Hybridbilerne indtager firmaklassen

Nye plug-in-hybridmodeller som VW Passat GTE og BMW 320E følger Mercedes 350e

Passat GTE, der kan klare op til 50 km på ren strøm, kan lades op i stikkontakten, og har en systemydelse på 218 hk. Foto: VW
Passat GTE, der kan klare op til 50 km på ren strøm, kan lades op i stikkontakten, og har en systemydelse på 218 hk. Foto: VW

Der er kommet nye og spændende varer på hylderne for især landets firmabilister, som nu kan vælge mellem flere plug-in-hybridbiler, der kan lades op i stikkontakten og typisk køre et halv hundrede km, før en benzinmotor tager over. Herefter supplerer el- og benzinmotoren hinanden, så bilen kan få et boost eller række længere.

VW lancerer nu en ny Passat GTE, mens BMW er klar med en 330E. De har system-ydelser på 218 og 252 hk for benzin og elmotor. Modellerne følger Mercedes 350e, som blev lanceret i fjor sammen med bl.a. Golf GTE og Audi A3 e-tron.

Se også: Leasing eller køb? Her er de danske priser på den nye E-Klasse  

Med en beskatningsmæssig værdi fra 434.000 kr. for en Passat GTE placerer den sig i samme luftlag som en tilsvarende benzindrevet med 220 hk benzinmotor og automatgear, uden du dog helt kan sammenligne udstyrsniveauerne.

Økonomien tæller
Hos BMW tror pressechef Mette Lolholm, at der er et marked for teknologien.

- Vi forventer, der er stor interesse, og vi tror, at der vil blive større og større efterspørgsel efter netop denne teknologi. Samtidig er prisen på et rimeligt niveau, siger hun.

Mercedes C350e var en af de første plug-in hybridmodeller i en større bølge. Foto: Jens Høy
Mercedes C350e var en af de første plug-in hybridmodeller i en større bølge. Foto: Jens Høy
 

Hos Nordania Leasing, som er et landets største leasingselskaber, vurderer man dog ikke, at det store gennembrud for plug-in-hybridbiler kommer nu.

- Plug-in-hybridmodellerne er stadig dyrere end tilsvarende benzinbiler, og derfor tror vi ikke, at de nye modeller flytter så meget nu. Langt de fleste kigger først og fremmest på beskatningsværdien. Men modellerne viser, at der er en udvikling i gang, siger Kasper Andersen, seniorsalgschef hos Nordania Leasing.

- De, som kører så få km om året, at de kan nøjes med at køre delvist på el, kan få en benzinbil billigere, mens de, der kører mere, har mere fornuft i at vælge en dieselbil, vurderer han.

Se også: Ny øko-konceptbil: Volkswagen sætter strøm til Tiguan

 

Nordania har indtil videre erfaring med leasing af Mercedes 350e og Golf GTE.

Det er primært til de teknikinteresserede, som er gået efter udstrålingen i de kombinerede el- og benzinbiler, og det ekstra boost, som motorerne kan give. Golf GTE er således blevet ret populær blandt private købere, der indtil videre tegner sig for omtrent to tredjedele af de solgte modeller.

VW Golf GTE med GTI-præstationer, der kom i fjor, er en af de hidtil mest solgte plug-in hybrider med113 stk. i fjor. Foto: Thomas Hjortshøj
VW Golf GTE med GTI-præstationer, der kom i fjor, er en af de hidtil mest solgte plug-in hybrider med113 stk. i fjor. Foto: Thomas Hjortshøj
 

De seneste år er der kommet en lang række nye benzinmotorer på markedet, som kunne være alternativer til diesel, som ellers dominerer firmabilsmarkedet. Der er en lille bevægelse hen mod flere benzinbiler. Men firmabilisterne holder dog foreløbig mest fast i dieselbilerne, som giver den bedste samlede økonomi.

Det afhænger dog også af, hvordan bilimportørerne prissætter modellerne. Hos VW kan det typisk betale sig at skifte fra benzin til diesel, hvis du kører mere end 35.000 km om året, mens det for en BMW 3–serie er et langt lavere km-tal, fordi BMW har lavere priser på dieselmodellerne, siger Kasper Andersen.

BMW 330 har en systemydelse på 252 hk, hvor benzinmotor og elmotor yder 184 og 88 hk. Beskatningen er ikke klar endnu. Foto: BMW
BMW 330 har en systemydelse på 252 hk, hvor benzinmotor og elmotor yder 184 og 88 hk. Beskatningen er ikke klar endnu. Foto: BMW
 

Afhænger af kørestil
Brændstofforbruget på plug-in-hybrider er typisk opgivet efter en speciel EU-norm, og som i Passaten er 62,5 km/l. Du kan ikke bruge de tal i det daglige. Mens tal for benzin- og dieselbiler måske ligger 30 pct. under EU-normen, handler det for plug-in-hybrider om kørestilen, forklarer Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM’s blad Motor.

- Der er stor forskel på, om du kører på el det meste af tiden eller på motorvej. Hvis det første er tilfældet, kan du nærme dig normtallet, mens du lander på et helt andet forbrug, hvis du udelukkende kører med benzinmotoren, siger han.

Se også: Vanvittigt teknisk vidunder: Alt om den nye Mercedes E-Klasse  

En tommelfingerregel er dog, at det ringeste forbrug typisk ligger en smule over det, som en benzinmotor typisk forbruger, fordi batteriet, som bl.a. oplades under opbremsning, hjælper til. Det betyder, at en bil, som ville køre 16,5 km/l, måske lander på 18,0 km/l. Som udgangspunkt holder Nordania Leasing sig til de officielle tal. Og firmaerne beregner så, hvad de forventer, at bilerne lander på i netop deres kørselsmønster.

Hvis man skal have fuld effekt af en plug-in-hybrid, er det dog en god idé at have en mere effektiv lader hjemme i garagen, og den beskattes man af. Det mindsker naturligvis interessen.

12 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere