Her fødes et nyt dansk bilmærke

Syddansk firma på vej med sportsvognsmærket Agile – første model lanceres i 2017

Bildesignerne arbejder nu med at kredse sig ind på det endelige udtryk for karrosseriet, som skal være klar i de første versioner sidst på året. Foto: Designskolen Kolding
Bildesignerne arbejder nu med at kredse sig ind på det endelige udtryk for karrosseriet, som skal være klar i de første versioner sidst på året. Foto: Designskolen Kolding

Det er ikke hver dag, at der fødes en ny dansk sportsvogn - eller for den sags skyld et dansk bilmærke. Men det sker snart. Navnet på det nye bilmærke er Agile, og den første model, SC 122, ventes klar i 2017.

Det bliver en lille let topersoners roadster, der yder 400-450 hk og er pakket ind i et dansk designet karrosseri skabt af superlet og stærkt kulfiberkomposit.

Netop det enormt vridningsstabile kulfiber er baggrunden for, at en gruppe erhvervsfolk med udspring fra firmaet House of Composites i Ødis nær Kolding nu tager springet og udlever drømmen om at skabe deres egen danske sportsvogn. Navnet Agile, som betyder ”adræt” på engelsk, er et meget bevidst valg.

- Navnet sammenfatter, at det er en let og atletisk bil, siger Tim M. Hansen, der udover at være adm. direktør for House of Composites også er teknisk chef i Agile Automotive, mens en kompagnon står for den økonomiske del.

Erfaring fra Formel 1
House of Composites har en mangeårig erfaring med at udvikle og levere karrosseridele til bl.a. Formel 1, Le Mans, en række motorsportsklasser og supersportsvogne. En erfaring, som bruges i den nye sportsvogn, der bygger på en platform fra en engelsk Lotus Elise, som bliver optimeret.

To designteams i henholdsvis Kolding og København konkurrerer om at skabe det mest rammende design for den nye Agile SC122 sportsvogn. Her er det Andreas Vang Nielsen fra Designskolen Kolding, som er i gang. Foto: Designskolen Kolding
To designteams i henholdsvis Kolding og København konkurrerer om at skabe det mest rammende design for den nye Agile SC122 sportsvogn. Her er det Andreas Vang Nielsen fra Designskolen Kolding, som er i gang. Foto: Designskolen Kolding
 

Tim Hansen forklarer, hvad der fænger ved at bygge sin helt egen sportsvogn.

- Jeg har en baggrund som både mekaniker og ingeniør, og her kan jeg forene begge dele. Vi vil lave noget, som er anderledes, og vi håber, at folk vil give det en chance, siger han.

Den firecylindrede 1,6-liters Toyota-motor, som Lotus normalt bruger, opgraderes til en 3,5 liters V6-motor, som udstyres med dansk motorstyring og strømforsyning samt en kompressor fra danske Rotrex. Udgangspunktet er nemlig at vælge en gennemprøvet konstruktion, der så forbedres med så mange danske dele som muligt.

Kravene er enorme til Formel 1-dele, som House of Composites også producerer. Tim M. Hansen vise her et sidedæksel til motoren. Det har en tykkelse på 0,67 millimeter, vejer kun 119 gram, og skal kunne tåle ekstremt høje temperaturer. Foto: Jens Overgaard
Kravene er enorme til Formel 1-dele, som House of Composites også producerer. Tim M. Hansen vise her et sidedæksel til motoren. Det har en tykkelse på 0,67 millimeter, vejer kun 119 gram, og skal kunne tåle ekstremt høje temperaturer. Foto: Jens Overgaard
 

Selve designet er også dansk. Her arbejder to teams - henholdsvis i København og på designskolen i Kolding - med hver deres bud, og hvor det sidste sted med designstuderende har tilknyttet to bildesignere med erfaring fra engelsk bilindustri.

- Designudtrykket skal være dansk og henter inspiration fra dansk design, arkitektur og møbler, siger Tim Hansen, som uddyber, hvad der skal sælge bilen.

- Vi vil gerne bygge en sportsvogn, som både har et fedt design, byder på køreglæde og kan præstere med den rigtige performance, siger han.

Linjerne på den nye lette sportsvogn skal udstråle dansk designtradition, som på disse skitser, der er et udvalg blandt mange bud. Derfor henter designerne inspiration fra bl.a. arkitektur og møbler. Foto: Designskolen Kolding
Linjerne på den nye lette sportsvogn skal udstråle dansk designtradition, som på disse skitser, der er et udvalg blandt mange bud. Derfor henter designerne inspiration fra bl.a. arkitektur og møbler. Foto: Designskolen Kolding
 

Hurtig sag
Således bliver antallet af hk 1:2 over for vægten. Det skulle række til en acceleration fra 0 til 100 km/t. på under 3 sekunder og topfart på 300 km/t. Bilen udvikles sammen med bl.a. DTU og Via University College og skal nu testes indgående i løbet af 2016, hvor flere professionelle racerkørere gennemprøver bilerne på bane.

Sergio Perez og Tim M. Hansen viser her karosserirammen, der med sine 60 kg i kulfiber-komposit er 15 kg lettere end den originale aluminiumsramme fra Lotus, men er 75 procent mere vridningsstabilt. Foto: Jens Overgaard
Sergio Perez og Tim M. Hansen viser her karosserirammen, der med sine 60 kg i kulfiber-komposit er 15 kg lettere end den originale aluminiumsramme fra Lotus, men er 75 procent mere vridningsstabilt. Foto: Jens Overgaard
 

Målet er klart at forbedre konstruktionen fra Lotus, der også får højtydende og lette kulfiberbremseskiver. Når den håndbyggede bil forlader fabrikken vil kun bærearme, styretøj, forrude og styrtbøjle være tilbage fra den oprindelige Lotus Elise. Men det bliver måske også ændret.

House of Composites, som står bag produktionen af Agile SC122 har i mange år produceret dele i kulfiber-komposit til motorsport på allerhøjeste niveau. Her til en Le Mans racer. Foto: Jens Overgaard
House of Composites, som står bag produktionen af Agile SC122 har i mange år produceret dele i kulfiber-komposit til motorsport på allerhøjeste niveau. Her til en Le Mans racer. Foto: Jens Overgaard
 

Når SC 122 står klar til næste år, kommer den både i en bane- og en gadeversion. Mens racerversionen forventes at koste 800.000 kr. plus moms, vil gadeversionen lande på 700.000 kr. plus moms og registreringsafgift, hvilket vil betyde en pris i underkanten af et par millioner kr. Eller godt det dobbelte af en Lotus Elise.

Biler til Europa
Den er tænkt som en bil, der kan bruges til trackdays eller kørsel i godt vejr ligesom Alfa Romeo-sportsvognen 4C og 4C Spider.

- Det er lidt et stykke legetøj. En bil, som man kan have det sjovt i. Men den vil også være overkommelig for dem, der for eksempel køber bilen til bane eller kan flexlease en sådan, siger Tim Hansen.

Tim M. Hansen vil skabe en ny let dansk sportsvogn. Den bygger på en Lotus Elise, som optimeres samt får større motor og det nye dansk designede karrosseri i kulfiber-komposit. Foto: Jens Overgaard
Tim M. Hansen vil skabe en ny let dansk sportsvogn. Den bygger på en Lotus Elise, som optimeres samt får større motor og det nye dansk designede karrosseri i kulfiber-komposit. Foto: Jens Overgaard
 

Folkene bag har fået godkendt bilen til en såkaldt småbilsproduktion og ser et marked i hele EU.

Det sportsvognsglade England står dog ikke først på listen, da markedet her er tæt pakket.

Målet er i første omgang at bygge 2-10 biler om året i det sydjyske, men efterhånden skrue op for produktionen. Tanken er så senere at udvide med andre modeller. Det kunne være en eldrevet version, der så vil tage over, hvor den nu stoppede Tesla Roadster slap.

24 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere