Google tester trådløs opladning på selvkørende biler

Ny teknologi skal gøre det endnu mere bekvemt at være passager i en selvkørende bil – teknologisk forening afslører, at Google tester trådløs opladning under kørsel

Den er hverken køn eller hurtig. Men den kan køre selv. Og ifølge en international teknologiforening vil Googles selvkørende biler også kunne lade op trådløst i fremtiden. (Foto: AP Photo/Tony Avelar)
Den er hverken køn eller hurtig. Men den kan køre selv. Og ifølge en international teknologiforening vil Googles selvkørende biler også kunne lade op trådløst i fremtiden. (Foto: AP Photo/Tony Avelar)

Det er ikke nok, at bilen skal køre af sig selv, og at den desuden kan køre på el, så den ikke udleder skadelige partikler. Nej, ifølge Google skal bilen også selv kunne lade sig op, mens den kører – vel at mærke uden nogen form for ledninger.

Paul Walker og Vin Diesel har i mange år båret hovedrollerne i Fast & Furious-filmene. Trods Walkers død er mange flere film på vej, afslører Vin Diesel. (Foto: PR) Bilnyheder Fast & Furious-fan? Flere nye film er bekræftet

Det ser i hvert fald ud til at være tilfældet, hvis man skal tro verdens største forening inden for teknologisk udvikling, The Institute of Electrical and Electronics Engineers, også kaldet IEEE.

Google tester løs
Hos IEEE mener man nemlig at have fundet en række dokumenter stilet til de amerikanske myndigheder, som beviser, at man hos Google tester den avancerede teknologi i Californien på den amerikanske vestkyst.

Solcellerne er kun 7 millimeter tykke, så de kan let installeres på eksisterende veje. (Foto: PR) Bilnyheder 1000 kilometer vej får solceller – så meget strøm kan det give

Ifølge dokumenterne har to forskellige virksomheder fået tilladelse til at installere trådløse opladningsmoduler i forbindelse med Googles hovedkvarter i Silicon Valley. Begge producenter har udviklet teknologier, som ved hjælp af såkaldt resonant magnetisk induktion kan lade bilerne op, når de er placeret ovenpå felter indbygget i vejen.

Ingen af de to producenter vil over for IEEE bekræfte, at de arbejder sammen med Google, og Google udtaler blot, at man tester mange forskellige teknologier til fremtidens selvkørende biler. I øjeblikket kører en række selvkørende Google-biler på offentlig vej, men alle disse er dog fortsat afhængige af at hilse på en ladestander i ny og næ.

Finalefeltet ved Årets Bil 2016 afspejler tidens trends – også når det kommer til farver. Den hvide Mazda CX-3 og den sorte Audi A4 er det sikre farvevalg, som langt de fleste vælger. Men særligt den blå farve på Jaguar XE og også de røde og brunlige nuancer på Opel Astra og Volvo XC90 er på vej frem, viser ny undersøgelse. (Foto: Esben Skrumsager) Bilnyheder Bilens farve kan koste kassen

10 kommentarer
Vis kommentarer