SUV forventes at indtage det europæiske marked i 2017. (Foto: PR)
Den 4,7 meter lange SUV forventes at indtage det europæiske marked i 2017. (Foto: PR)
 

En officiel præsentation ventes under Frankfurt Motor Show, hvor der også vil komme mere information om den nye SUV.

Også som plug-in hybrid
Rygterne går på, at firehjulstrækkeren er udstyret med en 2,0-liters turbomotor med cirka 220 hestekræfter.

Se også: Ny Audi A4 er tyst som langt dyrere biler

Derudover mener flere bilsider – blandt andet engelske Auto Express – at vide, at Borgward også pønser på at præsentere en plug-in hybrid version af bilen under Frankfurt Motor Show.

Den skulle gå under navnet BX7 PHEV, og altså være udstyret med både en benzin- og en elmotor, der udelukkende vil sende kræfter til baghjulene.

BX7 skulle være udstyret med et stort panoramatag. (Foto: PR)
BX7 skulle være udstyret med et stort panoramatag. (Foto: PR)
 

Den noget stærkere plug-in skulle efter sigende have lidt flere kræfter at gøre godt med, nemlig omkring 400 hk, og den elektriske motors radius skulle være omkring 55 kilometer.

Se også: Nu vil Audi og Porsche ramme Tesla hårdt

SUV’en vil være udstyret med topmoderne teknologi i form af blandt andet et bremsesystem, et infotainmentsystem og en funktion, der kan opdage fodgængere, inden det er for sent.

BX7 ser ikke helt dum ud bagfra heller. (Foto: PR)
BX7 ser ikke helt dum ud bagfra heller. (Foto: PR)
 

Borgward har sat et ambitiøst mål på 800.000 solgte biler inden 2020. Mærket forventer, at størstedelen af salget skal komme fra kineserne, der har en stigende appetit på SUV’er.

32 kommentarer
Vis kommentarer