Gitte købte en lortebil: - Aldrig mere Peugeot

Særlig model er født med en motorfejl - alligevel afviser bilfirma at hjælpe

Gitte og datteren Frederikke må nu klare sig med en lejet bil, indtil sagen er løst. Foto: Linda Johansen
Gitte og datteren Frederikke må nu klare sig med en lejet bil, indtil sagen er løst. Foto: Linda Johansen

TIP OS: Har du som Gitte Brønd Olsen oplevet lignende problemer med modellen fra Peugeot? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

Da Gitte Brønd Olsens næsten tre år gamle Peugeot 208 (1.2-liters benzinmotoren med 82 hk, red.) forleden spontant brød sammen, vidste hun, at noget var helt galt:

- Der kommer pludselig en alarm om fejl på olietrykket, og at jeg skal stoppe bilen omgående. Den mangler olie. Men selvom jeg hældte godt halvanden liter på, bliver bilen ved med at advare om, at olietrykket var er lavt, forklarer hun til Ekstra Bladet.

Bilen måtte derfor med redningstjenesten til den lokale forhandler i Roskilde, som efter nogle timer ringede tilbage.

- De havde hældt olie på bilen og sagde, at nu var den fin. Men jeg kører kun nogle få kilometer, før jeg igen får en alarm om, at bilen omgående skal stoppes.

Se også: Bilsvindel fortsætter: Narrede 67.000 kr. fra fynsk familie

Kender til dårlig motor
Bilen kommer tilbage til værkstedet, hvor meldingen nu er, at oliepumpen er gået i stykket. Pris: 20.000 kroner for en ny. Senere ændres det til, at der er brug for en ny motor, som koster 50.000 kroner.

Gitte Brønd Olsen er dog sikker på, at Peugeot nok skal træde til og hjælpe med at få problemet løst. Bilen, hun har købt, er nemlig født med en motorfejl, der spontant får den til at bruge så meget olie, at det kan ødelægge motoren.

Den fejl har Peugeot da også erkendt for flere år siden, hvor firmaet aftalte med FDM at holde kunderne skadesløse i op til fem år efter købet eller efter 150.000 kilometer:

- Svaret fra værkstedet er bare, at jeg sidste år var kommet for sent til et serviceeftersyn. Derfor vil de ikke hjælpe. Og ja, det gjorde jeg, men kun fordi Peugeot klokkede i det med et andet eftersyn, som skulle laves først, forklarer Gitte Brønd Olsen.

Se også: Narret af falsk transportfirma: Mistede 24.000 kroner i bilhandel

Værre end en Swift
Selv hvis eftersynet, som Peugeot fastholder, er sket nogle uger for sent, bør bilfirmaet stå ved deres oprindelige fejl, mener hun. Nemlig at de har solgt hende og talrige andre danskere en lortebil.

- Jeg føler mig vildt dårligt behandlet og underinformeret om, at de solgte mig en dårlig bil. Jeg havde en billigere Suzuki Swift før, som kørte 120.000 kilometer, før der skulle skiftes nogle banale sliddele.

- Det her er en Peugeot til 150.000 kroner, der har kørt mindre end 60.000 kilometer og bryder totalt sammen. Det er bare ikke i orden.

Hun er da heller ikke i tvivl om, hvad hun vælger næste gang, der skal købes ny bil.

- Det bliver aldrig mere Peugeot!

Gitte Brønd Olsen har nu valgt at sende sin sag til Ankenævn for Biler.

Peugeot: - Det er bilejerens ansvar

Hos Peugeot beklager man, at Gitte Brønd Olsen har været uheldig med sin bil.

- Denne sag er rigtig uheldig og meget ærgerlig, men den understreger, hvor vigtigt det er, at man som bilejer får lavet sine serviceeftersyn korrekt og rettidigt.

- Det er altid bilejerens ansvar, siger pressechef Hanne Langsig Sørensen til Ekstra Bladet.

Hun var advaret
Ifølge Peugeot har Gitte fået adskillige advarsler om, at det var tid til eftersynet.

- Det pågældende Peugeot-værksted har sendt indkaldelsesbrev til Gitte Brønd Olsen, som hun har ignoreret. Og hun har kørt med en lysende og blinkende ’svensknøgle’ i mindst to måneder, som hun også har ignoreret.

- Selv de tre gange, hun har kontakt med værkstedet for at få lavet opdatering af bilen, beder hun ikke om tid til service. Det betyder, at hendes bil får lavet service 41 dage for sent – og det endda i en bil, som er et år over garantiperioden.

Intet med motor at gøre
Men selv hvis service var overholdt, havde svaret fra Peugeot været det samme, understreger Hanne Langsig Sørensen:

- Den defekte oliepumpe i den pågældende bil har absolut ingen sammenhæng med for højt olieforbrug, som Gitte Brønd Olsen henviser til. Og det undrer det mig, at hun på intet tidspunkt i løbet af bilens tre år har nævnt eller klaget over for højt olieforbrug til os. Det gør hun først, i det øjeblik hendes bil sætter ud.

Disse kunder får hjælp
Peugeot Danmark afviser samtidig, at kunder, der faktisk lever op til kravene i aftalen med FDM, er blevet dårligt behandlet.

- Vi har taget os af alle kunder, der har henvendt sig med dette problem (med olieforbruget, red.). Også selvom de har fået foretaget service på et andet værksted end vores mærkeværksteder.

- Det eneste krav, som altid er gældende, hvis man vil opnå kulance, er rettidigt overholdt service.

TIP OS: Har du som Gitte Brønd Olsen oplevet lignende problemer med modellen fra Peugeot? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

Her er Gitte og Peugeot uenige

Peugeot: Gitte har ikke overholdt sin service. Hun har selv flere gange aflyst den.

Gittes svar: Ja, men det er Peugeot, der har skylden. De indkaldte nemlig samtidig til et andet eftersyn og afviste at lave det normale sammen med det ekstraordinære eftersyn. Derfor blev mit ordinære eftersyn lavet for sent.

Peugeot: Gitte har ikke klaget over olieproblemet før. Man skal selv tjekke olie mindst hver 1000 kilometer på biler.

Gittes svar: Jeg har tjekket olien hver 1000 kilometer eller mindre, som man skal. Olieproblemet, der fører til haveriet, er opstået spontant. Ifølge eksperter, som Ekstra Bladet har talt med, kan olieproblemet godt opstå flere år efter, at bilen er bygget, på denne model.

Peugeot: Den ødelagte oliepumpe har intet med de motorproblemer at gøre, som modellen er ramt af.

Gittes svar: Indtil videre har Peugeot slet ikke forholdt sig til skaden udover at afvise mig, fordi servicen skete for sent. Eksperter, Ekstra Bladet har talt med, har tidligere hørt om skader på oliepumpen, der er sket som følge af motorproblemet. Men det er typisk andre steder på motoren, at skaderne opstår.

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen