Farlige bagende-ulykker kan undgås

Bagende-ulykker ved lav fart giver farlige skader, men kan undgås med sikkerhedsudstyr, som dog beskattes hårdt herhjemme

Farlige bagendekollisioner som den her der skete i Nordjylland i 2009 kan undgås ved at gøre kollisions-alarmer til standardudstyr.  Foto: John Nuttall
Farlige bagendekollisioner som den her der skete i Nordjylland i 2009 kan undgås ved at gøre kollisions-alarmer til standardudstyr. Foto: John Nuttall

Nej, vi siger ikke selvbruner, vi siger selvbremser. En automatisk nødbremse (AEB) forhindrer ifølge en ny rapport 38 procent af de sammenstød, hvor du bliver påkørt bagfra eller selv påkører bilen foran. Nødbremsen findes typisk i to versioner, som bremser bilen ned fra hastigheder op til enten 30 km/t eller helt op til 80 km/t. Men i Danmark er udstyret meget dyrt, og dermed ikke førsteprioritet for mange danskere, som du kan læse i denne artikel:

Se også: Læserne: Afgifter på sikkerhed er urimelige

38 ud af 100
Den automatiske nødbremse har vist sig at kunne forhindre 38 ud af 100 bagende-kollisioner. Det dokumenterer en fælles rapport (Effectiveness Of Low Speed Autonomous Emergency Braking In Real-World Rear-End Crashes) fra de to sikkerhedsorganisationer Euro NCAP og den australsk/asiatiske ANCAP.

Og resultaterne viste sig at være stort set lige gode, uanset om uheldene sker i byområder med en hastighedsgrænse under 60 km/t eller længere ude på landet med hastighedsgrænser over 60 km/t.

I Europa alene anslås det at de invaliderende piskesmælds-læsioner (whiplash), som opstår pga. bagendekollisioner koster samfundet 10 mia euro om året. Nødbremsesystemerne koster naturligvis penge, fordi det kræver fabriksmonteret udstyr som radar og/eller kamera. I Danmark belægges den slags udstyr med registreringsafgift, og bliver herved meget dyrt - typisk 2-3 gange dyrere end den oprindelige pris ab fabrik.

Topfart - 21. jun. 2015 - kl. 09:23 Bilafgifterne skal ned - eller skal de?

AEB, som står for Autonomous Emergency Braking eller på dansk: automatisk nødbremse, er en af de mere lovende sikkerhedssystemer i moderne biler, og forventningerne har været store. Hidtil har man ikke kunnet dokumentere, hvor effektive de automatiske nødbremser er. For lastbiler og busser vurderes AEB at være en afgørende vigtig sikkerhedsteknologi. Så god, at det til november bliver et lovkrav, at alle nye lastbiler og busser skal have en nødbremse installeret. Men teknikken er endnu ikke påkrævet til almindelige biler, selvom de har været brugt af enkelte bilproducenter siden 2007. I dag er systemerne standard på enkelte biler, men i det store hele ikke udbredt.

VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii har blandt andre systemet som standard. Her virker det op til 30 km i timen, men andre biler har systemer, der virker ved højere hastigheder.

Topfart - 24. jun. 2015 - kl. 22:06 Wroaaarp: Alfa får Maserati-motor

Ulykker i fem lande
Med den nye rapport er dokumentationen for den markante reduktion i antallet af bagende-kollisioner på plads. Data er kommet frem ved, at en gruppe eksperter samlet på tværs af regeringer, industrien, forbrugerorganisationer og forsikringsselskaber har samlet ulykkesdata fra fem europæiske lande og Australien og gennemanalyseret dem.

 Se også: Bilafgifter: Mikrobiler er skurken

13 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere