Mazda-mania: Jan brænder for de gamle japanske hverdagsbiler

En Mazda 929 med ganske få tusinde kilometer på tælleren er omdrejningspunktet for Jan Overgaard, der er formand for klubben Classic Mazda Cars

Jan Overgaard ved sin sjældne Mazda 929 fra 1980. Foto: Match Biler
Jan Overgaard ved sin sjældne Mazda 929 fra 1980. Foto: Match Biler

Hverdagsbiler kan sagtens være noget specielt. Især hvis de har en forhistorie som bilerne fra Mazda, der var et stort mærke herhjemme i 1970' erne og 1980' erne.

Dykker man længere ned i mærkets historie, viser det sig også, at det japanske mærke ikke er så hverdagsagtigt endda.

Jan Overgaard, som er formand for klubben Classic Mazda Cars, kan sin Mazdahistorie til fingerspidserne, og han er selv ejer af en meget speciel model: nemlig en blå Mazda 929 årgang 1980, der kun havde 1639 kilometer på tælleren, da han købte den i fjor, og nu har den rundet de 3000 kilometer.

Det er den sjældne 929L Hardtop Coupé med en motor på 2,0 liter, der yder 90 hk.

Modellen byder desuden på specialiteter som lav taglinje, bred B-stolpe, rammeløse vinduer ved fordørene og fem gear i stedet for fire.

Jan Overgaard er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved modellen.

- Det er et dejligt design.

Det er en sjælden bil og ikke en, som du ser ret mange steder.

Den er næsten mere sjælden end en Chevrolet Corvette, siger han.

Mazda-klubben har godt 70 medlemmer. Privatfoto
Mazda-klubben har godt 70 medlemmer. Privatfoto

Stigende interesse
Formanden er i forvejen godt bekendt med den store model. Han har nemlig tidligere haft en grøn Mazda 929 fra 1979. Den var importeret fra Tyskland og af den type, som havde en amerikaneragtig krom-grill med dobbelte forlygter.

Klubben, som i dag har godt 70 medlemmer med Mazda-modeller fra 1970' erne og frem til 1990' erne, begyndte som et netværk omkring reservedele til de nyere, ældre biler. Herfra udviklede det sig, og mange af dem, som har meldt sig ind, har en forhistorie med Mazda.

Jan Overgaard er ikke i tvivl om, hvorfor der pludselig er opstået en interesse for Mazda-bilerne; de sætter noget i gang hos danskere, som kan identificere sig med mærket.

- Mazda var en hyppig bil i 1970' erne og 1980' erne, som tit blev set i gadebilledet. Det er ikke tilfældet i dag, konstaterer han og tilføjer: -For nogle var det et mærke, som deres forældre havde, eller de havde en Mazda som deres første bil.

Mazda-klubben

1 af 5  Klubben samles til de store danske træf. Privatfoto
2 af 5  Klubmedlemmerne har mange sjældne biler. Privatfoto
3 af 5  Mange af de gamle husholdsningsbiler er væk. Privatfoto
4 af 5  Interesse for Mazda er eneste optagelseskrav. Privatfoto
5 af 5  Der er også plads til nyere modeller som MX-5. Privatfoto

Mazda-klubben er på en måde et billede på den tendens, der i øjeblikket breder sig herhjemme med stigende interesse for youngtimere med rødder i 1970' erne og 1980' erne.

I Tyskland, hvor man ofte er lidt længere fremme i skoene end i Danmark, har det i en del år været trendy for endda helt unge at komme anstigende i ældre japaner-flydere helt tilbage fra 1960' erne.

Det kunne for eksempel være den krom-ornamentere Toyota Crown, der var det japanske mærkes svar på datidens amerikanske dollargrin.

De takter ser vi nu også på vores side af grænsen.

- Folk har fået øjnene op for, at der ikke er så mange tilbage af husholdningsbilerne i 70' erne. Bilerne er løbende forsvundet for næsen for os. Det er først i de senere år, man har fået øjnene op for, at man skal sætte bremsen i, før de alle sammen forsvinder, siger Jan Overgaard.

Han peger på, at man for eksempel ikke ser ret mange Mitsubishi-modeller fra 1970' erne eller 1980' erne mere.

Mazda AZ1. Privatfoto
Mazda AZ1. Privatfoto

Drømmen gik i opfyldelse
Klubformanden har selv sin helt egen personlige indgang til det japanske mærke.

- Det, som fængede mig, var min faster og onkel, der i sin tid købte en Mazda 1300, som var en let og frisk bil.

Det kunne være blevet Datsun eller Toyota, som der også fandtes forhandlere af i den lille by, vi boede i. Men det blev altså Mazda. De lavede gode og solide biler, siger han.

Jan Overgaards første Mazda var også en model 1300 årgang 1977. Siden er det blevet til en del forskellige Mazda'er, men det var først for nogle år siden, interessen for de helt klassiske modeller blev genoplivet.

Det skete, da klubformanden fandt sin grønne 929 i det sydlige Tyskland. Den blev senere afløst af den blå 929' er, som han fandt i Østrig gennem en Facebookgruppe.

Inden bilen kunne tages i brug, skulle Jan Overgaard dog gennem en længere proces med hjemtransport og import af bilen. Det var derfor en stor oplevelse, da han endelig kunnesætte sig ind i bilen og tage den første tur herhjemme.

- Den første tur var helt vild. For nu var det rigtigt alt sammen, nu var drømmen gået i opfyldelse, siger han.

Mazda 1300 var Jan Overgaards første Mazda. Privatfoto
Mazda 1300 var Jan Overgaards første Mazda. Privatfoto

Kærligheden til Mazda deler klubformanden med de andre medlemmer, og han er langtfra ene om at eje en speciel model.

Blandt medlemmerne finder man eksempelvis sjældenheden Mazda AZ1, der er en såkaldt 'kei car' med mågevingedøre.

'Kei car' er betegnelsen for specielle japanske mikrobiler.

En raritet er også en Mazda 323 Zorro, der blev produceret i slutningen af 1970' erne og begyndelsen af 1980' erne, og en Mazda Cosmo med wankelmotor fra begyndelsen af 1970' erne.

Klubben er typisk med, når der bliver afholdt store træf. Det gælder eksempelvis ved Wedelslund Gods i det jyske og på Gavnø Slot på Sjælland.

Mazda

  • Bilmærket Mazda blev grundlagt i 1920 af Toyo Koruku Kogyo. Fra 1960’erne og frem har det driftssikre mærke indtaget Europa og Danmark.
  • I løbet af de 40-50 år har Mazda især specialiseret sig i små serier af sportslige biler med wankelmotorer.
  • Mazda producerer omkring 1,5 mio. biler om året og er dermed en af de mindre producenter. Mens mærket fyldte godt op på de danske villaveje i 1970’erne og 1980’erne, er markedsandelen herhjemme begrænset i dag.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen