Annonce:
Annonce:

Ny Porsche: Sådan er den

Porsches 'nye' offroader tilstræber at være sprød og sporty - også helt derude, hvor asfalten hører op

Porsche Dakar står 50 millimeter højere i frihøjde end den almindelige udgave. Foto: Porsche
Porsche Dakar står 50 millimeter højere i frihøjde end den almindelige udgave. Foto: Porsche
Annonce:
Følg Biler

Hos den traditionsrige tyske bilproducent Porsche har man besluttet at genoplive et af fortidens ikoner i form af den berømte 911 Carrera 3.2 4x4 Paris-Dakar (953) fra 1984.

Den nye offroad-911’er, som blot får tilnavnet Dakar, har ifølge Porsche lige så meget hjemmebane i terrænet, som den har på asfalten.

Højere frihøjde
Som man kan se på billederne her, er modellen baseret på en almindelig 911’er, men Dakar-versionen står 50 mm højere i frihøjde end den almindelige udgave.

Det standardudstyrede løftesystem hæver front- og bagenden yderligere 30 millimeter og skaber en frihøjde, som matcher konventionelle SUV-modeller.

Frihøjden kan især bruges, når der skal køres offroad. I højeste indstilling af undervognen er 911 Dakar i stand til at gennemføre offroad-kørsel med op til 170 kilometer i timen.

Annonce:

Ved højere hastigheder sænker bilen sig automatisk til dens normale niveau.

Samtidig kører Dakar på grove terrændæk, som er ekstra forstærket, hvilket gør dækket på den nye 911 Dakar egnet til både udfordrende terræn og til at levere sportslig kørsel på asfalt.

Foto: Porsche
Foto: Porsche
 

Kræfter nok
Under hjelmen på 911 Dakar finder man Porsches 3,0-liters sekscylindrede boxermotor med biturbo, som leverer 480 hestekræfter og 570 newtonmeter i samspil med en otte-trins PDK-dobbeltkoblingsgearkasse.

Det er nok til at sende offroad-sportsvognen fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder, mens tophastigheden grundet de grove terrændæk er begrænset til 240 km/t.

Som det hører sig til i en offroader, er firehjulstræk standard, ligesom baghjulsstyring, aktive krængningsstabilisatorer (Porsche Dynamic Chassis Control) samt motorophæng fra 911 GT3 er standard.

Annonce:

Den kombination gør ifølge Porsche, at man kan forvente, at 911 Dakar er lige så dynamisk på sand og løst underlag som på landevejen eller racerbanen.

Foto: Porsche
Foto: Porsche

Max greb i underlaget
Nyt for Porsche i en 911’er er også to særlige køreprogrammer, Rallye og Offroad. Rallye-indstillingen egner sig til løst og ujævnt underlag og kendetegnes blandt andet ved et baghjulsorienteret firehjulstræk.

Offroad-indstillingen løfter automatisk bilen til højeste niveau og er skabt til maksimalt greb i svært terræn og på sand.

Begge disse køreprogrammer indeholder også Rallye Launch Control, som gør det muligt at accelerere kraftigt fra stilstand på løst underlag ved blandt andet at tillade hjulene en vis mængde slip.

Porsche 911 Dakar har flere designreferencer til den originale Dakar-bil, og derfor kan den nye version også vælges med en særlig Rallye Design-pakke.

Porsche 911 Dakar vil blive produceret i 2500 eksemplarer, og prisen for specialmodellen begynder i Danmark ved 4.489.900 kroner.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

rente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabatrente-rabat
Annonce:

Mest læste lige nu

Anders Fogh havde næsegrus beundring for kommunist-Kina
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt

Mere om krim med Ekstra Bladet+

LIGE NU

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: