Mulig lovændring kan gøre det billigere at eje youngtimer-biler

Motorhistorisk Samråd vil have alderen for veteranbiler sænket fra 35 år til 30 år. Det ville betyde lavere vægtafgift og otte år mellem syn

Første generation af Toyota MR2, som blev bygget fra 1984-89, kan komme indenfor rækkevidde som veteranbil med nye regler. (Foto: Toyota)
Første generation af Toyota MR2, som blev bygget fra 1984-89, kan komme indenfor rækkevidde som veteranbil med nye regler. (Foto: Toyota)

Den stigende interesse for nyklassiske youngtimer-biler fra 1980’erne kan måske få et boost.

Veteranklubberne presser nemlig på for, at vi herhjemme får de samme regler som vores nabolande, hvor biler kun skal være 30 år for officielt at være en veteranbil. I Danmark er grænsen 35 år i dag. Det vil, ifølge Johnny B. Rasmussen, som er sekretariatsleder i Motorhistorisk Samråd, give en række fordele.

Se også: Drømmebiler fra 1980'erne stiger i pris  

- Mange ting vil blive nemmere, når vi har samme regler som landene omkring os. Med harmoniserede synsregler vil det for eksempel blive lettere at handle bil over grænserne, siger han.

Det er noget, som ifølge Johnny B. Rasmussen også vil kaste danske arbejdspladser af sig, fordi ejere af vintagebiler traditionelt bruger mange penge på at holde bilen i stand eller restaurere den.

Se også: Volvo XC90 får topscore i sikkerhedstest  

En anden fordel ved ensartede regler er, at det bliver mere overskueligt at køre til udlandet. I Tyskland har man en række miljøzoner i de større byer, hvor veteranbiler er undtaget. Her ville det være nemmere med de samme retningslinjer.

Ejeren af en veteranbil har en række fordele: Bilen skal kun synes hvert 8. år mod normalt hvert andet, vægtafgiften er kun en fjerdedel af den normale, og forsikringen er billigere.

Større interesse
Netop det faktum, at det i givet fald vil være biler helt frem til 1985 og ikke 1980, der kan betegnes som veteranbiler, vil også øge interessen for youngtimers, mener sekretariatslederen.

- I dag findes der for eksempel en klub for ejere af Toyota MR2-biler fra 80’erne. Og en sådan kunne tænkes at få en opblomstring, siger Johnny B. Rasmussen, der ser flere udviklingsmuligheder.

En ung russer kørte for nylig sin Bentley Continental Flying Spur grundigt fast på stranden i sydengelske Cornwall. På danske plader ville bilen have haft en nypris på omkring fire mio. kr. (Foto: Polfoto) Biler - 2. sep. 2015 - kl. 13:17 TV: Her kæmper russer for at få svinedyr Bentley fri af strandsand  

- En person, der køber en Audi fra starten af 1980’erne, vil måske senere have en ældre VW Boble og bliver måske også forelsket i en endnu ældre bil, mener han.

En sådan ordning vil dog i et vist omfang koste statskassen penge. I Tyskland har der været tale om en oversvømmelse af nyere veteranbiler, da der her er mange biler fra 1980’erne.

Johnny B. Rasmussen tror dog, at der herhjemme kun vil være tale om et beskedent beløb. Motorhistorisk Samråd har for et par år siden opgjort, at der fandtes 4000 biler fra 1980-85 i Danmark. Han mener, at fordelene overstiger ulemperne.

Den amerikanske hær har overvejet køretøjer fra flere mærker, men det bliver denne Oshkosh Defense L-ATV, der skal beskytte tropperne. (Foto: PR) Bilnyheder - 4. sep. 2015 - kl. 10:08 U.S. Army skifter køretøj: Rammer 160 km/t i terræn

- Der er kun tale om et lille beløb. Til gengæld vil der blive skabt flere arbejdspladser, siger han og peger på, at der ikke kun bruges penge på bilerne. Træf med hotelovernatninger og restaurantbesøg tæller også. Således har Motorhistorisk Samråd beregnet sig til, at veteran- og vintagebiler hvert år genererer en omsætning på 700 mio. kr.

Afventer høring
Forslaget om en harmonisering på 30 år kommer fra EU, der har udsendt et direktiv, som skal være indført i 2018.

Et sådant er dog kun vejledende, så det er op til politikerne at tage endelig stilling. Der er startet en høringsrunde, hvor Motorhistorisk Samråd nu har givet deres mening til kende.

26 kommentarer
Vis kommentarer