Gør traileren beredt til foråret

Vi gennemgår alle de varme punkter, før din trailer skal ud af sit vinterhi. Listen kan også bruges, hvis du er på udkig efter den helt rigtige brugte trailer

De elektriske forbindelser på en trailer kan være udsatte for fugt. Så det er en god idé at tjekke, at alle lys og lamper fungerer, før foråret melder sig. Foto: Jens Overgaard
De elektriske forbindelser på en trailer kan være udsatte for fugt. Så det er en god idé at tjekke, at alle lys og lamper fungerer, før foråret melder sig. Foto: Jens Overgaard

Det er en lille arbejdshest, som det meste af året ikke gør meget væsen af sig. Men når foråret melder sig, bliver den tohjulede trailer pludselig ombejlet igen.

Flere års slid og et hi, som måske kan være fugtigt og udsat for vind og vejr, tærer dog på traileren. Men hvis du tjekker en stribe punkter, kan du få traileren i form til foråret, og med få råd kan du være på forkant og holde traileren fit året rundt.

Forårsklargøringen begynder med en gennemgang.

- Mange trailere står opmagasineret ved et fugtigt hegn eller hæk, og derfor kan der samle sig vand i bunden. Gå traileren grundigt igennem, og tjek, om brædderne for eksempel er begyndt at rådne, lyder det fra Jørgen Jørgensen, som er teknisk rådgiver hos FDM.

På den sikkerhedsmæssige front er det en god idé at tjekke dækkene, som kan blive møre i siderne, og på den måde ikke er så bæredygtige længere. Få også dæktryk og slidbane undersøgt.

Det er desuden en god idé at gennemgå baglys, bremselys, stoplys og nummerpladelys for at se, om der er utætheder i glasset, om pærerne er sprunget eller om der er dårlige forbindelser. Det kan for eksempel være i fatningen, stikket fra traileren eller i stikdåsen ved anhængertrækket.

På en del biler kræves der et adapterstykke mellem de to, hvor der også kan være dårlig forbindelse. Her kan der være gevinst at hente ved at give ledningerne en gang kontaktspray. Ellers må man i yderste tilfælde en tur forbi forhandleren. Mange autoværksteder har en måler, som kan monteres i stikdåsen, og som fortæller, om alle dele af den fungerer, som de skal.

Smør godt
Man bør sikre sig, at kuglehovedet er smurt, fungerer optimalt og ikke er rustet sammen. Hvis du har aftageligt træk, kan det nederste stykke også være groet til i vejsalt.

Du kan dog spare dig selv for meget bøvl ved at klare vedligeholdelsen løbende, og det er let, konstaterer Vagn Duelund, der er eftermarkedschef hos Brenderup.

- Mange betragter deres trailer som et redskab, der skal fragte nogle ting fra A til B, og de tænker ikke så meget på vedligeholdelse. Men en trailer er let at vedligeholde. Det er små ting, der skal til, og den er nærmest lettere at vedligeholde end en cykel, siger Vagn Duelund.

Han peger på, at det handler om at holde de bevægelige dele smurt. Her er det en god idé løbende at tjekke hjullejerne og trækkoblingen.

- Hvert hjulleje er dækket af en lille sort kapsel, som kan vippes af. Giv gerne lidt fedt til hjullejerne her. Og sørg samtidig for, at trækkuglen er smurt med fedt, så burde det køre fint, siger Vagn Duelund.

Undersøg også, om ladet er i orden, og om hængslerne til klappen er lette at have med at gøre. Her kan man gøre meget for at forebygge og holde ladet ved lige, hvis der kommer ar efter for eksempel murbrokker.

- Giv ridser og revner en omgang med noget godt Gori-maling, så forebygger du løbende, siger Vagn Duelund.

Presenning hjælper
Det kan være en god idé at investere i en presenning, der kan købes for små 300 kroner, og på den måde beskytte træladet.

Presenningen kan dog tynges ned af sne, hvilket kan belaste elastikstropperne. Så hvis man vil være helt på forkant, kan man købe en langsgående bøjle for et par hundrede kroner, som holder presenningen oppe. Den skal dog afmonteres, når du skal ud at køre.

Fremadrettet bliver det noget nemmere at vedligeholde trailerne. De store producenter, blandt andet Variant og Brenderup, har nemlig droppet træbunde og er gået over til stål og aluminium. Det giver en række fordele, lyder det fra Jonny Nielsen, der er salgsassistent hos Variant.

- Det er materialer, som er lette at vedligeholde, hvor traileren bare skal have rengøring med sæbevand og en børste en gang imellem. Vi har set trailere, som er seks-syv år gamle, og som holder sig rigtig godt. Det er noget, som markedet efterspørger, siger Jonny Nielsen.

Ovenstående tjekliste kan også bruges, hvis du er ude at kigge på en brugt trailer. Men hvis du er i markedet for dette, er der også et par andre overvejelser, du skal gøre dig, lyder rådet fra FDM:

- Man skal gøre sig sine behov klart og tænke over, hvor meget man får behov for at køre med. Mange trailere lånes ud, og hvis det er tanken, at man er flere om den, skal det også tænkes ind, siger Jørgen Jørgensen, der er teknisk konsulent hos FDM.

Hvis man har kig på en brugt trailer, kan det måske betale sig at overveje en ny. Hvis den er over fem år gammel, skal den synes, og så kan det løbe op, hvis der eksempelvis skal nye dæk på. Det er muligt at finde brugte trailere på nettet til 1000-2000 kroner, mens en ny kvalitetstrailer koster fra omkring 4.000 kr.

Du skal dog også have ovenstående for øje, hvis du for en kort bemærkning låner en trailer.

- Hvis du låner en trailer af andre, så gennemgå den og tjek især lys og lygter, før du kører af sted. Det er ikke sikkert, at det er alle, som er lige omhyggelige med vedligeholdelsen, siger Jørgen Jørgensen.

Trailer-tjek

  • Lygter og lamper
  • Elektriske forbindelser
  • Dæk
  • Hjullejer
  • Evt. træværk
  • Hængsler
  • Salt i aftagelig træk
  • Du skal til syn ved ejerskifte, hvis traileren er fem år, og det er over to år siden, den sidst blev godkendt.
  • Er traileren over ti år, skal den synes, hvis det er over et år siden, den sidst blev godkendt.

11 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere