Ferietrafik: Det sorte hul ved Hamborg

Hold dig væk fra autobahn A7 ved Hamborg til sommer. Den tyske bilistorganisation, ADAC, forventer op til 30 kilometer kø på særligt udsatte tidspunkter. Vi guider dig uden om den største trafikprop i Tyskland

Hvis motorvejen stopper til i Tyskland, og din GPS anbefaler dig at dreje fra, så tøv en kende. Ofte kan det kun betale sig at køre fra motorvejen, hvis den er spærret pga. uheld. Foto: /ritzau
Hvis motorvejen stopper til i Tyskland, og din GPS anbefaler dig at dreje fra, så tøv en kende. Ofte kan det kun betale sig at køre fra motorvejen, hvis den er spærret pga. uheld. Foto: /ritzau

Forvent op til 30 kilometer kø. Måske endda mere.

Sådan lyder den dramatiske melding fra den tyske bilistorganisation ADAC for trafikprognoserne omkring det massive vejarbejde ved Hamborg.

Sidste år startede en 3,5 kilometer lang overdækning af autobahn A7 ned mod Elbtunnelen, og forrige sommer medførte det kødannelser med op til hele seks timers forsinkelse for trafikken. Og der er er ikke udsigt til, at det bliver bedre i år.

- Vi oplevede allerede i pinsen trafikkøer på op til 30 kilometers længde og forventer det samme til sommer, måske endda værre, siger Katrin Müllenbach-Schlimme, talsmand fra ADAC’s kommunikationstjeneste til Ekstra Bladet.

Hun oplyser, at det især er strækningerne i begge retninger nord for Elbtunnelen, der er ramt af vejarbejde i forbindelse med overdækningsprojektet, som varer helt til 2022.

Trafikprognoserne ser særligt problematiske ud på udrejsedagene fredag og lørdag i uge 28, 29, 30 og 31. Det bombastiske råd fra ADAC lyder: ’Vælg andre dage at køre omkring Hamborg på autobahn A7.’

Neumünster-Hamborg – forsat vejarbejde
Det er ikke kun i nærområdet nord for Elben, at A7 er præget af vejarbejde. Fra Neumünster, lige syd for Kielerkanalen, og 80 kilometer ned mod Hamborg udvides A7 til tre spor, og det vejarbejde er først færdigt næste år.

Det forventes dog ikke at medføre større kødannelser, selvom hastighedsbegrænsningen på visse steder er nede på 60 km/t., fordi der stadig er to vejbaner i begge retninger, og der hidtil ikke har været problemer.

Se også: 6 sikre råd til en god bilferie

Kom rundt om Hamborg
ADAC anbefaler altså, at du holder dig væk fra A7 på en række af de dage, hvor danskerne traditionelt drager sydover på sommerferie.

For de jyske og fynske feriebilister lyder rådet derfor, at man følger anbefalingen fra ADAC, og ellers passerer Hamborg inden klokken syv om morgenen eller efter klokken 21 sidst på dagen. For de sjællandske bilister er det oplagt at tage færgen og køre ad A9 syd på.

Skal man holde ferie i det østlige Europa, så fortsætter man bare ned ad A9 forbi München og ind i Østrig. Skal man vestpå, så flet først ind på A7 ved Hannover - 160 kilometer syd for de kaotiske tilstande ved Hamborg.

Jyder og fynboer, som skal holde bilferie i Østrig, det østlige Italien herunder ved Gardasøen og i Kroatien, kan med fordel køre over på A9 ved at dreje af A7 ved Neumünster og køre på en række mindre veje over imod A9.

Det øger turen med omkring 150 kilometer, men til gengæld undgår man såvel Neumünster-Hamborg vejudvidelsen og det sorte hul ved Hamborg.

Med lidt planlægning kan de værste propper undgås og turen gøres mere bekvem. Foto: Thomas Borberg
Med lidt planlægning kan de værste propper undgås og turen gøres mere bekvem. Foto: Thomas Borberg
 

Andre steder
Syd for Hamborg er der desværre også flere vejarbejder på A7, men ligesom mellem Neumünster og Hamborg forventes trafikken at glide nogenlunde.

Der er dog også opløftende vejmeldinger. I det sydtyske område ved München er arbejdet med at udbedre skaderne efter oversvømmelserne i 2012 nu færdigt, og her vil sommertrafikken glide bedre end i de senere år.

I Frankrig ser det også bedre ud end sidste år. Især på betalingsmotorvejene.

Man skal dog være opmærksom på, at der er indført midlertidige grænsekontroller ved grænseovergangene ind i Frankrig, og især ved vejen ind til Alsace ved Mulhouse vil der være kødannelser, især når de sydtyske delstater starter sommerferien fra midten af juli og ind i august.

Generelt skal man dog altid være forberedt på kødannelser i myldretiden ved de tyske trafikknudepunkter Frankfurt, Hannover, Köln, Dortmund og Hamborg.

Del turen op i to
ADAC anbefaler, at man ikke kører mere end 500 kilometer om dagen.

Med det råd i mente, tager det to dage at køre gennem Tyskland.

I forbindelse med overnatningen kan man så passende udforske Tyskland som feriedestination.

Kører man blot nogle få kilometer væk fra autobahn-strækningerne, så er der ofte både billige overnatningsmuligheder og skønne ferieoplevelser i vente.

- Der er rigtig mange fine overnatningsmuligheder langs alle autobahnstrækninger i Tyskland, siger Katrin Müllenbach-Schlimme.

Den strategi benytter Bilbasens analytiker, Jan Lang, sig også af. Normalt er han kendt for at lave markedsvurderinger af nye og brugte biler, men han er også en erfaren Tysklands-farende.

- Når man eksempelvis har kørt op mod 900 km, er det altså en god ide at sove seks-syv timer og så køre de sidste km, mens man er frisk og veludhvilet, siger Jan Lang, der netop har kørt en 4.800 km lang testtur gennem Europa.

Forbered dig hjemmefra
Jan Lang opfordrer de danske feriebilister til at tjekke www.ADAC.de hjemmefra. Han har desuden fire forholdsvis enkle råd til, hvordan man kan gøre køreturen gennem Tyskland mere afslappende:

Første råd er at forsøge at time sig uden om metropolerne i myldretiden. Sørg for at køre, så man rammer Hamborg, Frankfurt, München, Stuttgart, Nürnberg og Basel uden for myldretiderne fra syv til ni og fra 16 til 19. Gør man det, så er sandsynligheden for at køre i kø væsentligt mindre.

Et andet råd er at tage en overnatning ud og hjem i Tyskland. Kør af autobahn, og Tyskland åbenbarer sig som et skønt ferieland og til rimelige priser endda. Man kommer langt for 60 euro i forhold til overnatning.

Tredje råd går på at lytte til trafikmeldingerne. Tyskerne er verdensmestre i trafikovervågning, og det er værd at lytte til rådene.

Fjerde råd handler om at tage sig god tid. Stress ødelægger ferien, og det er en fejl at tro, at familien hurtigt vil frem - jo, det vil de jo, men det er ødelæggende, hvis en eller to af selskabet stresser af den grund.

Har man mindre børn med, er det i øvrigt vigtigt at være opmærksom på forskellige regler med hensyn til barnestole. De ganske store forskelle er beskrevet på www.fdm.dk.

Gps'ens lyksaligheder og faldgruber

De fleste feriebilister overlader navigationen frem mod destinationerne til et gps-system. Det er en klar fordel med det såkaldte TMC, en engelsk forkortelse for Traffic Message Channel, der løbende opdaterer trafiksituationen og giver bilisten mulighed for at vælge alternative ruter i forbindelse med større trafikpropper forude.

Det er dog en god idé at danne sig et overblik over turen på egen hånd ved hjælp af et kort eller en gennemgang af ruten på en vejviser på computeren.

Hvis gps'en falder ud, mister signal eller får en teknisk fejl, er det meget vanskeligt at danne sig et overblik midt på en eller anden motorvej midt i Europa. Hav derfor et vejkort i reserve, og så skal man være opmærksom på, at ADAC anbefaler, at man kun forlader sig på gps'ens anvisninger om at forlade motorvejene, hvis den er lukket, og altså ikke, selv om der er massiv trafik.

Her er det tyskernes erfaring, at landevejsnettet blot bliver overbelastet af den ekstra trafik, og at det derfor ganske enkelt ikke kan betale sig at køre fra motorvejen, med mindre der er varslet kø over en time.

60 kommentarer
Vis kommentarer