Med fuld fart og fladt dæk på Jyllandsringen

Vi tester det nye Driveguard-dæk, du kan køre videre på, selvom det er punkteret. Dækket har både fordele og ulemper

Svingegenskaberne i tilstrækkelige. Selv om vi ikke er på højde med et fuld oppumpet dæk, kommer vi uden om keglerne på banen. Foto: Jens Overgaard
Svingegenskaberne i tilstrækkelige. Selv om vi ikke er på højde med et fuld oppumpet dæk, kommer vi uden om keglerne på banen. Foto: Jens Overgaard

Bremsen er i bund, dækkene hviner, og vi kaster den lille røde Kia Rio i en undvigemanøvre uden om keglen, der forestiller en forhindring.

Det er en manøvre, som indgår i grønspættebogen for enhver køreskoleelev.

Bare ikke med et venstre dæk, som er punkteret og helt fladt for luft.

Men det er lige netop tilfældet på FDM Jyllandsringen, hvor vi befinder os for at teste de nye Bridgestone Driveguard dæk.

Det er dæk, som ifølge producenten kan køre med op til 80 km/t. efter en punktering med stort set de samme egenskaber som et almindeligt dæk.

Se også: Kør videre på det punkterede dæk

Det skal prøves af på banen, hvor vi kører Rio’er med henholdsvis almindelige Bridgestone Turanza T001-dæk i størrelsen 205/55/16 og Driveguard-dæk i samme størrelse og så altså nogle æresrunder med samme dæk og et punkteret forhjul.

Ud over at undvige kegler med op til 60 km/t. kører vi også på "curbs" med rumleriller i forskellige højder.

På rumlerillerne og lige ud kørsel er der ikke den store forskel i komforten, mens Driveguard-dækkene ved svingmanøvrer omkring keglerne er mere sportslige på en måde, der kan sammenlignes med, at du går fra 15 til 16 tommer hjul på bilen.

Altså mere præcis styring, uden at det går andet end marginalt ud over den komfort, vi oplever.

Så på den front er der udsigt til biler, som kan reagere en smule hurtigere i katastrofesituationer.

Dækfolkene understreger dog, at de har udviklet dækkene med henblik på, at der ikke kommer overraskelser med hurtige udsving.

Dækfolkene fra Bridgestone banker et søm i et Driveguard-dækket for at understrege, hvad det kan uden luft. Foto: Jens Overgaard
Dækfolkene fra Bridgestone banker et søm i et Driveguard-dækket for at understrege, hvad det kan uden luft. Foto: Jens Overgaard
 

Lille forskel at mærke
Så kommer turen til bilerne med det punkterede dæk.

Vi kører af sted og bemærker umiddelbart, at det eneste, som opleves anderledes, er en let flaprende lyd fra venstre fordæk.

På rullerillerne og ved lige udkørsel, er der stadig ikke den store forskel i komforten.

Og så kommer keglerne. Vi har igen presset bilen op på 60 km/t., hvilket er nok til at give et klart indtryk. Vi hugger bremsen i og undviger. Vi kommer lige netop uden om keglen, godt hjulpet af bilens ESC-system, der ændrer på det venstre hjuls omdrejningshastighed og får bilen til at understyre mere end ellers.

Det var en manøvre, hvor vi kom længere ud i svingbanen, men altså undveg.

Vi fik ikke lov til at lave den samme manøvre med et punkteret almindeligt dæk, men ifølge dækfolkene, ville manøvren have krænget dækket helt af fælgen.

Se også: Små biler larmer stadig for meget

På samme måde som med undvigemanøvren vil bremselængden med et punkteret Driveguard-dæk være en smule længere end med luft i alle fire dæk.

Udgangspunktet er, at du kan undvige en forhindring, men at du skal overholde de 80 km/t., være bevidst om at du har punkteret dæk og altså liste af sted.

Før den afgørende test, lukkes luften ud af venstre fordæk, som er helt fladt. De forstærkede dæksider står dog forholdsvis stabile. Foto: Jens Overgaard
Før den afgørende test, lukkes luften ud af venstre fordæk, som er helt fladt. De forstærkede dæksider står dog forholdsvis stabile. Foto: Jens Overgaard
 

Ikke til alle dæk
Bridgestone anbefaler, at dækkene kun sættes på biler, der har TPMS, altså dæktryksmåler.

Det sker typisk enten med en måler i ventilerne eller ved at ABS-følerne registrerer omdrejningshastigheden på dækkene.

Det skyldes, at det på grund af dækkets ekstra stive sider kan være svært at se, hvis det er punkteret.

Se også: Pas på: Bilens lappegrej kan blive for gammelt

Så hvis du er den type bilist, der ikke reagerer på en dæktryksalarm ved at holde ind og få tjekket dæktrykket på en tankstation, men bare kaster et blik på selve dækket for at se, om det er helt fladt, kan du godt blive snydt.

- Vi tror, at mange ville opdage det alligevel. Men man skal selvfølgelige også være opmærksom på, at dæktrykket er korrekt, siger Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone, som står bag det nye dæk.

Bridgestone Driveguard

Fordele:

  • Du kan umiddelbart køre videre efter punktering
  • Du skal ikke stå og skifte dæk eller bruge reparationskit på et trafikfarligt sted.
  • Dækkene koster kun en forholdsvis lille merpris.
  • Med fuldt dæktryk kører bilen en smule mere sportsligt og præcist, umiddelbart går det kun marginalt ud over komforten.
  • Med et punkteret dæk er komfort og styreegenskaber rimelige.
  • Hvis du har kørt med fladt dæk, kan du ikke forvente at det kan lappes. Hvis det kun er få km, eller hvis der f.eks. sidder et søm i siden, så luften siver langsomt ud, er det måske muligt. Det afhænger af en fagmands vurdering.

Ulemper:

  • Med et punkteret dæk skal du køre forsigtigt og være opmærksom på, at du ikke kan bremse og undvige lige så sikkert som med fuld luft i alle dæk.
  • På grund af de forstærkede dæksider er det svært at se, hvis et dæk er punkteret. Så du skal være mere opmærksom på dit dæktryksovervågningssystem og dæktrykket. Dækket er godkendt til at kunne køre 80 km uden luft. Hvis du kører længere, er der ingen garanti for egenskaber og sikkerhed.
  • Dækket kan monteres på biler uden dæktryksovervågning. Men fabrikanten anbefaler, at det er sammen med et sådant system. Det stiller altså endnu større krav til dig om at tjekke dæktryk og dæk.
  • Så kommer turen til bilerne med det punkterede dæk. Vi kører af sted og bemærker umiddelbart, at det eneste, som opleves anderledes, er en let flaprende lyd fra venstre fordæk.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere