Først var det politiets nye patruljevogne, og nu er turen kommet til ambulancerne. For 28. februar trillede den første eldrevne ambulance ud over kantstenen fra Falcks hovedkontor i Sydhavnen.
Det skriver Falck i en pressemeddelelse.
El-ambulancen, som er en Mercedes Benz e-Vito Tourer L3, er første brik i et større el-puslespil, der skal gøre det danske ambulancekorps mere miljøvenligt.
Da ambulancekørsel på el er en forholdsvis ny teknologi, samarbejder Falck og Region Hovedstaden i et forsøg med den enkelte el-ambulance, hvor formålet er at give et overblik over, hvordan el-ambulancer i al almindelighed kan blive inkorporeret i driften.
Falck ønsker at fremme den grønne omstilling af ambulancer og har en langsigtet strategi om at omstille ambulancer til el og andre vedvarende energikilder i takt med teknologiens modenhed. Falck forventer, at de første el-ambulancer indsættes i den almindelige ambulancedrift om tre-fire år, oplyser de.
- Jeg er rigtig glad for, at Falck går foran med denne første el-ambulance i Region Hovedstaden. Vi har jo et mål om, at alle transportaktiviteter skal være fossilfri i 2050 - det vil sige transport af medarbejdere, patienter, varer og tjenesteydelser.
- Og at vi nu afprøver muligheden for eldrevne ambulancer, er endnu et skridt på vejen mod en fossilfri fremtid for transporten i Region Hovedstaden, siger Lars Gaardhøj (S), regionsrådsformand i Region Hovedstaden.
El-ambulancen ligner en almindelig dansk ambulance, men den er dog en smule mindre i størrelsen. Det skyldes, at el-ambulancer er tungere end almindelige dieselambulancer.
Ved at reducere størrelsen en anelse opnår el-ambulancen en højere hastighed og skal ikke oplades så ofte som en større ambulance.
Der er rigtig mange penge at spare på den helt rigtige finansiering af bilkøbet. Bliv klogere lige her.