Hav styr på cykelholder og miljømærker, hvis turen går sydpå

Myndighederne har skruet op for kontrollen ned gennem Europa, men lidt forberedelse kan sende dig videre med uskadt pengebeholdning

Politiet holder i år ekstra øje med, om cykelholder og lygtebom er i orden. Foto: Colourbox
Politiet holder i år ekstra øje med, om cykelholder og lygtebom er i orden. Foto: Colourbox

Forberedelse betaler sig altid. Det gælder ikke mindst, hvis du skal på bilferie sydover. Myndighederne i en række lande har nemlig skærpet kontrollen over for bilister, ligesom det er blevet lettere at sende bøder over landegrænserne.

En bagatelgrænse på 70 euro, der tidligere stoppede nogle bøder fra at nå postkassen, er blevet fjernet, og dermed kan man modtage bøder for såvel fartoverskridelser som ulovlig parkering og manglende miljømærker.

Vær især opmærksom ved de mange vejarbejder. I Tyskland er der i år 450 i gang, hvilket er 150 flere end samme tid sidste år. Og på strækningerne, hvor vejen indsnævres, og hastighedsgrænsen på en kort strækning kommer ned på 80 til 60 km/t., har politiet i år har fået mange nye radarkontroller fastmonteret.

Det kan blive ekstra dyrt, da taksterne for et par år siden blev fordoblet ved vejarbejde ligesom herhjemme.

Jan Lang, der er markedsanalytiker på bilsalgssiden Bilbasen.dk, har i juni gennemkørt det tyske motorvejsnet for at kortlægge trafiksituationen. Han anbefaler at være meget opmærksom.

– Man skal tage det meget alvorligt og passe på med at presse og måske køre 70 km/t., hvor man må køre 60 km/t. Både for ens økonomi og for trafiksikkerheden. Vejbanerne er nogle steder nede på 2,20 meter. Det giver ikke megen plads, især hvis man kommer forbi en bil med campingvogn eller en lastbil med trailer, siger Jan Lang og tilføjer:

– Det kan godt være, at man har kørt om natten på strækninger med fri hastighed, og det går rigtig godt. Så kommer man til et sted, hvor man føler, at man kan køre 80 km/t. i en 60 km-zone. Men det skal man altså ikke gøre.

Hvis du bliver taget på stedet, kan politiet opkræve bøden med det samme, mens den bliver eftersendt ved fartkontrollerne. Her har de danske myndigheder tidligere kunnet inddrage bøderne under 70 euro på vegne af det tyske politi, men det har sjældent fungeret i praksis.

Med den nye ordning, som blev vedtaget for et par år siden og nu rulles ud, har de udenlandske myndigheder direkte adgang til oplysninger om bilens ejer. Det fortæller Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos bilistorganisationen FDM.

– Så man skal ikke tro, at man kan snyde sig fri, for myndighederne kan sende bøden direkte hjem til dig, siger han.

Det koster som udgangspunkt op til 35 euro at køre op til 20 km/t. for hurtigt.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

6 ting du skal være opmærksom på

Foto: Niels Hougaard
Foto: Niels Hougaard

Motorveje
Husk vignet til motorveje, hvor det kræves. Det gælder for eksempel i Østrig, hvor politiet ofte fører kontrol, og hvor man kan møde dem allerede ved grænseovergangene. Det er ærgerligt at få en bøde på 120 euro for en manglende vignet, som du kunne have købt hjemmefra for bare 12 euro.

Tjek bøden
Bøder er ofte skrevet på et fremmedsprog. Er du i tvivl om rigtigheden, så tjek om nummerpladen passer, og om tid og sted passer med din færden. Og om der er dokumentation som billede eller link til dette. Tjek også gerne, om firmaet eller myndigheden eksisterer, og at der er et referencenummer på bøden.

Det skal du have med
Husk bilens registreringsattest, der dokumenterer, at du ejer bilen. Både myndigheder og vejhjælp kan forlange at se denne. Det skal være originalen, men du kan nøjes med første del.

Det røde forsikringsbevis, der kan fås som app til mobiltelefonen, skal også med på turen. Appen kan vise din nøjagtige position, hvis du havarerer. Sikkerhedsveste til alle i bilen er ligeledes obligatorisk.

Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

P-bøder
Det er irriterende at få en parkeringsbøde. Men du kan i for eksempel Frankrig og Italien afbøde skaden ved at betale bøden inden for de første otte dage, for eksempel til en p-vagt i nærheden eller på det lokale rådhus eller turistkontor. Går der mellem otte og 30 dage, stiger taksten et hak, og den får yderligere et hak opad efter 30 dage.

Hvis du ovenikøbet kører i en udlejningsbil, kan bureauet beregne sig et gebyr for at sende bøden videre til dig.

I det tilfælde kan en parkeringsbøde på 12 til 14 euro ende med at løbe op i 120 euro, hvis den ikke bliver betalt med det samme.

Færdselskontroller
Det tyske politi har hvert år fokus på bestemte områder og fører kontrol på især rastepladser og tankstationer.

Tidligere har de tyske betjente kigget efter sandaler uden hæl og korrekt montering af tagboks, men i år har de vendt blikket mod især cykelholdere, der er monteret på anhængertrækket. De kigger blandt andet på, om nummerplade og lygtebom er korrekt monteret, så man kan se begge dele klart. Er det ikke tilfældet, er der en fast bødetakst på 70 euro.

Vær opmærksom på, at du skal bestille en tredje nummerplade hos Motorstyrelsen fire uger før afgang.

Foto: FDM
Foto: FDM

Miljømærker
Husk også miljømærkerne. De aflæses typisk af kameraer ved indkørsler til de byer, hvor det er påkrævet, og det kan være dyrt at glemme dem. I Tyskland koster et glemt mærke eksempelvis en bøde på 80 euro.

Også i Italien skal du være opmærksom, hvis du kører ind til en af de historiske bykerner. Italienerne har de senere år udvidet de såkaldte ’Zona Traffico Limitato’ (ZTL), og det udløser en bøde på mellem 60 og 80 euro at køre forbi kameraet – ikke bare én gang, men hver eneste gang du kører forbi.

I Frankrig har man også indført miljøzoner i nogle byer, og det kan koste mellem 68 og 375 euro at glemme mærket. Det koster 4,8 euro, men skal dog købes over nettet.

5 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere