Hvornår kommer de selvkørende biler?

Ulykken, hvor en fodgænger blev dræbt af en selvkørende Uber-taxi i USA har sat spot på de selvkørende biler og de dilemmaer, der følger med dem

Ford tester selvkørende biler som denne Fusion, der hedder Mondeo herhjemme, flere steder i USA. Blandt andet sammen med pizza-kæden Dominos, hvor bilen, der er selvkørende på niveau 3, leverer pizzaer med en person ombord til nødstop. Foto: Ford
Ford tester selvkørende biler som denne Fusion, der hedder Mondeo herhjemme, flere steder i USA. Blandt andet sammen med pizza-kæden Dominos, hvor bilen, der er selvkørende på niveau 3, leverer pizzaer med en person ombord til nødstop. Foto: Ford

En fremtid, hvor du nærmest er passager i din egen bil og kan bruge tiden til alt andet end at køre, mens færdselsuheld ikke længere eksisterer.

Det er drømmescenariet for selvkørende biler. Godt næret af bilproducenter, der frejdigt fortæller om de nye modeller, som er lige om hjørnet, og som bliver selvkørende.

Der er dog stor forskel på drømme og realiter - og ikke mindst hvad der er lovligt og muligt. Det hele er samtidig sat i relief af dødsulykken, som ikke måtte ske, men alligevel fandt sted: En amerikansk fodgænger blev i marts dræbt af en førerløs Volvo fra transportselskabet Uber.

Ekstra Bladet giver her svar på en række af de mest relevante spørgsmål omkring selvkørende biler.

De kan meget vel se anderledes ud om et par år. Lige nu udvikles bilernes 'connectivitet' og opkobling med internettet, mens bedre batterier sætter skub i elbiler og nye platforme. Det vil i sidste ende også påvirke de førerløse biler.

Hvad er selvkørende biler?
De selvkørende biler opdeles i seks niveauer. Her svarer niveau 0 til almindelige biler, mens de elektroniske systemer tager mere og mere over op gennem niveauerne og ender i niveau 5. En bil på dette niveau behøver nogen fører.

Ind til videre er der herhjemme kun biler på niveau 2 på vejene. Det er biler, der under nogle omstændigheder kan køre af sig selv selv, men hvor føreren som hidtil skal holde øje med trafikken og være klar til at overtage styringen i de situationer, som bilens evner ikke rækker til. Fra niveau 3 er det muligt at foretage sig andre ting i bilen, men først fra niveau 5 er bilen selvkørende hele tiden, på alle veje og under alle forhold.
 

Seks grader af selvkørende biler

0: Øjne på vejen, hænder på rattet. Biler, som vi kender dem i dag.

1: Øjne på vejen, hænder på rattet. Føreren skal overvåge, at systemet fungerer - og gribe ind om nødvendigt. Acceleration kan foregå, men systemerne arbejder ikke sammen. Et eksempel er adaptiv fartpilot.

2: Øjne på vejen, hænder lejlighedsvis fri. Fødderne må flyttes fra bremse og styretøj, men føreren skal overvåge og kunne gribe ind. Eksempler er systemer som vejbaneassistent, der styrer inden for striberne og adaptiv fartpilot, der arbejder sammen med en automatisk nødbremse. Funktionerne tilbydes i Tesla Autopilot, Nissan Propilot, Volvo Pilot Assist, Mercedes Driving Assistance.

3: Føreren er nogle gange overflødig. Man skal ikke længere overvåge bil og omgivelser, men stadig være parat til at gribe ind. Systemerne kombinerer flere automatiserede funktioner, så bilen er den primære fører i længere perioder. Første niveau, som tillader føreren for eksempel at læse avis, når bilen styrer. Audi hævder at kunne gøre dette med sin Traffic Jam Assist.

4: Føreren er ofte overflødig. Bilen kan selv reagere på fare eller finde vej gennem tæt trafik på motorvejen, finde en afkørsel eller en parkeringsplads. Fungerer mest på veje uden kompleks trafik, og hvor føreren måske tager over i bytrafik, på grusveje eller i dårligt vejr. Her er det ikke længere et krav, at føreren griber ind og overtage styringen, for bilen kan selv bringe sig til sikker standsning.

5: Føreren er helt overflødig og rattet forsvinder, da bilen kan udføre alle handlinger uden menneskelig indblanding. Kan køre selv på alle veje og under alle forhold.

Kilder: Society of Automotive Engineers/Trafikstyrelsen/udenhaender.dk


Hvad er fordelene ved selvkørende biler?
På de laveste niveauer vil de elektroniske systemer kunne give mere sikkerhed og komfort under kørslen. Fuldt udbyggede vil de kunne føre til trafik uden færdselsulykker, samtidig med at man vil kunne udnytte transporttiden til at arbejde eller slappe af.

Det vil også - måske - give mindre trængsel på vejene, da bilerne kan køre tættere, mens for eksempel afstanden til job bliver mindre afgørende, da man kan arbejde undervejs.

Bilen vil desuden kunne sendes alene ud i byen, for eksempel til genbrugspladsen eller for at fragte personer hjem efter en glad aften i byen. Og bilerne vil selv kunne finde en p-plads eller køre i garage eller ladestation.

Hvad er ulemperne?
Der kan blive mere trængsel på vejene, da flere sandsynligvis vil bruge de nye muligheder for transport. Det kunne for eksempel være børn eller seniorer.

I yderste konsekvens forsvinder glæden ved at køre bil også. Nogle forudser, at de fleste selvkørende biler bliver lånebiler, fordi færre vil eje.

Andre mener, at vi gerne vil have vores egen, unikke bil. Der er også en risiko for hacking af bilens systemer.

Hvordan virker en selvkørende bil?
Bilerne bygger videre på sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse og linjevogter med regulering af styretøjet.

De orienterer sig efter vejstriberne samt med kameraer, sensorer og radar. Typisk også med Lidar-sensorer, der med laserlys bedømmer omgivelserne i 3D.

Bilen arbejder desuden efter stadigt mere detaljeret kortmateriale. Her er også 4G-opkobling, så bilen kan være såkaldt V2X (vehiche to everything) og koblet op til alt fra trafiklys over vejrtjenester til andre køretøjer under kørslen.

Hvordan vil de selvkørende biler køre?
Umiddelbart er der lagt op til meget forsigtig bedstefarkørsel. Det giver risiko for, at fodgængere og cyklister overtager kørebanerne.

Men der kan med tiden indbygges mere frække algoritmer i dem. Hvis der skal arbejdes eller ses film ombord, kræver det dog harmonisk kørsel.

Hvordan ser de selvkørende biler ud?
De første testbiler har store Lidar-radarer på taget, men de er også kun prototyper. Med tiden vil teknologien blive mere og mere integreret i bilens design, som vi blandt andet ser det med den selvkørende udgave af Jaguars elektriske I-Pace.

En bil, den Google-ejede kørselstjeneste Waymo i øvrigt har bestilt 20.000 eksemplarer af.

Transporttjenesten Wayno har bestilt 20.000 selvkørende eksemplarer af den nye elektriske Jaguar I-Pace, som kommer på gaden over de næste par år. Det skal foregå på niveau 4. Foto: Jaguar
Transporttjenesten Wayno har bestilt 20.000 selvkørende eksemplarer af den nye elektriske Jaguar I-Pace, som kommer på gaden over de næste par år. Det skal foregå på niveau 4. Foto: Jaguar

Hvor er vi nu?
Tesla, Nissan, Mercedes, Volvo og Audi er blandt de producenter, der i dag har modeller på niveau 2, hvor Teslas Model S og Model X ligger et sted mellem niveau 2 og 3. Den nye Audi A8 kan ifølge fabrikken køre på niveau 3.

Det er dog ikke tilladt at bruge på offentlig vej endnu.

Hvordan ser lovgivningen ud i dag?
Lovgivningen er forskellig fra land til land. Herhjemme kom der i fjor en forsøgsordning, der gælder frem til midten af 2022. Her kan der søges om tilladelse til forsøg med selvkørende biler, der kan fungere op til niveau 4.

I Finland og amerikanske stater som Nevada og Arizona har man særligt vide rammer. Helt grundlæggende er det dog stadig FN’s Wienerkonvention fra 1960’erne, som pålægger køretøjets fører ansvaret, og at kunne gribe rattet, hvis noget går galt.

Hvad arbejdes der med?
Danske Autonomous Mobility arbejder på at teste de selvkørende Arma- og Olli-busser på niveau 4 på afgrænsende områder i blandt andet Aalborg.

Det Arriva-ejede Drive Now vil også gerne teste mulighederne for at bruge den elektriske BMW i3 til nærtransport på niveau 4.

Den nye Audi A8 kan ifølge producenten være selvkørende på niveau 3, hvor man i perioder kan slippe rattet helt. Lovgivningen tillader dog endnu ikke at bruge systemet i hverken Tyskland eller Danmark. Foto: Audi
Den nye Audi A8 kan ifølge producenten være selvkørende på niveau 3, hvor man i perioder kan slippe rattet helt. Lovgivningen tillader dog endnu ikke at bruge systemet i hverken Tyskland eller Danmark. Foto: Audi

Hvad er tidshorisonten?
Bilproducenter og myndigheder forudser, at de første biler på niveau 4 kommer på markedet i 2020, mens biler på niveau 5 følger i 2030.

Vejdirektoratet mener dog, at vi skal frem til 2065, før alle biler kan køre på niveau 5. Med bilernes gennemsnitlige levetid på 16 år, skal vi frem til 2034, før biler, som sælges i dag, er helt væk. Det betyder, at almindelige biler og selvkørende biler skal køre på de samme veje en overgang.

Den teknologiske udvikling kan dog betyde, at biler, som er nye i dag, hurtigere bliver forældede.

Uanset hvad vil de selvkørende biler i en del år først og fremmest kunne fungere på motorveje og større veje, mens byer er mere komplekse. Det ventes, at lastbilerne, som udskiftes hurtigere, vil føre an.

Hvad betyder Uber-ulykken?
Uber-taxien, som i marts var indblandet i den tragiske ulykke i Arizona, der kostede en kvindelig fodgænger livet, kørte på ulykkestidspunktet på niveau 2-3. Her afhænger sikkerheden fortsat af menneskelig indgriben.

Ulykken ventes at få myndigheder og bilproducenter til at være mere forsigtige med udrulningen af selvkørende teknologi i en periode. Den kan dog også ende med at forcere udviklingen hen mod niveau 4, hvor køretøjet i højere grad styrer selv.

Hvad er etikken?
Den er stadig uafklaret. Hvem har for eksempel ansvaret ved en ulykke; er det udvikleren af bilens hardware, software, bilproducenten eller føreren?

Og hvem skal tage stilling til, hvilken retning bilen skal køre, hvis den i en uundgåelig undvigesituation skal vælge mellem en frontalkollission med en modkørende bil eller at torpedere fodgængere på fortovet?

Nogle foreslår, at det kræver en etisk diskussion som ved eksempelvis fosterdiagnostik. Og måske politiske afgørelser. Men her er problemstillingen mere kompleks.

Kilder: Vejdirektoratet, udenhaender.dk, med fl.

75 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere