FDM: Afgifter på sikkerhed koster liv

Et stort flertal blandt danske bilejere ønsker at få fjernet de afgifter, der er på sikkerhedsudstyr i dag

Adaptiv fartpilot baseret på radar, kamera eller begge dele, gør det sikrere at køre bil. Men staten tager sig godt betalt, når du vil sikre dig og din familie, mener FDM
Adaptiv fartpilot baseret på radar, kamera eller begge dele, gør det sikrere at køre bil. Men staten tager sig godt betalt, når du vil sikre dig og din familie, mener FDM

Hvor bilers sikkerhedsudstyr indtil for bare få år siden begrænsede sig til sikkerhedsseler, airbags og ABS-bremser tager sikkerhedsudstyret i nye biler i disse år et kvantespring med bedre trafiksikkerhed og færre dræbte og tilskadekomne til følge. Det kan f.eks. være en automatisk nødbremse, der selv bremser bilen, eller et system, der advarer om biler i de blinde vinkler.

Høje danske afgifter betyder imidlertid, at meget af udstyret fravælges, når danskerne køber ny bil.

Men spørger man de danske bilejere, bør al bilens sikkerhedsudstyr være fritaget for registreringsafgift. I en ny undersøgelse, FDM har foretaget, er hele 88 procent af de adspurgte enten meget enige eller enige i, at alt sikkerhedsudstyr bør afgiftsfritages.

- Vi ved, at sikkerhedsudstyret i nye biler gør en afgørende forskel i forhold til at afværge eller mindske skaderne ved trafikulykker. Derfor er det også uforståeligt, at man i Danmark vælger at beskatte udstyret med op mod 180 procent. Ikke mindst når man samtidig har en ambition om at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

64 procent er afgifter
Hvor meget dyrere den danske registreringsafgift gør noget af det nye sikkerhedsudstyr, illustreres af, at en automatisk nødbremse til eksempelvis en Citroën DS3 koster 10.000 kroner, hvoraf de 6.428 kroner er afgifter, mens en adaptiv fartpilot, der tilpasser afstanden til den forankørende bil, til en VW Golf koster 9.696. Her er de 6.233 kroner ren afgift.

At det netop er registreringsafgiften, der afholder mange fra at tilkøbe sikkerhedsudstyr, fremgår også af undersøgelsen. Hele 84 procent svarer, at de i høj grad eller i nogen grad vil tilkøbe mere sikkerhedsudstyr, hvis de skulle købe ny bil, og afgiften blev fjernet. Tilsvarende svarer kun 1,7 procent, at det ingen betydning vil have ved deres bilkøb.

Antallet af ulykker med alvorlig personskade er faldet drastisk de sidste mange år. Det skyldes blandt andet, at bilerne har fået airbags, ABS-bremser og ESP. En generel sænkning af afgiften på hjælpemidler kunne gøre vores biler endnu sikrere.
Antallet af ulykker med alvorlig personskade er faldet drastisk de sidste mange år. Det skyldes blandt andet, at bilerne har fået airbags, ABS-bremser og ESP. En generel sænkning af afgiften på hjælpemidler kunne gøre vores biler endnu sikrere.
 

- At sikkerhedsudstyr i dag er afgiftsbelagt på lige fod med læderindtræk og klimaanlæg, har vi svært ved at se fornuften i. Dermed bliver det hurtigt så dyrt, at mange vælger ikke at tilkøbe det. Konsekvensen er, at udstyr, som kunne være med til at gøre biler mere sikre for alle i trafikken, styrer uden om Danmark. Hvis politikerne virkelig vil højne trafiksikkerheden, bør de fjerne afgifterne på sikkerhedsudstyret, siger Thomas Møller Thomsen og tilføjer:

Men hvad mener du - er det fair, at man skal betale afgifter af udstyr, som potentielt set kan redde liv?

FDM mener i øvrigt - som de har ment i mange år - at vi skal væk fra den værdibaserede afgift og i stedet betale afgift efter hvor sikker den er, og hvor meget den forurener - og ser gerne at afgifterne på biler falder i det hele taget.

26 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere