Knivskarp RS Q3: Topmodellen trodser tidens trends

Ny topmodel med endnu mere power går imod strømmen og beholder fem cylindre under motorhjelmen

I den nye performance-model har Audi øget motorens ydelse endnu mere i forhold til den ”almindelige” RS Q3. (Foto: PR)
I den nye performance-model har Audi øget motorens ydelse endnu mere i forhold til den ”almindelige” RS Q3. (Foto: PR)

Det er de færreste bilmærker, der i dag beskæftiger sig med fem-cylindrede motorer. De har aflivet den specielle motor, som med en karakteristisk lyd har bidraget med en ekstra dimension til køreoplevelsen. Men sådan er det ikke hos Audi.

Den nye Audi RS Q3 performance indeholder stadig den omdrejningsvillige fem-cylindrede motor, som nu med en ydelse på 367 hk og et drejningsmoment på 465 Nm accelererer fra 0 til 100 km/t på kun 4,4 sek. Tophastigheden er som udgangspunkt 270 km/t.

Se også: Kø-rekord på tyske motorveje: Disse delstater skal du undgå

Og det er altså ikke en hvilken som helst fem-cylindret motor, der ligger under hjelmen i RS Q3. Siden 2010 er 2.5 TFSI-motoren valgt som "International Engine of the Year" i sin klasse seks gange i træk.

Det udvendige design på RS Q3 performance har fået komponenter i mat titanlook, som udelukkende fås til den nye topmodel. (Foto: PR)
Det udvendige design på RS Q3 performance har fået komponenter i mat titanlook, som udelukkende fås til den nye topmodel. (Foto: PR)
 

I den nye performance-model har Audi øget motorens ydelse endnu mere i forhold til den ”almindelige” RS Q3. Takket være større køleydelse og en optimeret brændstofpumpe har udviklerne givet den femcylindrede turbomotor i RS Q3 performance 27 hk mere. Til gengæld er forbruget ikke ligefrem imponerende. De fem cylindre klarer ved blandet kørsel teoretisk set 11,6 km/l.

Unikke performance-detaljer
Det udvendige design på RS Q3 performance har fået komponenter i mat titanlook, som udelukkende fås til den nye topmodel. Eksempelvis er rammen til luftindtaget samt quattro-logoet udført på denne måde. Desuden er grillen, luftindtagene, pyntelister, sidespejlhusene og tagrælingen udført i mat titanlook.

Se også: 1000 kilometer vej får solceller – så meget strøm kan det give

Herudover tilbyder Audi den nye lakfarve ascariblå metallak, som er endnu et kendetegn, der er forbeholdt de nye RS performance-modeller.

Inde i kabinen viderefører den Audi linjen fra det udvendige design. De runde instrumenter har grå baggrund, hvide skalaer og røde visere. Efter ønske og uden merpris kan Audi levere sportssæderne i sort-blå farve via RS performance-designpakken.

Audi RS Q3 performance har verdenspremiere på biludstillingen i Geneve i marts og kommer til Danmark i foråret. Priserne begynder ved ca. 930.000 kr.

Se også: Bilens farve kan koste kassen

6 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere