Fransk stationcar udfordrer tyskerne på kvalitet

Renault Talisman Sport Tourer går efter struben på de tyske stationcars - både når det kommer til design og kvalitet

Med plads til 572 liter i bagagerummet er der faktisk 36 liter mindre end i sedan-versionen af Renault Talisman. (Foto: PR)
Med plads til 572 liter i bagagerummet er der faktisk 36 liter mindre end i sedan-versionen af Renault Talisman. (Foto: PR)

En af årets mest opsigtsvækkende nyheder blandt stationcars i firmabilklassen bliver den nye Renault Talisman, som i september vil blive vist frem på tyskernes hjemmebane ved den internationale biludstilling i Frankfurt.

Med et utraditionelt design skal den store Renault, som er efterfølger til fortidens Laguna-modeller, møve sig ind i en klasse, hvor biler som Skoda Superb, VW Passat, Ford Mondeo og Mazda 6 sidder tungt på markedet.

Vil give kvaliteten et løft
Men franskmanden har andet at byde på end et design, der skiller sig ud. Også når det kommer til kvalitet, skal Talisman udfordre tyskerne, tjekkerne og japanerne, skriver Automotive News. For at hæve kvalitetsniveauet har Renault nemlig hentet et team ind fra Daimler, som ejer Mercedes. Teamet har hjulpet Renault med at gennemgå kvalitetskontrollen og analysere den oplevede kvalitet i bilen.

Driving Skills - 31. aug. 2015 - kl. 07:00 Så sløset kører de unge

Ligesom det er tilfældet med Mazda 6, har den nye Sport Tourer-udgave af Talisman præcis samme ydre mål som sedan-udgaven. Det vil sige en længde på 4,86 meter, en højde på 1,46 meter og en akselafstand på 2,81 meter, hvilket ligger tæt på f.eks. Ford Mondeo.

Mere bagageplads i sedanen
Sjovt nok er der en del færre liter bagageplads i Talisman Sport Tourer end i sedan-varianten. Sidstnævnte har nemlig plads til imponerende 608 liter bagage, mens stationcar-kunderne må nøjes med 572 liter bagage. Til sammenligning har en Passat Variant plads til 650 liter bagage. Med bagsæderne nede sluger Talisman dog 1700 liter.

Daimler har hjulpet Renault med at hæve oplevelsen af kvalitet. En stor touchskærm dominerer midterkonsollen. (Foto: PR)
Daimler har hjulpet Renault med at hæve oplevelsen af kvalitet. En stor touchskærm dominerer midterkonsollen. (Foto: PR)

I kabinen har stationcar-kunderne til gengæld glæde af en anelse bedre plads til hovedet på bagsædet, end man finder i sedanen. Talisman skulle også have den bredeste kabine i klassen ifølge Renault selv. Også knæpladsen på bagsædet skulle være god, men slår næppe klassemesteren Skoda Superb. Førerpladsen i Talisman følger indretningen fra den nye Espace og byder bl.a. på en 8,7 tommer stor berøringsfølsom skærm i midterkonsollen.

Klar til foråret
Talisman fås enten med en 150-hestes eller en 200-hestes version af samme benzinmotor på 1,6 liter.

Se også: Derfor har du fået større risiko for Bilka-buler

Dieselmotorerne kendes fra Renault Espace og Renault Kadjar. Den mindste er en 1,5'er med 110 hk. Næste skridt er en 130-hestes dieselmotor på 1,6 liter og til sidst har vi en dieselmotor på 160 hk.

Renault Talisman lanceres herhjemme i foråret 2016 - både som stationcar og sedan. Stationcar-udgaven ventes at stå for størstedelen af salget. Priserne ligger endnu ikke klar.

1 af 2 Det er Renaults designchef Laurens van den Acker, der kan tage æren for Talismans design. (Foto: PR)
2 af 2 Med plads til 572 liter i bagagerummet er der faktisk 36 liter mindre end i sedan-versionen af Renault Talisman. (Foto: PR)
57 kommentarer
Vis kommentarer