Høj bil eller lav bil?

Hvor sidder man egentlig bedst? Vi holder den nye Opel Grandland X op mod den mere klassiske Opel Insignia stationcar

Høj eller lav bil? Stig Holm peger på den høje til familien, der ikke kører så langt. Men hvis de kører pænt mange kilometer, er Insignia en mere helstøbt bil med bedre førerstilling. Foto: Jonas Ahlstrøm
Høj eller lav bil? Stig Holm peger på den høje til familien, der ikke kører så langt. Men hvis de kører pænt mange kilometer, er Insignia en mere helstøbt bil med bedre førerstilling. Foto: Jonas Ahlstrøm

Det vælter frem med de nye høje crossover-modeller, som har masser af attitude og byder på en høj kørestilling bag rattet.

Men hvad fungerer bedst i hverdagen? Det spørgsmål melder sig i stadig større stil, i takt med at modelrækkerne knopskyder med høje varianter af de kendte familieflyttere, hvor du med en crossover kommer en tand højere op end i en klassisk stationcar eller MPV. Typisk har de samme bilproducenter flere modeller på programmet, så du direkte kan træde op i de højere luftlag.

Vi sammenligner to af de nyeste modeller på markedet, der oven i købet er i tæt familie, nemlig den nye Opel Insignia og den nye Opel Grandland X. Det er biler, der ligger i samme prisklasse, men er meget forskellige. Mens Opel Insignia stationcar starter fra 293.000 kr., begynder Grandland X fra 273.000 kr.

En høj bil som Opel Crossland X er let at komme ind og ud af. Men Insignia kører bedre. Foto: Jonas Ahlstrøm
En høj bil som Opel Crossland X er let at komme ind og ud af. Men Insignia kører bedre. Foto: Jonas Ahlstrøm

Regulær indstigning
Vi lader Stig Holm, der er fysioterapeut og afdelingsleder for Arbejdsmiljøcentret i Kolding, se på, hvor gode bilerne reelt er som brugsredskaber i en travl hverdag, hvor det er vigtigt at have en ordentlig kørestilling og kunne få varer eller måske endda en barnevogn ombord.

Her er der ingen tvivl om, at indstigningen er mere regulær i Grandland X, hvor du også har et bedre overblik over trafikken.

Men når vi ser på indretningen, er Stig Holm ikke i tvivl om, at Insignia er bygget mere op omkring føreren. Her er instrumentbordet drejet mere mod føreren, lige som den mere intime siddestilling giver bedre mulighed for at nå instrumenterne. Begge modeller, som vi tester, er udstyret med Opels roste ergonomiske AGR-sæder.

Det har masser af indstillingsmuligheder i Insignia. Selv om det også fungerer fint i Grandland X, oplever Stig Holm dog, at det tilsvarende sæde i Grandland X har færre indstillingsmuligheder og er hårdere i ryggen.

Det enkle valg er klart.

- Hvis jeg var kommet op i alderen, havde rygproblemer eller gik efter en familiebil, ville jeg vælge den høje bil, hvor der er god indstigning og godt overblik. Men hvis man er i god fysisk form, vil jeg pege på Insignia, især hvis man skal køre langt. Der er simpelthen mere bil i den, konstaterer Stig Holm.

Gør dig dine behov klare, når du skal vælge mellem en høj eller en lav bil. Tjek også, om pladsen på bagsædet er tilstrækkelig til dine børn om nogle år. Foto: Jonas Ahlstrøm
Gør dig dine behov klare, når du skal vælge mellem en høj eller en lav bil. Tjek også, om pladsen på bagsædet er tilstrækkelig til dine børn om nogle år. Foto: Jonas Ahlstrøm

Mens den tidligere Insignia stationcar led under manglende bagsæde- og bagagerumsplads, er det blevet bedre i den nye generation. Her er der i den nye et 560 liters bagagerumsplads mod 514 liter i Grandland X, mens der på bagsædet er mere benplads i Insignia mod mere højde i Grandland X.

Adgangen til bagagerummet er dog ikke nødvendigvis optimal i den høje bil. Læssehøjden er god, men her er en høj læssekant, som kan være problematisk, og bagklappen er tung og generende, hvis der skal varer ind og ud af bagagerummet.

Åbningen sker ved at trække ud i et plastik-greb, som er ret glat, frem for ned ad, som er bedst.

På den anden front byder Insignia på en lav og regulær adgang til bagagerummet, der også er godt indrettet.

En tidligere test viste, at Qashqai er perfekt til familier uden barnevogn, Grand Picasso er suveræn til forældre med flere børn, mens den klassiske Ceed stationcar sluger en barnevogn uden at kny. Foto: Jonas Ahlstrøm
En tidligere test viste, at Qashqai er perfekt til familier uden barnevogn, Grand Picasso er suveræn til forældre med flere børn, mens den klassiske Ceed stationcar sluger en barnevogn uden at kny. Foto: Jonas Ahlstrøm

Komfortabel Insignia
På vejen ligger den store Insignia til den klart komfortable side, mens Grandland, der er udviklet sammen med PSA og er søstermodel til Peugeot 3008 og 5008, også fører sig ganske komfortabelt frem.

Insignia kører dog mere kropsnært og sportsligt, men den er altså også mere komfortabel på de lange stræk.

Mange af de nye høje crossover-modeller har meget brede C-stolper.

Derfor skal du sørge for at tjekke, om du ud kan se ordentligt bag ud og for eksempel spotte cyklister ved højresving.

Som udgangspunkt er det bedste råd, du kan følge, at gøre dine behov klare, før du hopper ombord på bølgen med de høje biler.

- Du skal også have øje for pladsen på bagsædet. Tænk nogle år frem, så der også er plads, når børnene er blevet væsentligt større og måske endda teenagere, siger fysioterapeut Stig Holm.

Hold øje med dette

  • Gør dig behovene klart — især med hensyn til bagage.
  • Tænk på, at børnene også skal have plads på bagsædet. Tænk nogle år frem, så der også er plads, når børnene er blevet væsentligt større.
  • Prøv, om sæder, rat og spejle kan indstilles optimalt til dig.
  • Elindstillinger er godt, og lændestøtte er vigtig.
  • Tjek læssehøjden til bagagerummet.
  • En crossover eller MPV giver den bedste kørestilling og udsyn, men hvis der skal en barnevogn med, kan en lavere stationcar være bedre.
  • En stationcar har ofte det mest regulære bagagerum, som det er lettest at stuve en barnevogn ind i.
  • En crossover eller MPV giver et godt overblik og en rummelig kabine.
  • En crossover er typisk letkørt i byen og overskuelig, men knap så rummelig.
  • Der er forskel på, hvor gode køreegenskaber de mange nye crossover-modeller har i forhold til klassiske stationcars. På nogle modeller mærkes det højere tyngdepunkt mere end andre, der stort ser kører som en klassisk lavere bilmodel.
  • Tjek udsynet ud gennem C-stolpen. Her kan især crossover-modellerne have brede stolper, som kan skjule cyklister i vejkryds.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen