Hastighedsgrænse fjernet på legendarisk racerbane

En dødsulykke i 2015 satte en dæmper på hastighederne på den tyske Nürburgring – men nu kan man atter give den fuld gas

Hos blandt andre Koenigsegg glæder man sig formodentlig til at få testet biler uden at skulle skele til hastighedsbegrænsninger. (Foto: PR)
Hos blandt andre Koenigsegg glæder man sig formodentlig til at få testet biler uden at skulle skele til hastighedsbegrænsninger. (Foto: PR)

Den legendariske racerbane i Eifelbjergene kaldes i folkemunde for ”Det grønne helvede”. Med mere end 20 kilometer smal racerbane og 154 sving er Nürburgringen en ekstremt krævende bane, som for mange står som noget helt særligt inden for motorsporten.

Se også: Svensk rigmand: Det skal du gøre når politiet stopper dig  

Gennem tiderne har banen krævet sine dødsfald, og senest i 2015 mistede en tilskuer livet, da en Nissan GT-R fløj af banen og landede på den anden side af hegnet.

Efterfølgende besluttede man fra myndighedernes side at indsætte fartgrænser forskellige steder på banen på henholdsvis 200 og 250 km/t.

Se også: Farlig fejl: Porsche tilbagekalder 400.000 biler  

Det har ikke haft de store konsekvenser for almindelige bilister, som har betalt for et par runder på den unikke racerbane, da det trods alt er de færreste almindelige biler, der kan nå at komme op på de hastigheder på de smalle og snoede stykker asfalt.

Rekord-jagt på pause
Til gengæld har det blandt andet hæmmet de sportsvognsproducenter, der havde sat næsen op efter at slå banerekorden fra 2013, som blev sat af en Porsche 918, der klarede de knap 21 kilometer på blot 6 minutter og 57 sekunder.

Hastighedsbegrænsningen har nemlig ikke gjort det muligt for nogen af konkurrenterne at nærme sig Porsche-rekorden.

Se også: Norge løber tør for nummerplader til elbiler  

Men nu ser det altså ud til, at bilproducenter som Bugatti og Koenigsegg atter kan genoptage rekord-jagten på den krævende racerbane.

- Vi har nu sikret os, at Nordsløjfen fuldt ud opfylder kravene fra FIA og DMSB (motorsportsorganisationer, red.). Med de seneste sikkerhedsforanstaltninger og de to nye licenser har vi sat scenen for en spændende og sikker sæson, og vi er glade for, at hastighedsgrænserne endelig er noget, der hører fortiden til, lyder det i en pressemeddelelse fra de driftsansvarlige på Nürburgringen.

Det koster ca. 290 kroner at køre en tur på banen i sin egen bil, men det er også muligt at leje biler nær banen til formålet.

Se også: Ny Audi R8 smider taget  

Her kan du se ulykken, hvor en tilskuer mistede livet. Vi advarer mod voldsomme billeder.

 

Se også: Vild plan: Sådan vil Indien gøre elbiler gratis  

31 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere