Har du fået bilen opereret for VW's snydesoftware? Sådan kører den efter opdateringen

Flertallet af de biler, der har fået en dieselopdatering efter VW-skandalen, kører, som de skal, lyder det fra FDM. Men der er også biler med udfordringer

Mere end 66.000 bilejere har nu fået opgraderet deres dieselmotorer. De fleste kører, som de skal, vurderer FDM. En bred vifte af årsager kan spille ind, hvis bilen ikke kører, som den skal. Foto: ADAC
Mere end 66.000 bilejere har nu fået opgraderet deres dieselmotorer. De fleste kører, som de skal, vurderer FDM. En bred vifte af årsager kan spille ind, hvis bilen ikke kører, som den skal. Foto: ADAC

Størstedelen af de biler, som har fået opdateret motoren som følge af dieselsagen i VW-koncernen - det vil sige bestemte VW-, Audi-, Seat-og Skodamodeller - kører uden problemer.

Sådan lyder meldingen fra FDM, som dog også konstaterer, at en stor gruppe bilejere har udfordringer. Nogle oplever, at deres bil begynder at køre ujævnt, støjer mere eller bruger mere brændstof, mens andre ser, at stop/start ikke fungerer, eller at bilen går i nødprogram.

- De fleste har fået en bil, som de godt kan være bekendt. De største problemer er med biler, der har været tekniske fejl på i forvejen, eller som ikke har været til service, lyder det fra Lone Otto, der er afdelingsleder i teknisk rådgivning hos FDM.

Problembilerne får ofte skiftet vitale dele som EGR-ventil og EGR-køler og dyser lige efter opdateringen. EGR-ventilen, som recirkulerer udstødningsgassen og nedbringer de skadelige stoffer, arbejder nemlig oftere, mens højere brændstoftryk belaster dyserne. Men også tryksensor og brændstofpumpe bliver skiftet tit.

Det sker typisk som en del af en garantiordning, hvor importøren samler op på eventuelle gener og dækker arbejdsløn samt en halv snes bestemte reservedele i to år. Det er især en 1,6 liters dieselmotor, der er problemer med.

Mange kører for pænt
Lone Otto mener, at den danske VW-importør har tacklet udfordringen tilfredsstillende.

- Det er forløbet bedre, end vi selv havde stillet os i sigte. Vores største frygt var, at det skulle komme bilejerne til skade økonomisk. Det er ikke sket, os bekendt. Men vi kender ikke langtidsvirkningerne, og derfor følger vi sagen tæt, siger Lone Otto.

Hun mener, at det er problematisk, at der har været så mange udskiftninger af dele lige efter opdateringen. Men FDM vurderer, at VW har været imødekommende og dækket omkostningerne, og forventningen er, at de fortsat vil være det.

En stor del fejl i bilerne udspringer ifølge FDM af kørselsmønstret.

- Mange folk kører for pænt og på små ture med mange koldstarter. Det betyder, at indsugning og den indvendige del af motoren kokser til med belægninger. En dieselbil skal have prygl, den skal arbejde og er afhængig af kørselsbetingelserne, ellers tilkokser den, siger Lone Otto.

- Hvis motor og indsugning i forvejen er kokset til, når bilen opdateres, er der stor sandsynlighed for, at den går i nødprogram eller opleves meget anderledes. Her kan det ofte hjælpe med rens og grundindstilling af dyser, før den kører korrekt igen, forklarer Lone Otto.

Et andet sted, der kan ske fejl, er ved opdateringen. Her er der i en række tilfælde sket fejl på værkstederne, blandt andet når mekanikeren har skullet opdatere softwaren og overskrive den gamle fil.

- Her kan ske fejl ved selve opdateringen, for eksempel hvis man bruger en forkert version, eller det går for hurtigt, siger Lone Otto.

FDM peger på, at det udelukkende er fejlfrie dieselbiler, som er blevet testet. Foto: VW
FDM peger på, at det udelukkende er fejlfrie dieselbiler, som er blevet testet. Foto: VW

Pas på chiptuning
Hvis bilejeren kommer ind med en bil, som er chiptunet, kan det også give anledning til fejl, når softwaren overskrives. Og hvis bilen er købt brugt, og ejeren ikke ved, at den er chiptunet til flere hestekræfter, for eksempel fra 140 hk til 170 hk, vil man også klart mærke en forskel, når den lander på den oprindelige ydelse.

Det vides ikke, hvor stor en andel af de danske dieselbiler, der er chiptunede, og heller ikke for VW-koncern-biler. Men det sker mest på 2.0 TDI-modellerne.

På de sociale medier beretter bilejere om deres oplevelser med biler, der trods gentagne værkstedsbesøg har problemer med højere forbrug, manglende trækkraft eller ujævn motorgang.

Det er noget, som får nogle til at vælge chiptuning, der ruller opdateringen tilbage, men som er ulovlig, og som FDM og Færdselsstyrelsen advarer imod.

Den danske VW-importør afviser, at der er en særlig gruppe biler med flere problemer end andre, der skal tages særligt hånd om.

- Det er ikke noget, vi har haft erfaring med indtil videre, men skulle det være tilfældet, skal kunden naturligvis henvende sig til værkstedet, lyder det fra Thomas Hjortshøj, som er kommunikationsmedarbejder hos Volkswagen.

EA189-dieselmotoren ligger i en række populære VW- modeller som denne Passat fra 2008. Foto: Jonas Ahlstrøm
EA189-dieselmotoren ligger i en række populære VW- modeller som denne Passat fra 2008. Foto: Jonas Ahlstrøm

Bredere momentkurve
FDM har i årets løb lavet en test af 12 opdaterede biler. Resultatet er, at bilerne, som har 1.6 liters og 2.0 liters motorer, ikke har mistet hestekræfter, mens momentkurven er blevet bredere. Det skulle ifølge FDM give en bedre køreoplevelse.

Organisationen har dog ikke testet, om bilerne bruger mere brændstof, eller undersøgt NOx-tallene, ligesom langtidsvirkningerne ikke kendes.

- Helt overordnet har vi ikke kunnet dokumentere nogen væsentlig ændring i ydeevnen som følge af opdateringen. Tværtimod sker der en lille forbedring på flere af de testede biler. Samlet set ligner resultatet det, som vi tidligere er nået frem til i de laboratorietests, vi har lavet sammen med de øvrige europæiske bilklubber, lyder opsummeringen i FDM's undersøgelse, som fortsætter:

- Det er vigtigt at understrege, at vi alene har testet, om vi har kunnet måle en generel forringelse af bilernes ydeevne efter opdateringen. Det har ikke været tilfældet. Vi har ikke testet, om opdateringen påvirker bilernes brændstofforbrug eller NOx-udledning, da det kræver testfaciliteter, vi ikke har.

- Derfor får testen os heller ikke til at frikende eller på anden vis ændre holdning til Volkswagens opdatering. Vi er fortsat skeptiske over for den og ville fraråde bilister at få den lavet, hvis ikke det var et krav fra myndighederne.

FDM peger på, at det udelukkende er fejlfrie biler, som er testet, og at man ikke kan udelukke, at resultatet ville have set anderledes ud, hvis bilerne havde haft defekter eller havde været chiptunet.

Samtidig stiller organisationen sig skeptisk over for langtidsvirkningerne, som det er svært at vurdere.

Dieselopdateringen

  • En række dieselbiler skal opdateres som konsekvens af dieselgate-sagen, der begyndte at rulle i 2015. Her kom det frem, at VW-koncernen havde manipuleret med software, så det ikke kunne ses i test, at en lang række dieselbiler i virkeligheden udledte flere af de skadelige NOx-partikler, end de var godkendt til.
  • Det drejer sig om VW-, Audi-, Seat-og Skodamodeller med EA189-motoren. Bilerne har 1.2 TDi, 1.6 TDi og 2.0 TDi.
  • Herhjemme drejer det sig om 81.974 biler, og de første blev indkaldt for mere end et år siden. Ifølge FDM kører de fleste uden problemer, og ejerne kan ikke mærke forskel på motorgang, ydelse eller forbrug.
  • Ejerne har fået en indkaldelse gennem Motorregistret om at henvende sig til deres forhandler.
  • Hvis man ikke får bilen opdateret inden for to år efter, at den er indkaldt, vil den ikke kunne blive synet næste gang.
  • De biler, som er opdateret, er omfattet af det såkaldte 'Tillidsskabende tiltag', hvor 11 komponenter, især omkring motor og brændstof, er omfattet af en 24 måneders speciel 'garanti'.
  • Det forudsætter blandt andet, at bilen har overholdt alle serviceeftersyn og ikke har været chiptunet.
  • VW-koncernen lover, at motoropgraderingen ikke medfører forringelse i brændstofforbrug, CO-udledning, drejningsmoment, motorydelse, lydudvikling eller påvirker levetiden af motor og komponenter.
  • En række forudsætninger skal dog være opfyldt for at komme ind under dette. Blandt andet skal bilen have gennemgået alle serviceeftersyn efter fabrikkens forskrifter, den må ikke være chiptunet og skal have kørt under 250.000 km.

138 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere