Annonce:
Annonce:

Pas på: Bilens lappegrej kan blive for gammelt

Den flydende lappevæske til punkteringer holder fire til seks år og koster op til 500 kr. Fornyelse er en temperamentssag, er meldingen fra FDM, mens Falck direkte fraråder brugen

Tidligere tiders reserve- eller nødhjul er afløst af lappekit, som kan bruges i en snæver vending ved punktering. Den flydende lappevæske er dog ikke altid lige effektiv og kan i nogle tilfælde gøre mere skade end gavn. Foto: Colourbox
Tidligere tiders reserve- eller nødhjul er afløst af lappekit, som kan bruges i en snæver vending ved punktering. Den flydende lappevæske er dog ikke altid lige effektiv og kan i nogle tilfælde gøre mere skade end gavn. Foto: Colourbox
Annonce:
Følg Biler

Vi ved, at madvarer har en udløbsdato.

Men vidste du også, at bilens lappegrej kan blive for gammelt?

Det er noget, som du skal være opmærksom på, hvis du er typen, der selv ordner sagerne på stedet ved en punktering.

Hvis du modsat satser på, at din vejhjælp klarer ærterne, kan du måske spare de 400-500 kr., som en ny beholder med det flydende lappeskum koster.

Bilgigant overvejer farvel til manuelt gear

For år tilbage havde alle nye biler enten et reservehjul eller et tyndt, massivt nødhjul i bagagerummet.

Men for at spare vægt, indførte bilfabrikkerne små reparations-sæt med en kompressor drevet fra cigarstikket og en lille beholder med væske, som nødtørftigt kan lappe visse huller, så du kan rulle hen på værkstedet.

Imidlertid er skumbeholderen typisk datomærket til at kunne holde mellem fire og seks år.

Annonce:

Hvis din bil kommer til autoriseret service, bliver levetiden for beholderen typisk tjekket, og du tilbydes at købe en ny.

Spørgsmålet er, hvad der kan ske ved at gå over tiden?

Svarerne fra bilfirmaerne er i store træk enslydende.

Det handler nemlig om lappevæsken i trykdåsen.

Punkteringssættet består af en lille kompressor, som drives med strøm fra bilens cigarstik, samt en beholder med flydende lappevæske. Foto: Jens Overgaard
Punkteringssættet består af en lille kompressor, som drives med strøm fra bilens cigarstik, samt en beholder med flydende lappevæske. Foto: Jens Overgaard
 

Forseglingen mister evnen
Anders Tystrup, som er pressechef ved Toyota, siger, at levetiden for lappegrejet er seks år i en Yaris og uddyber:

- Risikoen ved at køre med et for gammelt kit er den manglende evne fra forseglingsmidlet i flasken til at lukke hullet i dækket. Med tiden kan væsken i flasken blive gammel og dermed miste sin fulde evne til at lappe dækket, siger Anders Tystrup.

- Årsagen til, at der er en holdbarhedsdato på dækreparationskittet, er, at forseglingsmidlet i flasken med tiden kan miste sin evne. Det er altså vigtigt, at væsken stadig er flydende, hvis den skal bruges, og efter seks år vil der være risiko for, at væsken har mistet noget af sin funktion.

Annonce:

- Derfor anbefaler vi, at man skifter flasken hvert sjette år. Udløbsdatoen står med tydelig skrift på dækreparationskittet, så man tydeligt kan se denne, siger Anders Tystrup.

Se videoen: Så sikker er du i en voldsom Volvo-ulykke

Han peger på, at man, ud over at være opmærksom på at forseglingsmidler stadig er flydende, også bør sikre sig, at den elektroniske pumpe er funktionsdygtig.

- Kontrol af holdbarhedsdatoen på dækreparationskittet er en fast del af et autoriseret serviceeftersyn hos Toyota. Hvis værkstedet opdager, at holdbarhedsdatoen er overskredet, vil man blive gjort opmærksom på det, så man har mulighed for at give sin accept til værkstedet om, at reparationskittet skal fornyes, forklarer han.

Beholderen med lappevæske er datomærket. Den har typisk en levetid på fire til seks år og koster op mod 500 kr. Foto: Jens Overgaard
Beholderen med lappevæske er datomærket. Den har typisk en levetid på fire til seks år og koster op mod 500 kr. Foto: Jens Overgaard
 

Kend dit behov
Hos FDM har man ikke hørt om problemer med lappekit, der er blevet for gamle.

På den anden side kan Jørgen Jørgensen, som er seniortekniker i FDM, heller ikke sige, hvor lang man kan regne med, at holdbarheden reelt er.

Annonce:

Han arbejder dog med en god tommelfingerregel, hvis man er i tvivl om, hvorvidt ens kit virker, eller om man skal bruge de 400-600 kr., det koster for et nyt.

- Man skal gøre sig klart, hvor ofte man plejer at punktere, om man har autohjælp og er klar til at tage den risiko, der er, for at det enten virker eller ikke virker, siger han, og uddyber:

- Man skal dog gøre sig klart, at det kun er til nødreparationer, hvor man kan køre til værkstedet, og ikke til store huller. Og hvis man har en bil med elektronisk dæktryksmåler i ventilerne, kan det koste en ny ventil, siger han.

Lapning

  • Lappekittet består typisk af en kompressor, der sættes i bilens cigarstik eller 12-volts udtag, samt en beholder med en lappevæske, der nødtørftigt kan lappe visse huller.
  • Det er kun beregnet til at køre til nærmeste værksted og typisk med maks. 80 km/t.
  • Du kan også få et rigtigt reservehjul ombord, hvis der er plads i bilen.(husk at tjekke dæktrykket jævnligt). Eller du kan bruge et sommer-/vinterhjul alt efter årstid.
  • Alternativt kan købes et massivt nødhjul. Det har begrænsninger på hastighed og brug. Det koster typisk 1.500 kr., når der også skal følge donkraft og hjulnøgle med.

Fraråder brug
Falck rykker hvert år ud og yder vejhjælp til tusindvis af bilister, som er punkteret. Her fraråder man direkte mod at bruge reparationsvæsken i spraydåsen.

Annonce:

- Vi anbefaler, at man ikke bruger den flydende lappevæske, og vores reddere har forbud mod at bruge den. Vores erfaring er, at den langt fra virker hver gang, og at den 'coating', som lægger sig inde i dækket, kan besværliggøre en lapning af det, siger Morten Svith Rosenlund, autochef hos Falck.

Væsken kan nemlig kræve så stor rengøring hos værkstedet eller vulkanisøren, at det ofte koster næsten det samme som et nyt dæk.

Samtidig kan ventilen – eller en evt. dæktrykssensor – stoppe til.

Et nyt dæk kan i værste fald blive ekstradyrt, hvis du kører firehjulstrækker.

Her betyder en udskiftning nemlig ofte, at der skal fire nye dæk til.

Det skyldes, at omdrejningshastigheden på dækkene ændres markant, og du risikerer at ødelægge udvekslingsdrevene, hvis et enkelt nyt dæk afviger markant.

Trafikforskere: Flere vil dø, hvis farten sættes op

Hos Falck klarer vejhjælpen i stigende grad problemet med professionelle nødtætninger på stedet, hvor man med de samme materialer, som vulkanisørerne bruger, lapper dækket midlertidigt.

Det sker ved at bore hullet op og sætte en prop i med forsegling.

Annonce:

Nødtætningen er med i Falck-abonnementet, mens den efterfølgende reparation typisk ligger på 200-250 kr.

Bilisten kan så køre 200 km med op til 80 km/t. for at komme til værkstedet, der her kan arbejde videre på tætningen og lappe dækket rigtigt.

Hvis punkteringen sker hjemme, kan Falck-folkene dog ofte skifte det flade dæk ud med et reserve- eller nødhjul – eller alternativt sommer- eller vinterhjul – som en midlertidig løsning.

Men det er anderledes, hvis punkteringen sker på motorvejen.

- Hvis du kører med 120 km/t. har du inden for kort tid kørt to kilometer med fladt dæk, og så er det ødelagt, siger Morten Svith Rosenlund.

Annonce:

Hvis du savner et rigtigt reservehjul, kan det være en idé at købe et massivt nødhjul eller placere et vinter- eller sommerhjul i bilens hjulbrønd – hvis den da har en – især hvis du skal på langfartsferie mod syd, hvor du ikke kan være sikker på at få hjælp på samme måde, som du kan herhjemme i Danmark.

Holdbarhed og pris

 

Så længe er den officielle levetid for lappemidlet til en række modeller.

Og det koster et nyt sæt med væskebeholder og slange. Men ikke kompressor.

  • VW Polo: fire år – 441,25 kr.
  • Peugeot 208: fem år – 282,50-305 kr.
  • Toyota Yaris: seks år – 407,50 kr.
  • Opel Corsa: fire år – 485 kr.
  • Ford Fiesta: fire år – 420 kr.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Anders Fogh havde næsegrus beundring for kommunist-Kina
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

LIGE NU
Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: